piątek, 28 listopada 2014

Spacer z przewodnikiem wzdłuż linii średnicowej 15.11.2014.

W sobotę, 15.11. 2014 wziąłem udział w spacerze z przewodnikiem wzdłuż fragmentu warszawskiej kolejowej Linii Średnicowej. Spacer zorganizowany był przez przewodnika pana Jacka, prowadzącego facebookowy profil „Mniej Znana Warszawa”. Trasa naszego przemarszu zaczęła się przy budynku dworca Ochota. Ze względu na weekendowe zamknięcie podmiejskiej linii średnicowej w kierunku wschodnim nie udało się dojechać pociągiem na dworzec Stadion. Spacer zakończył się więc na peronie dworca Powiśle.

Linia średnicowa zbudowana  została w roku 1933 jako trasa kolejowa pomiędzy Dworcem Wschodnim a Dworcem Głównym w Alejach Jerozolimskich. Na znacznej długości przebiega ona w tunelu o długości 1175 m, wykopanym odkrywkowo pod centrum miasta. Do wybuchu II wojny światowej a także w czasie okupacji linia posiadała dwa tory. Po roku 1945 dobudowano kolejne dwa, aby oddzielić ruch podmiejski od dalekobieżnego. W roku 1963 do tunelu średnicowego wprowadzono również tory Warszawskiej Kolei Dojazdowej, budując jednocześnie jednoperonowy dworzec czołowy Warszawa Śródmieście WKD. Obecnie, zatem warszawska średnica to linie kolejowe: D29-1 i D29-2 (ciąg dalekobieżny), D29-447 i D29-448 (ciąg podmiejski), oraz D29-47 (linia WKD). Podczas spaceru przewodnik zwracał uwagę nie tylko na rzeczy związane z koleją, ale również na inne ciekawe obiekty i budynki. Ze względu na dość szybko idącą wycieczkę oraz interesujące opowieści prowadzącego zdjęcia są raczej wyrywkowe. Wyjątek to niektóre zdjęcia dworca Ochota, na który wróciłem jeszcze raz po spacerze.

Budynek dworca PKP Warszawa Ochota zbudowany w latach 1954-1962 według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Dach obiektu ma kształt paraboli hiperbolicznej.

Dworzec Warszawa Ochota, widok w kierunku zachodnim. Po lewej stronie widoczny peron WKD, pośrodku peron linii podmiejskiej, po prawej tory dalekobieżne. Nad torami widoczny wiadukt ulicy Towarowej, z którego do niedawna prowadziły schody na peron podmiejski. Zostały one rozebrane wiosną 2014 roku po ponad 5 latach od zamknięcia spowodowanego złym stanem technicznym. Schody w założeniu miały pełnić rolę rozładowania potoków wysiadających z pociągu pasażerów. W przeszłości funkcjonowało również przejście łączące peron WKD z przystankami tramwajowymi na ulicy Towarowej.

Pomimo faktu, że dworzec nosi nazwę Ochota, usytuowany jest on na terenie Woli. Początkowa lokalizacja dworca przewidziana była po drugiej stronie widocznego na zdjęciu wiaduktu, jako przystanek kolejowy Warszawa Zawisza. Obok znajduje się Plac Artura Zawiszy.

Zejście na peron obok budynku dworca. W założeniu miało służyć pasażerom wsiadającym. Do lat 70-tych XX wieku funkcjonowały tutaj schody ruchome.
Zejście na peron WKD obok budynku dworca.
Wyjście z peronów na wschodnim krańcu peronu linii podmiejskiej. Podobnie jak schody na ulicę Towarową, miało ono służyć pasażerom wysiadającym.
Wyjście prowadzi w rejon ulicy Miedzianej.
Wiata osłaniająca wyjście. Widok w kierunku wschodnim.
"Taras" służący jako miejsce do popijaw, ewentualnie darmowe WC.
Wiata nad peronem podmiejskim i budynek dworca. Widok w kierunku zachodnim.
Ocalała po wojnie południowa pierzeja Alej Jerozolimskich na odcinku od ulicy Żelaznej do Al. Jana Pawła II. Pośrodku widoczny gmach Wojskowego Instytutu Geograficznego.
Aleje Jerozolimskie 101. Modernistyczna kamienica Gustawa Pala, zbudowana w latach 1937 - 1938 wg. projektu architektów Jerzego Gelbarda i Romana Sigalina.
Aleje Jerozolimskie 99. Kamienica Stanisława Rostkowskiego, zbudowana około roku 1911 według projektu Artura Gurneya. Uwagę zwraca front budynku z odkrytym podwórkiem.
Zejście na peron stacji Warszawa Śródmieście WKD od strony budynku SwedeCenter.
Schody na peron. W latach 1991 - 1996 w tym pomieszczeniu znajdował się Punkt Pomocy Medycznej św. Kamil, prowadzony przez Kamiliańską Misję Pomocy Społecznej
Peron stacji Warszawa Śródmieście WKD. Widok w kierunku wschodnim.
Biała ściana przy peronie była w latach 90-tych jedyną, na której można było legalnie malować graffiti.
Dworzec Warszawa Centralna, zachodnia głowica peronu 1. Widok w kierunku wschodnim.
 Pochylnia na zachodniej głowicy peronu 1. Widok w kierunku zachodnim.
Lokomotywa EP07 stojąca ze składem przy peronie 3.
Warszawa Centralna. Środkowa galeria dworca.
Główna hala dworca.
Sufit w hali głównej.
Wschodnia głowica peronu 3. Widok w kierunku zachodnim.
Wschodnia głowica peronu 3. Wejście do tunelu łączącego Dworzec Centralny z dworcem Warszawa Śródmieście...
...i sam tunel.
Dworzec Warszawa Śródmieście. Zachodnia głowica peronu 1. Widok w kierunku wschodnim. Perony 1 (pociągi odjeżdżające w kierunku wschodnim) i 3 (pociągi odjeżdżające w kierunku zachodnim) w zamyśle miały służyć jako perony dla wsiadających. Peron drugi (środkowy) zbudowany był z myślą o pasażerach wysiadających.
Filary na peronie drugim
Hala przy peronie 1. Czynne kasy znajdują się po drugiej stronie korytarza. Takie same, symetryczne hale znajdują się przy peronie 3.
Nasza wycieczka na schodach prowadzących do pawilonów wejściowych, które znajdują się na powierzchni.
Zachodni pawilon wejściowy naziemnej części Dworca Śródmieście...
...i jego wnętrze.
Pawilon wschodni.
Na miejscu obecnego Dworca Śródmieście znajdował się kiedyś Dworzec Wiedeński a później Dworzec Główny. Tablica pamiątkowa umieszczona na pawilonie wschodnim.
Remontowane wejście do pawilonu wschodniego
Neon na pawilonie wschodnim.
Oba pawilony wejściowe dworca Śródmieście zbudowano w latach 50-tych XX wieku, w stylu nawiązującym. do Pałacu Kultury i Nauki. Są one ustawione do niego symetrycznie.
Aleje Jerozolimskie 51. Zbudowana w latach 1904-1905 kamienica Piotra i Wincentego Hoserów, . W budynku znajduje się najstarszy czynny w Europie i jedyny zachowany w Warszawie komercyjny fotoplastykon.
Hotel Polonia Palace. Otwarty dnia 14.07.1913.
Rondo generała Charles'a de Gaulle'a i mieszczący się pod adresem Aleje Jerozolimskie 7. Gmach Banku Gospodarstwa Krajowego. Modernistyczny budynek zbudowany w latach 1928 - 1931, wg. projektu Rudolfa Świerczyńskiego.
Pomnik Partyzanta na skwerze przy ul. Smolnej (dawniej Pomnik Bojowników o Polskę Ludową i Pomnik Partyzanta Gwardii Ludowej). Monument odsłonięto w roku 1962. Po roku 1989 napis na granitowej płycie przekuto zgodnie z duchem epoki.
Budynek Centrum Bankowo - Finansowego (dawniej Dom Partii). Gmach zbudowany w latach 1948 - 1952.
Górny budynek dworca Warszawa Powiśle w Alejach Jerozolimskich. Obiekt zbudowano w latach 1956 - 1963 wg. projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Przystanek kolejowy Powiśle miał być swego rodzaju "łącznikiem" pomiędzy położonym w dole Powiślem a znajdującym się na skarpie Śródmieściem. Z początku miał on nosić nazwę Warszawa Skarpa. Aby przejść z dołu na górę trzeba pokonać ponad 100 schodów.

Wieżyca po południowej stronie Alej Jerozolimskich. Początek wiaduktu prowadzącego do Mostu Poniatowskiego.
Schody na peron 1 z którego odjeżdżają pociągi w kierunku wschodnim.
Wieżyca po północnej stronie Alej Jerozolimskich widoczna z peronu 1.
Zachodnia głowica peronu 1. Widok w kierunku wschodnim.
Wiaty na peronach podtrzymują również sieć trakcyjną.
Peron 2 z którego odjeżdżają pociągi w kierunku zachodnim.
Tego dnia ruch po podmiejskiej linii średnicowej odbywał się tylko w kierunku zachodnim, w dodatku po lewym torze. Przyczyną było montowanie tzw. guzików dla niewidomych na peronie 3 dworca Warszawa Śródmieście. Z tego też względu z dworca Powiśle pociągi odjeżdżały tylko z peronu 1.
Wycieczka na peronie 1. Wjazd do tunelu średnicowego. Powyżej znajdują się kasy i pomieszczenia techniczne.
Automat biletowy na peronie 2.
Wschodnia głowica peronu 1. Widok w kierunku zachodnim.
EN57AKM-1584+1585 jako pociąg KM101 do Skierniewic. Tego dnia wyjątkowo z peronu 1.
 "Elf" 27WE-008 linii S2 do Warszawy Lotnisko Chopina.
Peron 2. Zejście do tunelu prowadzącego na ulicę Leona Kruczkowskiego na Powiślu.
Tunel...
...i jeszcze jedne schody
Dolna część dworca Powiśle. W budynku, gdzie znajdowały się kasy mieści się obecnie knajpa. Obiekt zaprojektowany również przez architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz