niedziela, 11 maja 2014

PKP Pruszków, WKD Komorów i łącznica PKP - WKD.

Od ostatniego posta, znów minęło sporo czasu. Brak aktywności spowodowany był m.in. przeprowadzką a także kłopotami z wolno działającym internetem. Zdjęcia pochodza z poczatku marca a obecnie mamy Maj, ale cóż... ;) Wkrótce relacja z Majówki na ukraińskim Zakarpaciu i w Rumunii.

Przedstawiam zdjęcia ze stacji PKP Pruszków, łącznicy pomiędzy siecią PKP i linią WKD oraz fotografie stacji WKD Komorów.
Stacja Pruszków znajduje się na linii kolejowej D29-1 Warszawa Centralna - Katowice (tory dalekobieżne) oraz linii kolejowej D29-447 Warszawa Śródmieście - Grodzisk (tory podmiejskie). Stacja otwarta została w roku 1845 wraz z uruchomieniem linii Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej. Aktualny schemat torów stacyjnych zobaczyć można tutaj. Na zdjęciach skupiłem się głównie na części pasażerskiej stacji.
Linia D29-1 przechodzi obecnie modernizację. Więcej na ten temat (również mapy i schematy) tutaj.
Linia WKD na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Grodzisk Mazowiecki Radońska nosi numer D29-47, odnoga Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów D29-48. Łącznica Pruszków - Komorów D29-512

Wszystkie zdjęcia wykonane zostały 10.03.2014.
 
Stacja Pruszków

 Budynek dworca. Widok od strony zachodniej.
Wiata na peronie.
Poczekalnia, w której obecnie znajduje się salonik prasowy.
Napis, charakterystyczny dla poczekalni budowanych w Warszawskim Węźle Kolejowym w latach 30-tych XX wieku.
Wejście z peronu do przejścia podziemnego.
Tablice na peronie.
"Impuls" 35WE-001, jako pociąg linii SKM S1 do Otwocka.
"Tamara" TEM2-233 kompanii DB Schenker manewruje ze składem węgla do pruszkowskiej elektrociepłowni.
W lewym, dolnym rogu widoczny fragment przejścia podziemnego na druga stronę torów.
Betonowe podpory do budowy słupów trakcyjnych tzw. bram.
Wschodni kraniec peronu. Widok w kierunku Warszawy.
Widok na peron ze wschodniego krańca.
Kładka dla pieszych. Widok w kierunku wschodnim.
"Impuls" 35WE-005, po przybyciu z Otwocka...
 ...zjeżdża na tory postojowe znajdujące się po zachodniej stronie peronu.
Widok w kierunku zachodnim. Po prawej stronie tory dalekobieżne. W oddali ledwie widoczny terminal kontenerowy.
Modernizacja linii D29-1. Wagon XK03-0758.
Wieża ciśnień.
Z uwagi na remont linii nr.1, pociągi dalekobieżne jeżdżą po układzie podmiejskim (D29-447).
Zabytkowy budynek dworca. Widok od ulicy Henryka Sienkiewicza.
Autobus lokalnej linii nr. 2.
Front dworca. Widok od ulicy Henryka Sienkiewicza.
Tablice na ścianie frontowej.
Zegar (działający).
Wiata dla rowerów po zachodniej stronie budynku dworca.
Tabliczka na zachodniej ścianie budynku.
Widok od strony torów od zachodu.
Napis na zachodniej ścianie budynku
Widok od strony torów.
Wejście do przejścia podziemnego od ulicy Henryka Sienkiewicza.
Napis na wschodniej ścianie budynku
Poczekalnia dworcowa z kasami.
Peron z wiatą. Widok od strony zachodniej
Parking "Park & Ride" po zachodniej stronie budynku dworca. Ul. Henryka Sienkiewicza.
W ramach modernizacji linii nr. 1 budowana jest nowa nastawnia.
Stara nastawnia z lat 30-tych XX wieku. Wkrótce zostanie zburzona.
Pojazd sieciowy PS00 PKP Energetyka. Po prawej stronie widoczna pozostałości bocznicy do nieistniejącej fabryki obrabiarek.

Łącznica PKP - WKD


Łącznica prowadząca ze stacji PKP Pruszków do stacji WKD Komorów w wykazie linii kolejowych nosi numer D29-512. Jej długość to 3020 m. W przeszłości linią jeździły, ciągnięte trakcja spalinową zdawcze pociągi towarowe do Podkowy Leśnej Głównej oraz pruszkowskich zakładów Porcelit. Obecnie łącznica służy wyłącznie do celów technicznych WKD. Od kilku lat mówi się o uruchomieniu na niej połączeń pasażerskich oraz budowie nowych przystanków kolejowych na terenie Pruszkowa: Os. Staszica, Os. Prusa oraz Komorowska. W roku 2012 linia przeszła remont, podczas którego wymieniono nawierzchnię.

Początek łącznicy. W oddali widoczna nastawnia stacji Pruszków.
Wykolejnica zabezpieczająca wjazd na łącznicę.
Przejazd przez ul. Henryka Sienkiewicza.
Przejazd przez ul. Henryka Sienkiewicza. Widok w kierunku Komorowa.
Po prawej stronie ul. Staszica.
Straż pożarna przy ul. Staszica.
Widok w kierunku stacji PKP Pruszków.
Widok w kierunku Komorowa.
Widok w kierunku PKP Pruszków. Po lewej stronie ul. Staszica.
Widok w kierunku Komorowa. Po prawej stronie osiedle przy ul. Pułaskiego.
Widok w kierunku PKP Pruszków w rejonie ulicy Pułaskiego.
Widok w kierunku Komorowa. W oddali przejazd przez ul. Stalową.
Widok w kierunku PKP Pruszków. Parking i garaże osiedla przy ul. Pułaskiego.
Widok w kierunku PKP Pruszków. Przejazd przez ul.Powstańców i Stalową.
Widok w kierunku Komorowa. Po prawej stronie ul. Plantowa i os.Staszica.
Miejsce planowanego przystanku Pruszków Os.Staszica.
Bloki os. Staszica
Widok w kierunku Komorowa. Labirynt wykonany w trakcie modernizacji łącznicy.
Widok w kierunku PKP Pruszków, wzdłuż ulicy Plantowej.
Widok w kierunku Komorowa.
Kolejny labirynt.
"Dzikie" przejścia zagrodzono barierkami.
Napis, co by nie mówić śmieszny w tym miejscu.
"Dzikie przejścia", mimo wszystko i tak funkcjonują :)
Widok w kierunku PKP Pruszków.
Widok w kierunku Komorowa. Przejazd przez ul. Bolesława Prusa.
Szafy sygnalizacji przejazdowej.
 
 Sygnalizator przejazdowy.
Widok w kierunku Komorowa.
Miejsce planowanego przystanku Pruszków Os. Prusa.
Widok na przejazd w kierunku PKP Pruszków.
Ulica Plantowa, z próbą przerobienia na "Blantową". :)
Widok w kierunku PKP Pruszków.
Widok w kierunku Komorowa.
Przejazd przez ulice Zasławskiej / 1 Sierpnia. Widok w stronę Komorowa.
Widok w stronę Os. Staszica.
Widok w stronę Komorowa. Po lewej stronie ulica Plantowa.
Miejsce planowanego przystanku Pruszków Komorowska.
Miejsce planowanego przystanku kolejowego Pruszków Komorowska.
Przejazd przez ulice Komorowska, która stanowi granicę Pruszkowa i Komorowa. Widok w stronę Komorowa.
Widok w kierunku PKP Pruszków.
Widok w kierunku WKD Komorów. Po prawej ul. Żwirowa, już na obszarze Komorowa.
Miejsce dawnego rozjazdu, gdzie zaczynała się bocznica do pruszkowskich zakładów Porcelit. Rozjazd został usunięty w trakcie modernizacji, bocznica została rozebrana wcześniej.
 
Starotorze służy obecnie jako droga rowerowa.
Stary budynek przy ul. Żwirowej. Wydaje się, że mógł mieć coś wspólnego z koleją ale nie jestem tego pewien
Widok w kierunku WKD Komorów wzdłuż ulicy Żwirowej.
Komorów. Przejazd przez ul. Kolejową.

Widok w kierunku Pruszkowa.

Widok w kierunku WKD Komorów.
Widok w kierunku Pruszkowa. Po lewej stronie ul. Ceglana.

Jedyny napotkany słupek kilometrowy,jednak bez nawet śladów oznaczeń.
Wjazd do stacji WKD Komorów.
Przejście przez tory linii WKD.
Linia WKD (D29-47)
Linia WKD, widok w kierunku Podkowy Leśnej. W oddali widoczna stacja w Komorowie.
Wschodnia głowica stacji Komorów. Grupa torów postojowo - technicznych. Tutaj kończy się łącznica. Schemat stacji Komorów można obejrzeć tutaj.
Szopa pociągu technicznego.
Kozioł oporowy.
EN94-014 z Warszawy Śródmieście WKD do Milanówka Grudów.
EN97-011 do Warszawy Śródmieście WKD.
Parking Park & Ride obok stacji WKD w Komorowie.
Ulica Brzozowa. Przejazd przez tory linii WKD w Komorowie.
WKD Komorów. Widok w kierunku Podkowy Leśnej i semafor wyjazdowy.
Przedwojenny budynek dworca w Komorowie usytuowany jest przy peronie 2, skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Warszawy. Moim zdaniem, zamontowane w trakcie remontu niebieskie ramy okien i poręcze trochę go szpecą, ale najwidoczniej chodziło o firmową kolorystykę WKD.
Bankomat, rozkład jazdy i biletomat po zachodniej stronie dworca.
Dworcowy zegar (działający).
EN94-15 do Warszawy Śródmieście WKD.
Wiata na peronie 1....
...i biletomat...
...i gablota z rozkładem jazdy.
EN94-32 z Warszawy Śródmieście WKD, kończy bieg w Komorowie.
Stacja WKD Komorów. Widok w kierunku Warszawy.
Stacja WKD Komorów. Widok w kierunku Podkowy Leśnej.
Dworzec w Komorowie. Widok od strony zachodniej głowicy stacji.
Prowizoryczna rampa na zachodniej głowicy stacji...
... i tarcza manewrowa.
Ul. Jana Matejki. Widok wzdłuż torów WKD kierunku Podkowy Leśnej. Ulica, która "skręca" w lewo, to niedoszłe odgałęzienie linii WKD do Nadarzyna.
Ul. Jana Matejki. Widok wzdłuż torów WKD kierunku Warszawy.
Ul. Spacerowa w Komorowie -potencjalne odgałęzienie linii WKD do Nadarzyna.
Ul. Spacerowa. Widok w kierunku torów WKD. Miejsce to widać dokładnie na Google Maps.
Komorów, ul. Spacerowa (po prawej) i Nadarzyńska (po lewej). Park/skwer/esplanada, przez która miała przebiegać linia WKD do Nadarzyna. Czy kiedyś pojedzie tędy pociąg?
Komorów. Skrzyżowanie ulic Nadarzyńskiej i Henryka Sienkiewicza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz