Monastyr Ostrog położony
jest w górach, w odległości około 50 km od Podgoricy. Dojechać na miejsce nie
jest łatwo, jeśli nie dysponuje się samochodem. Nie udało mi się nigdzie
znaleźć rozkładu jazdy autobusu, tak więc zdecydowałem, że dojadę pociągiem do
stacji Ostrog a dalej zdam się na łut szczęścia. Tym razem czekała mnie
przejażdżka linią kolejową z Podgoricy do Nikšiću, wiodącej wzdłuż kanionu rzeki Zeta (Зета). Pociągi
osobowe na tej trasie kursują rozkładowo w nieregularnych odstępach czasu i
zestawione są zazwyczaj z nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych
serii 6111. Jazda z Podgoricy do Ostrogu zajmuje niecałą godzinę.
Po wyjściu z pociągu na położonej „w środku niczego” skalnej stacji Ostrog (Острог) nie wiedziałem w którą stronę iść. Wysoka temperatura i brak jakichkolwiek siedzib ludzkich w pobliżu nie zachęcał do marszu. Po chwili podszedł do mnie taksówkarz, który zaproponował podwiezienie do monastyru na co zgodziłem się bez chwili wahania. Właściwie to nie miałem wyjścia, gdyż droga od stacji do klasztoru jest bardzo wąska, kręta i długa. Jak już wspomniałem w pobliżu nie ma prawie żadnych siedzib ludzkich, o jakimkolwiek sklepie z wodą nie wspominając. Przebycie takiego dystansu w upale groziłoby zasłabnięciem. Za całą wycieczkę tam i z powrotem taksówkarz zainkasował 25 Euro. Jak tłumaczył jest to stała cena za przejazd, niezależna od liczby pasażerów i czasu postoju.
Monastyr Ostrog to składający się z dwóch części kompleks klasztorny. Główna, górna część położona jest w skałach wznoszących się ponad Równiną Bjelopavlicką (Bjelopavlićka ravnica, Бјелопавлићка равница) na wysokości 900 m. n.p.m. Została ona założona w XVII wieku przez metropolitę zahumskiego i hercegowińskiego Bazylego (później św Bazyli Ostrogski). Znajdują się tutaj dwie cerkwie: Wprowadzenia Matki Bożej do Świątyni (Crkva Svetog Vavedenja, Црква Светог Ваведења), oraz Krzyża Świętego (Crkva Svetog Krsta, Црква Светог Крста). Dolna, usytuowana u podnóża skał część, pochodzi z XIX wieku. Tutaj mieszczą się cele mnichów a także cerkwie: Św. Trójcy, oraz św. nowomęczennika Stanka (Crkva Svetog mučenika Stanka, Црква Светог мученика Станка) która została wyświęcona w roku 2005. Obie części łączy kręta droga o długości 5 km, jednakże osoby chcące iść pieszo mogą pokonać ten dystans idąc na skróty po specjalnych wykutych w skale schodach. Na terenie monastyru umieszczone są relikwie jego fundatora – Bazylego, do których pielgrzymują wyznawcy prawosławia z różnych krajów. Ostrog jest najczęściej odwiedzanym przez pielgrzymów i turystów klasztorem w Czarnogórze.
Po wyjściu z pociągu na położonej „w środku niczego” skalnej stacji Ostrog (Острог) nie wiedziałem w którą stronę iść. Wysoka temperatura i brak jakichkolwiek siedzib ludzkich w pobliżu nie zachęcał do marszu. Po chwili podszedł do mnie taksówkarz, który zaproponował podwiezienie do monastyru na co zgodziłem się bez chwili wahania. Właściwie to nie miałem wyjścia, gdyż droga od stacji do klasztoru jest bardzo wąska, kręta i długa. Jak już wspomniałem w pobliżu nie ma prawie żadnych siedzib ludzkich, o jakimkolwiek sklepie z wodą nie wspominając. Przebycie takiego dystansu w upale groziłoby zasłabnięciem. Za całą wycieczkę tam i z powrotem taksówkarz zainkasował 25 Euro. Jak tłumaczył jest to stała cena za przejazd, niezależna od liczby pasażerów i czasu postoju.
Monastyr Ostrog to składający się z dwóch części kompleks klasztorny. Główna, górna część położona jest w skałach wznoszących się ponad Równiną Bjelopavlicką (Bjelopavlićka ravnica, Бјелопавлићка равница) na wysokości 900 m. n.p.m. Została ona założona w XVII wieku przez metropolitę zahumskiego i hercegowińskiego Bazylego (później św Bazyli Ostrogski). Znajdują się tutaj dwie cerkwie: Wprowadzenia Matki Bożej do Świątyni (Crkva Svetog Vavedenja, Црква Светог Ваведења), oraz Krzyża Świętego (Crkva Svetog Krsta, Црква Светог Крста). Dolna, usytuowana u podnóża skał część, pochodzi z XIX wieku. Tutaj mieszczą się cele mnichów a także cerkwie: Św. Trójcy, oraz św. nowomęczennika Stanka (Crkva Svetog mučenika Stanka, Црква Светог мученика Станка) która została wyświęcona w roku 2005. Obie części łączy kręta droga o długości 5 km, jednakże osoby chcące iść pieszo mogą pokonać ten dystans idąc na skróty po specjalnych wykutych w skale schodach. Na terenie monastyru umieszczone są relikwie jego fundatora – Bazylego, do których pielgrzymują wyznawcy prawosławia z różnych krajów. Ostrog jest najczęściej odwiedzanym przez pielgrzymów i turystów klasztorem w Czarnogórze.
Bilet Podgorica - Ostrog na pociąg osobowy.
Wnętrze elektrycznego zespołu trakcyjnego serii 6111.Monastyr Ostrog (Manastir Ostrog, Манастир Острог). Brama wejściowa do jego głównej, górnej części.
Źródło wody na placu obok monastyru.
Zabudowania klasztorne górnego monastyru.
Monastyr Ostrog (Manastir Ostrog, Манастир Острог). Brama wejściowa do jego dolnej części.
Zabudowania klasztorne dolnego monastyru.
Nikšić (Никшић)
Po wizycie w monastyrze zrobiłem sobie jeszcze krótką wizytę w Nikšiću. Po dojechaniu na miejsce miałem tylko pół godziny do odjazdu powrotnego pociągu, tak wiec nie udało mi się wiele zwiedzić. Dotarłem w zasadzie tylko do położonego w pobliżu parku miejskiego oraz placu Šaka Petrovića (Trg Šaka Petrovića, Трг Шака Петровића), przy którym stoi XIX wieczny sobór Św Wasyla Ostrogskiego (Saborna Crkva Svetog Vasilija Ostroškog, Саборна црква Светог Василија Острошког).
Bilet Ostrog - Nikšić wypisany w pociągu.
Elektryczny zespół trakcyjny serii 6111 o numerze 94 62 6111 101-9 na stacji Nikšić (Никшић).Budynek dworca stacji Nikšić (Никшић).
Położone niedaleko dworca rondo u zbiegu ulic Гојкa Гарчевићa)
XIX wieczny sobór Św Wasyla Ostrogskiego
(Saborna Crkva Svetog Vasilija Ostroškog, Саборна црква Светог Василија
Острошког).
Sobór Św Wasyla Ostrogskiego
(Saborna Crkva Svetog Vasilija Ostroškog, Саборна црква Светог Василија
Острошког).Tablica obok soboru upamiętniająca żołnierzy z czasów II wojny światowej.
Bilet Nikšić - Podgorica.
Elektryczny zespół trakcyjny serii 6111 o numerze 94 62 6111 101-9 na stacji Nikšić (Никшић) przed odjazdem do Podgoricy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz