niedziela, 6 października 2013

Czachówek 25.09.2013

Post ten czekał na publikację ponad tydzień. W środę 25 września postanowiłem pojechać do Czachówka. Wszystkich nieobeznanych w temacie informuje, ze jest to miejscowość położona około 35 kilometrów na południe od centrum Warszawy, w rejonie której znajduje się czterokierunkowy węzeł kolejowy. Węzły kolejowe zazwyczaj usytuowane są w miastach lub miasteczkach, Czachówek natomiast jest przykładem typowego "węzła - wieś" położonego na skrzyżowaniu linii kolejowych: D29-8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny przez Radom i Kielce oraz D29-12 Skierniewice - Łuków (zwana potocznie S-Łką). Po pierwszej z wymienionych kursują pociągi towarowe i pasażerskie, po drugiej tylko pociągi towarowe. Ruch pasażerski pomiędzy Skierniewicami a Pilawą i Łukowem przez Czachówek zawieszony został wiosną 2001 roku i linia obecnie pełni rolę kolejowej "obwodnicy" Warszawy, po której kursują pociągi towarowe. W roku 2009 Koleje Mazowieckie uruchomiły połączenia z Warszawy do Góry Kalwarii przez Czachówek Wschodni. Przez Górę Kalwarię kursowały także dwie pary pociągów do Pilawy, jednak zostały one zawieszone ze względu na niską frekwencję. Inna sprawa to pory kursowania tychże pociągów, które wzrostowi tejże frekwencji bynajmniej nie sprzyjały. W ostatnich latach linią D29-12 kursował międzynarodowy pociąg pospieszny "Vltava" z Moskwy do Pragi, który przez jakiś czas prowadził wagon bezpośredni 2 klasy z Terespola do Katowic. Pociąg ten jechał z Terespola przez Łuków, Pilawę, Górę Kalwarie i Czachówek, następnie przez posterunek odgałęźny Marków zjeżdżał na stację Szeligi na Centralnej Magistrali Kolejowej. W obecnym rozkładzie jazdy pociąg ten jest wytrasowany przez Warszawę, ale od następnego rozkładu ponownie powróci on na S-Łkę. Jako ciekawostkę można jeszcze dodać, iż Vltava" kursująca przez jakiś czas przez Warszawę nie docierała do CMK bezpośrednio przez Grodzisk Mazowiecki, lecz wytrasowano ją przez Piaseczno, fragment S-Łki i wymieniona wcześniej łącznicę Marków - Szeligi. Z Łukowa do Pilawy kursowały również przez jakiś czas szynobusy Przewozów Regionalnych, jednak i te kursy zawieszono. 


Informacje i ciekawostki na temat linii D29-8 można znaleźć tutaj
Informacje i ciekawostki na temat linii D29-12 można znaleźć tutaj


Do Czachówka dojechałem pociągiem Kolei Mazowieckich na bilecie 6-cio godzinnym. 

Czachówek Górny. Peron. Widok w kierunku południowym (Radomia).


Zejście z peronu w kierunku południowym

W oddali widoczna nastawnia stacji Czachówek Południowy.
 Czachówek Górny. Peron. Widok w kierunku północnym (Warszawy).
Na peronie znajduje się gablota, w której podróżny niestety nie uświadczy rozkładu jazdy.
Rozkład umieszczony jest na prowizorycznej tabliczce na słupie.
Jesteś niepełnosprawnym na wózku i chcesz pojechać pociągiem - zadzwoń dwa dni wcześniej. Ciekawe czy ktoś w ogóle korzysta z tej oferty.
Czachówek Górny. Zejście od strony północnej.


Widok w kierunku północnym - pod torami przechodzi droga.
 
Wskaźnik W4, a raczej jego zardzewiała pozostałość.

W czasach "świetności" podświetlany był lampką karbidową.
Przystanek osobowy Czachówek Górny znajduje się częściowo na nasypie. Od strony północnej dojść można do niego schodami, które sprawiają wrażenie nieremontowanych od momentu budowy. 
Na schodach natknąć można się na tego typu "niespodzianki". Należy mieć nadzieje, że przy zapowiadanej wkrótce modernizacji linii D29-8, naprawione zostaną również i te schody.

Na dole widać przystanek osobowy Czachówek Środkowy, usytuowany na linii Skierniewice - Łuków. W czasach kursowania pociągów osobowych na tym odcinku S-Łki stanowił on, wraz z Czachówkiem Górnym mały węzeł przesiadkowy.

Czachówek Górny, schody na peron.
Mały powrót do przeszłości - zdjęcie wykonane przeze mnie 21.02.2009. Budynek dworca Czachówek Środkowy. Pomimo likwidacji ruchu pasażerskiego na S-Łce, jeszcze przez kilka lat mieściła sie w nim kasa biletowa dla pasażerów odjeżdżających z Czachówka Górnego. Budynek niedawno został zburzony a kase zlokalizowano w małym kiosku na zdjęciu poniżej. Jak widać architektoniczny styl budek z blachy falistej to specjalność PKP PLK.
Miejsce bo wyburzonym budynku.
Pozostałość latarni
Czachówek Środkowy. Pozostałości peronów. Widok w kierunku wschodnim (Czachówka Wschodniego, Góry Kalwarii, Pilawy, Łukowa).
Czachówek Środkowy. Widok w kierunku zachodnim (Tarczyna, Mszczonowa, Skierniewic). Wiadukt linii D29-8. Po lewej stronie sygnał powtarzający semafora wjazdowego do Czachówka Zachodniego.

Czachówek Środkowy. Przejście przez tory.
To nie instalacja artystyczna, to zardzewiałe stojaki na rowery:) Ciekaw jestem w którym roku były używane po raz ostatni. Sądząc po wyglądzie kłódek było to chyba dość dawno:)
Skrzynka energetyczna.
Wskaźnik W8 w kierunku Czachówka Wschodniego.
Czachówek Środkowy. Zachodnia część peronów, widok w kierunku zachodnim.
Kilometraż na słupie - 65 km i 300 m do stacji Skierniewice.
 Czachówek Środkowy. Zachodnia część peronów, widok w kierunku wschodnim.
Fragment betonowego podkładu obok torowiska.
Czachówek Środkowy, widok od strony wschodniej. W oddali na wiadukcie, w stronę Warszawy przejeżdża piętrowy skład "Bombardier".
Tunel pod łącznicą D29-525 Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni
Droga wojewódzka nr. 683. Idę do stacji Czachówek Górny, która znajduje się w miejscowości Czarny Las.
Drogowskaz do Czachówka....

...i przydrożny krzyż.
Semafory wjazdowe do Czachówka Wschodniego. Widok od strony zachodniej.
Jak widać druga soczewka od góry (pomarańczowa) komuś "się przydała".
Mostek na Kanale Czarna,poniżej sam kanał.

Koniec Bronisławowa, początek Czarnego Lasu.
Czachówek Wschodni, nastawnia CW. Widok od strony zachodniej.
Tunel pod torami w rejonie nastawni.
Tego typu tabliczki (białe z czarnym napisem) zaczęto stawiać w połowie lat 80-tych XX wieku, później zastąpiono je zielonymi z białym napisem. Ta jak widać jeszcze "ocalała".
Czachówek Wschodni. Zarośnięty tor główny - dodatkowy. widok w stronę wschodnią.
Tor główny - zasadniczy nr. 2. Widok w stronę zachodnią.
Słupek kilometrowy. 66 km i 900 m do stacji Skierniewice.
 Tor główny - zasadniczy nr. 2. Widok w kierunku wschodnim. W oddali widoczny peron.
Torowisko nie jest zbyt dobrze utrzymane co widać po małej ilości tłucznia, wychlapach i wszechobecnej roślinności na torach.
Czachówek Wschodni, peron. Widok w kierunku wschodnim.
Przejście przez tor nr. 2. Za nim jeszcze do niedawna znajdował się budynek dworca. Tak samo jak w Czachówku Środkowym został on zburzony.
Słupek, na którym zdaje się kiedyś był wskaźnik W4.
Aktualny wskaźnik znajduje się obok.
Podkład zniszczony zapewne z powodu braku należytej warstwy podsypki.
Czachówek Wschodni. Peron - widok w kierunku wschodnim (Góry Kalwarii, Pilawy, Łukowa).



Gablota z plakatowym rozkładem jazdy, postawiona przez zarządcę infrastruktury czyli PKP PLK S.A. i "blacha" Kolei Mazowieckich, na której nie ma rozkładu.


Rozkład umieszczony jest na prowizorycznej tabliczce na słupie, okazuje się jednak, że nie jest on do końca aktualny.

Kilka słupów dalej wisi kolejna tabliczka. Niestety również i ten rozkład nie jest aktualny.
Tablica z kilometrażem na słupie - 67 km. do Skierniewic.
Krawędź peronowa przy torze nr. 2. Widok w kierunku wschodnim.

Przejście przez tor nr. 2 i zarośnięty tor zapewne o numerze 4.

Tor nr. 2. Widok w kierunku zachodnim.
Prowizoryczne przejście przez tory nr 1 i 3.
Dalsza część peronu. Widok w kierunku wschodnim.
Koniec peronu. Widok w kierunku wschodnim.
Tor nr. 1, wskaźnik W4 oraz zarośnięty tor nr.3.
Koniec peronu, widok w kierunku wschodnim. Widoczne w oddali unieważnione semafory wyjazdowe jak i nieczynne tory główne dodatkowe świadczą o tym, że Czachówek Wschodni był kiedyś stacją. Od marca 2008 roku jest to posterunek odgałęźny z przystankiem osobowym.
Czachówek Wschodni. Tor nr. 1. Widok w kierunku zachodnim (Czachówka Środkowego, Tarczyna, Mszczonowa, Skierniewic).
Opuszczona szopa kolejowa, do której prowadza zarośnięte tory. Być może stacjonował tutaj pociąg sieciowy.
Powrót za zachodnią część pogd. Czachówek Wschodni. Na pierwszym planie tor łącznicy D29-527 (Czachówek Południowy CZP11 - Czachówek Wschodni), dwa tory po środku to linia Skierniewice - Łuków, ostatni tor po prawej to łącznica D29-525 (Czachówek Południowy - Czachówek Wschodni). W oddali widoczna nastawnia CW. Widok w kierunku wschodnim.
Widok w kierunku wschodnim.
 Łącznica D29-527. Widok w kierunku Czachówka Wschodniego.

 Łącznica D29-527. Widok w kierunku Czachówka Południowego CZP11.
 Łącznica D29-525 (Czachówek Wschodni - Czachowek Południowy)
EN57-??? + EN57-1655 z Warszawy Wschodniej do Góry Kalwarii, ze zmiana czoła w Czachówku Południowym jedzie po łącznicy D29-525.
Tory S-Łki, widok w kierunku Czachówka Wschodniego
Tory S-Łki, widok w kierunku Czachówka Środkowego.
Łącznica D29-525. Widok w kierunku Czachówka Południowego. Linia przechodziła modernizacje pod koniec 2009 roku.
Łącznica D29-525. Widok w kierunku Czachówka Wschodniego.
Widok w kierunku Czachówka Południowego i mostek nad drogą, którą wcześniej szedłem.
I spojrzenie wstecz.
Łącznica D29-525. W oddali widoczny semafor wjazdowy do Czachówka Południowego.
Droga graniczna. Koniec miejscowości Gabryelin i Stanisławów. Początek miejscowości Czachówek.
Północna głowica stacji Czachówek Południowy. Semafory wjazdowe dla linii D29-8.
Nastawnia Czachówek Południowy CzP.
Czachówek Południowy, peron 2 (czołowy). Jeszcze do niedawna kończyły tutaj bieg pociągi z Warszawy. W obecnym rozkładzie jazdy zmieniają tutaj czoło niektóre pociągi KM z Warszawy do Góry Kalwarii i z powrotem. Inne jadą bezpośrednio łącznica D29-527 od i do przystanku osobowego Ustanówek.
Widok w kierunku północnym (Piaseczna, Warszawy).
Peron 2. Widok w kierunku południowym (Warki, Radomia, Krakowa).
Jak widać tablica z nazwą stacji również "komuś się przydała", a na wiacie zdążyło już wyrosnąć drzewko.
Peron 2 widok w kierunku północnym.

Widok w kierunku południowym.
Zejście z peronu 2 od strony południowej i przejście na widoczny w oddali peron 3.
Pozostałości wskaźnika zapewne W4.

Kozioł oporowy toru 4 przy peronie 2.

Przejście przez tory czyli "labirynt".
Peron 3 (przelotowy). Widok w kierunku południowym (Warki, Radomia). Na pierwszym planie tor nr. 2 (główny zasadniczy w kierunku Warszawy).
Tor nr. 1 (główny zasadniczy w kierunku Radomia, Krakowa).
Tor główny dodatkowy nr 3. Widok w kierunku północnym.
Kolejna "perełka architektury" z blachy falistej - kasa biletowa (zwracam uwagę na drzwi). Jeszcze do niedawna po przeciwnej stronie torów znajdował się budynek stacyjny ale i on został zburzony.

 Bilet można kupić również (a może jedynie) w automacie.
 Dojście do "labiryntu".

Peron 3 i gablota, w której również nie ma rozkładu jazdy. Umieszczony jest on na tabliczce na słupie.
Widok na północ.
Czachówek Południowy, peron 3. Widok na południe.
EN57-1939 z Radomia do Warszawy. Mój pociąg powrotny.

2 komentarze:

  1. Takie same kasy w stylu budek parkingowych są na trasie do Siedlec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tamte są jeszcze z lat 90-tych, gdy PKP modernizowało linię E20. Od Warszawy do Sulejówka były perony z wiatami jak na linii Otwockiej ale je zburzyli. W zamian postawili te "prześliczne" niebieskie budki, które kilka dni później już nie miały szyb.

      Usuń