sobota, 5 marca 2016

Serbia, Czarnogóra. Lipiec 2015. Część 5. Podgorica - Kolašin.

Podgorica - Kolašin (Колашин)

Po pierwszym dniu pobytu w Podgoricy przyszedł czas na wycieczkę poza miasto. Zgodnie z wcześniejszymi planami postanowiłem wybrać się do położonego w górach Kolašina. Zależało mi nie tyle na zwiedzeniu miejscowości, co na przejechaniu przez najpiękniejszy odcinek górski linii kolejowej w godzinach porannych, celem zrobienia zdjęć. Jedyna możliwa opcja to wyjazd z Podgoricy pociągiem Bar – Belgrad odjeżdżającym o godzinie 10.00 (pospieszny r. 430 "Tara") i powrót z Kolašina wieczornym. Po zajęciu dobrego miejsca na korytarzu, mogłem bez przeszkód fotografować przez okno mijane po drodze górskie krajobrazy. Najciekawsze miejsca, to kanion rzek Morača (Морача) i Tara (Тара), most na Małej Rijece a także położone na łukach górskie stacje. Po ponad godzinie jazdy dotarłem do celu. 

Bilet Podgorica - Kolašin na pociąg pospieszny
Stacja Podgorica (Подгорица). w oczekiwaniu na pociąg.
Chwila przed odjazdem. Widok z pociągu "Tara". Z lewej strony elektryczny zespół trakcyjny klasy 6111, z prawej nocny pociąg pospieszny  "Panonija" z Suboticy i Nowego Sadu do Baru.
Wagon - platforma "DDam" do przewozu samochodów.
Szlak kolejowy Podgorica (Подгорица) - Bioče (Биоче) Konie na ulicy Rovackiej (Ровацка) na północy Podgoricy.
Rozgałęzienie torów po północnej stronie Podgoricy. Na lewo odchodzi linia do miasta Nikšić (Никшић), na prawo do Bijelo Polje (Бијело Поље) i dalej do Belgradu. Obie linie wchodzą w obszar górski.
Szlak kolejowy Podgorica (Подгорица) - Bioče (Биоче). Na odcinku kilkunastu kilometrów rozciąga się jeden z najpiękniejszych widoków na kanion rzeki Morača (Морача). Jego zalety można lepiej docenić w porze porannej, gdy słońce świeci od strony wschodniej.
Szlak kolejowy Podgorica (Подгорица) - Bioče (Биоче). Obszar po pożarze. Płonął dwa dni wcześniej gdy jechałem pociągiem z Belgradu.
Stacja Bioče (Биоче).
Szlak kolejowy Bioče (Биоче) - Bratonožići (Братоножићи).
Szlak kolejowy Bioče (Биоче) - Bratonožići (Братоножићи). Widok na most na Małej Rijece (Most iznad Male Rijeke, Мост изнад Мале Ријеке).
Przejazd przez most na Małej Rijece (Most iznad Male Rijeke, Мост изнад Мале Ријеке), uważany za najwyższy na świecie kolejowy obiekt inżynieryjny.
Widok z mostu na Małej Rijece.
Szlak kolejowy Bioče (Биоче) - Bratonožići (Братоножићи). W oddali widoczna rzeka Morača (Морача) oraz droga E81.
Stacja - mijanka Bratonožići (Братоножићи).
W oddali widoczna miejscowość Bratonožići (Братоножићи).
Szlak kolejowy Bratonožići (Братоножићи) - Lutovo (Лутово). W oddali widoczna rzeka Morača (Морача) oraz droga E81.
Podjazd do stacji Lutovo (Лутово).
Krzyżowanie z pociągiem osobowym Bijelo Polje (Бијело Поље) - Bar (Бар). Na czele lokomotywa 461-039 Kolei Czarnogórskich (Željeznički prevoz Crne Gore).
Stacja Trebješica (Требешица).
Szlak kolejowy Trebješica (Требешица) -  Kos (Кос). Przystanek osobowy Selište (Селиште).
Szlak kolejowy Kos (Кос) - Kolašin (Колашин). Rzeka Tara (Тара).
Podjazd do stacji Kolašin (Колашин).
Stacja Kolašin (Колашин). Z lewej strony drezyna utrzymania sieci trakcyjnej 911-311.

W następnej części: Kolašin

2 komentarze:

  1. Swietny post i bardzo ładne zdjęcia :) Szkoda, że kolej w UE nie jest konkurencyjna w porównaniu z innymi 'tanimi' przewoźnikami.
    Pozdrawiam Konrad
    www.wczterystronyswiata.eu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest tak źle. Tak samo jak w przypadku lotów, można znaleźć różne tanie bilety na pociągi, promocje itp. :)

      Usuń