czwartek, 13 listopada 2014

Serbia, Macedonia, Albania 2014. Część 2. Belgrad (ciąg dalszy).

Dalszy ciąg zdjęć z Belgradu. 

Zbudowany pod ulicą Terazije (Tеразиje) Terazijski tunel (Tеразиjски тунел)Łączy on ulice Nušićeva (Нушићева) i Zeleni Venac (Зелени венац). Widok od strony ulicy Nušićeva.
Dom z neonem "Centroprom" przy ulicy Nušićeva (Нушићева).
Fontanna na placu Nikole Pašića (Trg Nikole Pašića, Трг Николе Пашића).
Pomnik Nikole Pašića serbskiego polityka, żyjącego w latach 1845 - 1926.
Budynki przy ulicy Dragoslava Jovanovića (Драгослава Јовановићa).
Plac Nikole Pašića. Stary dwór (Stari Dvor, Стари Двор), zbudowany w latach 1882 - 1884. Dawna rezydencja dynastii Obrenovićów.

Zbudowany w latach 1907 - 1936 gmach Zgromadzenia Narodowego Republiki Serbii (Narodna skupština Republike Srbije, Народна скупштина Републике Србије). Budynek w stylu akademizmu zaprojektowany został przez Konstantina Jovanovića w 1891 roku.
Muzeum Historii Serbii (Istorijski muzej Srbije, Историјски музеј Србије) przy placu Nikole Pašića.
Biurowiec przy ulicy Masarykowej (Masarikova, Масарикова).
Pomnik Miłosza I Teodorewića Obrenowića (knez Miloš Obrenović, кнез Милош Обреновић), księcia Serbii w latach 1817–1839 i 18581860.
Skrzyżowanie ulic kneza Miloša i Nemanjina (Немањина). Budynek Ministerstwa Obrony Narodowej Jugosławii, zniszczony podczas nalotów NATO w roku 1999.
Ulica Terazije (Tеразиje)...
...i stojący przy niej Hotel "Moskwa" (Хотел "Москва").
Dawna studnia przed wejściem do hotelu.
Elektroniczny zegar.
Billboard z reklamą Kolei Rosyjskich.
Domy przy ulicy Zeleni Venac (Зелени венац).
Terazijski tunel (Tеразиjски тунел). Widok od strony ulicy Zeleni Venac (Зелени венац).
Most Brankov (Brankov most, Бранков мост). Po drugiej stronie Sawy widoczny Nowy Belgrad (Novi Beograd, Нови Београд).
Ulica Brankova (Бранковa). Obelisk Państw Niezaangażowanych (Obelisk nesvrstanih zemljama, Обелиск несврстаних земаља).
Budynek przy ulicy Macedońskiej (Makedonska, Македонска).
Skrzyżowanie ulic Milovana Milovanovića (Милованa Миловановићa), Balkanskiej (Балканска) i Gavrila Principa (Гаврила Принципа).

Dom na rogu Balkanskiej i Gavrila Principa.
Ulica Gavrila Principa (Гаврила Принципа).

Mural z podobizną patrona ulicy.
Park Luke Ćepovića (Парк Луке Ћеловића).
Plac Slavija (Trg Slavija, Трг Славија). Pomnik Dimitrije Tucovića (Димитрије Туцовићa), serbskiego dziennikarza i polityka socjaldemokratycznego.
Cerkiew św Sawy (Hram svetog Save, Храм Светог Саве) - jedna z największych świątyń prawosławnych świata.
Święty Sawa.
Front cerkwi.
Fontanna na placu przed cerkwią. Obok narodowa biblioteka Serbii (Narodna Biblioteka Srbje, Народна библиотека Србије).

Mniejsza cerkiew.
Ulica Szkoderska (Skadarska, Скадарска), czyli Skadarlija (Скадарлија). Ponoć bywał tutaj Jimi Hendrix :)
Plac Sawski (Savski trg, Савски трг) i główny dworzec kolejowy Belgradu wieczorem. Widok z balkonu hostelu "Play".
Pętla autobusowa na Placu Sawskim.
Budynek poczty obok dworca.

Zdjęcia kolejowe ze stacji Belgrad

Plac Sawski (Savski trg, Савски трг) i główny dworzec kolejowy Belgradu.
Budynek dworca od strony peronów.

Lokomotywy serii 441 to najczęściej spotykane elektryczne pojazdy trakcyjne w krajach byłej Jugosławii. Na zdjęciu 441-752.
441-709 z wagonami do przewozu samochodów.
Tabliczka elektrowozu 441-709.
Wagony - platformy "DDam" do przewozu samochodów czekają na doczepienie do nocnego pociągu pospiesznego relacji Subotica - Bar, który ma postój w Belgradzie.
Lokomotywa manewrowa serii 621-109 z grupą wagonów bezpośrednich Subotica - Bar.
Wagony z miejscami do leżenia "Bcm" Kolei Czarnogórskich (Željeznički prevoz Crne Gore) w składzie nocnego pociągu D12433, relacji Belgrad - Bar.
Wagon klasy 1 "A" Kolei Serbskich ŽS (Železnice Srbije, Железнице Србије) w składzie nocnego pociągu Belgrad - Bar.
Wagon 1 klasy "Al" Kolei Serbskich.
Wagon sypialny "WLABlm" Kolei Czarnogórskich. Wcześniej jeździł na kolejach francuskich SNCF.
Wagon z miejscami do leżenia "Bcm", również pochodzenia francuskiego.
"Zbombiony" wagon klasy 1 "Ac" Kolei Serbskich.
Wagon barowy "BRtl" Kolei Serbskich.
Elektryczne zespoły trakcyjne serii 412 produkcji ZSRR, to najczęściej spotykane jednostki obsługujące ruch podmiejski.
Tabliczka znamionowa informuje, ze pociąg zbudowany został w roku 1989 w fabryce wagonów w Rydze.

W następnej części Zemun, park Topcider.