sobota, 25 kwietnia 2015

Kolejowe "kółeczko": Niemcy, Czechy. Sierpień 2014. Część 9. Ostrawa (ciąg dalszy), Ostrawa - Warszawa.

Dalszy ciąg zdjęć z Ostrawy.

 
Stacja Ostrava-Střed. Widok w kierunku północnym.
Nieczynna drewniana nastawnia.
Ostrava-Střed. Widok w kierunku południowym.
"Okularnik" 754 028-9 z pociągiem pasażerskim wjeżdża na stację od strony Ostrawy hl.n.
Dzielnica Karolina. Trzy hale dawnej elektrowni (Trojhalí), zamienione na obiekt sportowy.



Ulica Žofinská. Hotel Nikolas ;)
Plac Smetany (Smetanovo náměstí). Opustoszałe ulice i opuszczone budynki przypomniały mi odwiedzone kilka dni wcześniej Görlitz.
Ulica Pivovarská. Teatr lalek (Divadlo loutek).
Parking przy ulicy Muzejní. Po prawej stronie gmach Ostrawskiego Muzeum (Ostravské muzeum).
Plac Tomasza Masaryka (Masarykovo náměstí).
Popiersie Tomasza Masaryka.
Ostrawskie Muzeum (Ostravské muzeum). Widok od strony placu Tomasza Masaryka. W budynku dawniej mieścił się Ratusz 
Barokowa kolumna maryjna. Zbudowana w roku 1702.
Domy u zbiegu ulic Na Hradbách i Doktora Šmerala.
Ulica Na Hradbách.
Róg ulic Na Hradbách i Sokolská třída.
Ulica Sokolská třída.
Nabrzeże Karola Havlička (Havlíčkovo nábřeží) nad rzeką Ostrawica.
Most w ciągu ulicy 28 Października (28. října). Na drugim brzegu Śląska Ostrawa (Slezská Ostrava).
Wille przy ulicy Czeskobratrskiej (Českobratrská).
Modernistyczny gmach Ratusza miasta Ostrawa z wieżą widokową.
Taras widokowy na wieży Ratusza.
Widok z wieży w kierunku południowym. W oddali kompleks metalurgiczny Nowa Huta (Nová huť) w dzielnicy Kończyce Wielkie (Kunčice).
Most w ciągu ulicy Czeskobratrskiej (Českobratrská).
Ulica Českobratrská.
Widoczny po lewej stronie biały budynek z wieżą to dawny Ratusz w Śląskiej Ostrawie (Slezskoostravská radnice).
Widok w kierunku południowym. Widoczna biała wieża kościoła św Wacława (Kostel svatého Václava), usytuowanego przy Placu Kościelnym (Kostelní náměstí).
Nieczynny (?) szyb kopalniany w Śląskiej Ostrawie.
Widok w kierunku północnym. W oddali widoczna koksownia "Svoboda" w dzielnicy Przywóz (Přívoz).
Widok w kierunku północnym.
Dwa nieczynne kominy - pozostałość po rozebranej fabryce chemicznej w dzielnicy Gruszów (Hrušov).
Widok w kierunku północno - zachodnim. W oddali widoczna wieża telewizyjna w miejscowości Hoszczałkowice (Hošťálkovice).
Widok w kierunku zachodnim.
Widok na centrum Ostrawy i najwyższy budynek w mieście. Znajduje się on przy ulicy Otakara Ostrcila (Ostrčilova).
Centrum Ostrawy. Kupuła obserwatorium astronomicznego w domu na rogu ulic Czeskobratrskiej (Českobratrská) i Herodowej (Herodova).
Plac przed Ratuszem. Na wprost ulica 30 Kwietnia (30. dubna).
Rondo u zbiegu ulic 30 Kwietnia (30. dubna) i Sokolská třída.
Dom przy ulicy Horovej (Horova).
Skwer w parku Komenského sady.
Kawiarnia obok Ratusza.

Ostrawa – Warszawa 

Myśląc o powrocie do Warszawy brałem pod uwagę kilka opcji. Jedną z nich była jazda pociągiem z Ostrawy do Czeskiego Cieszyna, przejście przez granice na piechotę i dalej jazda Kolejami Śląskimi do Katowic. Ze stolicy Śląska do Warszawy chciałem jechać pociągiem IR lub TLK. Postanowiłem jednak w końcu wrócić bezpośrednio z Ostrawy pociągiem EC „Sobieski”, kursującym z austriackiego Villach do Warszawy. Nie sprawdzałem wcześniej cen biletów bezpośrednich relacji Ostrawa - Warszawa, nie sprawdziłem również ile może kosztować bilet z Zebrzydowic do Warszawy, kupiony w pociągu. Wydawało mi się, że jazda z Ostrawy do Bohumina na jednym bilecie, następnie kupno następnego już na terenie Polski u konduktora jest opcja najtańszą. Nic bardziej mylnego. Co prawda ceny w Kolejach Czeskich są jednakowe dla wszystkich typów pociągów, lecz w Polsce trzeba płacić Az 10 zł (!!!) za kupno biletu w pociągu. Po dojechaniu do granicznej stacji w Bohuminie, zgłosiłem polskiemu kierownikowi chęć kupna biletu do Warszawy. Wydany w pociągu bilet z Zebrzydowic kosztował 142 zł (!!!), podczas gdy za bezpośredni z Ostrawy zapłaciłbym równowartość 30 Euro. Tak, jak wspomniałem na początku moja podróż nie była tak tania jak zakładałem. Wczesnym popołudniem dotarłem do Warszawy i tak skończył się mój tygodniowy wypad.

W najbliższą majówkę planuję częściowo powtórzyć trasę.

Bilet Ostrawa-Svinov - Bohumin. Bez względu na klasę pociągu, na niektórych relajach w Czechach płaci się taką samą cenę.

Dworzec Ostrawa-Svinov. W oczekiwaniu na EC "Sobieski" z Villach do Warszawy.
Przedział 2 klasy pociągu EC "Sobieski". Wagon B11mnouz, należący do PKP Intercity.
Bilet Zebrzydowice - Warszawa Zachodnia, wydany w pociągu.
Herbata kupiona w pociągu wraz z bonusowym wafelkiem, czy tez raczej wafeleczkiem :)
W przeciwieństwie do Polski, w Czechach kolej w dalszym ciągu wykorzystywana jest do przewozu poczty. Na zdjęciu wagon Gbkkqs, należący do Czeskiej Poczty. Stacja Bohumin.
Wagon pocztowy Postw.
Tablica kierunkowa EC "Ssobieski".
Wagon B11mnouz spółki PKP Intercity, na stacji Warszawa Zachodnia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz