wtorek, 21 kwietnia 2015

Kolejowe "kółeczko": Niemcy, Czechy. Sierpień 2014. Część 8. Praga - Ostrawa.

Praga – Ostrawa 

Po prawie trzydniowym pobycie w Pradze, przyszedł czas na wyruszenie do Ostrawy. Zdecydowałem, że pojadę pociągiem „Regio Jet” firmy „Students Agency”. Bilety tego przewoźnika kupić można na dworcu głównym (Praha hlavní nádraží), obok kas Ceskyh Drah. Pociągi kategorii IC „Regio Jet” jeżdżą z Pragi do Hawierzowa (Havířov) w takcie dwugodzinnym. Od nowego rozkładu jazdy 2014/2015 przewoźnik uruchomił również po 1 parze pociągów do słowackich Koszyc i Martina, tak więc na terenie Czech obsługuje on w sumie 9 par pociągów na dobę. Na terenie Słowacji, Regio Jet obsługuje również kilka połączeń kolejowych (Bratysława – Koszyce, Bratysława – Komarno), oraz autobusowe (Bratysława – Bańska Bystrzyca).
Podróż z Pragi do Ostrawy Svinov zajęła mi około 3,5 godziny. Obsługa pociągu rozdaje wodę mineralną oraz sok w małych flakonikach, a za dodatkową opłatą, można zamówić ciasto, kawę, herbatę a nawet buteleczkę wina. Co ciekawe w trakcie jazdy nikt nie sprawdzał biletów. Później dowiedziałem się, ze jest to u tego operatora normalne. Ciekawe jak weryfikują gapowiczów :)

Bilet Praha hl.n. - Ostrava hl.n, klasa "Business". Przewoźnik Regio Jet.
Wagon klasy 2 Business, przewoźnika Regio Jet.

Ostrawa (Ostrava).

Do Ostrawy dojechałem wczesnym popołudniem. Z dworca Svinov odebrali mnie znajomi - Bea i Bernard, u których miałem nocować (dzięki za pomoc!!!). Wieczór spędziliśmy przy piwku w jednym z miejscowych pubów, następnego dnia przyszedł czas na zwiedzanie miasta. Ostrawa kojarzyła mi się głownie ze stacją, gdzie zatrzymuje się nocny pociąg z Warszawy do Budapesztu, z którego miałem okazję nie raz korzystać. W mieście znajduje się dużo zabytkowych obiektów, pochodzących głównie z przełomu XIX i XX w. a także 20-lecia międzywojennego. Wspólnie z Bernardem obeszliśmy kawałek miasta zaczynając od przemysłowej dzielnicy Witkowice (Vitkovice), a kończąc na centrum miasta. Architektura Ostrawy ogólnie jest różnorodna. Można spotkać tu pochodzące z lat 70-tych XX wieku bloki z wielkiej płyty, a także domy z lat 30-tych XX wieku, oraz masywne budynki przypominające trochę warszawski MDM, lub Muranów. Vitkovice to industrialna dzielnica z wciąż działającą hutą, a także rejonem Dolni Vitkovice, gdzie na terenach poprzemysłowych znajduje się muzeum techniki. Dzielnica pełna jest położonych wśród hal fabrycznych ulic, a także ceglanych, niskich budynków mieszkalnych, przypominających trochę śląskie „familoki”. Po zwiedzeniu dzielnicy przemysłowej doszliśmy do historycznego centrum Ostrawy, gdzie znajduje się rynek - Plac Masaryka (Masarykovo náměstí), ratusz oraz wieża widokowa. Rynek generalnie jest opustoszały, a wokoło „straszą” witryny zlikwidowanych sklepów i restauracji. Powodem takiego stanu rzeczy jest podobno odpływ klientów do otwartego niedawno wielkiego centrum handlowego „Karolina”, które przyczyniło się do bankructwa przedsiębiorców w centrum miasta. 

10 minutowy bilet komunikacji miejskiej w Ostrawie.
 

Zdjęcia z dzielnicy Witkowice (Vitkovice).

Ostrawa. Skrzyżowanie ulic Palkovského, Ruskiej (Ruská) i Závodní.
Ulica Ruská.
 Ulica Ruská. Tramwaj typu Vario LF plus/o linii 3.
Dom na rogu ulic Ruskiej (Ruská) i Sztramberskiej (Štramberská).
Wnętrze zniszczonego domu przy ulicy Sztramberskiej (Štramberská).
Ulica Pohraniční. Przejazd.
Budynki na ulicy Pohraniční.
Ulica 1 Maja (1. máje). Pojazd służący do przewozu surowca pomiędzy działami Huty Witkowice.
Ulica 1 Maja (1. máje).
Domy na rogu ulic 1 Maja (1. máje) i Mostarskiej (Mostárenská).
Ulica 1 Maja (1. máje).
Plac Pokoju (Mírové náměstí). Ratusz Witkowicki, zbudowany w latach 1901 - 1902.
Plac Pokoju (Mírové náměstí). Neogotycki kościół św. Pawła zbudowany w latach 1880–1886.
Domki na ulicy Tržní.

Ulica Lidická.



Koty w oknie domu na ulicy Tržní.
Modernistyczny budynek dawnego kina. Obecnie do wynajęcia.
Ulica Jeremenkova. Pawilon spożywczy.
Ulica Jeremenkova. Tabliczki z nazwiskami Żydów deportowanych z Ostrawy do gett i obozów śmierci, m.in. na terenie okupowanej Polski.
Ulica Mírová. 
Ulica Výstavní.
Ulica Ruská.
Dolne Witkowice (Dolní oblast Vítkovice). Dawna huta, obecnie park naukowy z muzeami i wystawami.
Tereny postindustrialne dawnej Huty Witkowice. Tego dnia akurat odbywał się festyn strażacki.

Dawny zbiornik gazowy. Obecnie "Aula Gong", w której odbywają się konferencje oraz imprezy kulturalne. Po prawej stronie hala dawnej VI centrali energetycznej (U6), w której mieści się wystawa "Mały Świat Techniki" (Malý svět techniky U6).
Wygaszone na zawsze wielkie piece.
Wewnątrz jednej z hutniczych hal.
"Weronika". Wagon do przewozu płynnej surówki.
"Koliba". Kadź do przewozu płynnego żużla.
Motocykle w "Małym Świecie Techniki", w hali U6.
Hasło z "czasów świetności" zakładu :)
Bunkier w pobliżu dawnej bramy wjazdowej na teren huty.
Dawny kozioł oporowy rozebranego toru wyciągowego.
Ulica Vítkovická. Pozostałość po bramie wjazdowej na teren huty.

W następnej części: Ostrawa (ciąg dalszy), Ostrawa - Warszawa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz