niedziela, 27 listopada 2016

Słowacja. Maj 2016. Część 2. Żylina.

Żylina (Žilina)

Żylina to pięciokierunkowy węzeł kolejowy łączący główną słowacką magistralę prowadzącą z Bratysławy do Koszyc, z linią w kierunku Czech („czechosłowacką” magistralą Praga – Koszyce). Od stacji w Żylinie odchodzi również lokalna linia do Rajca, po której kursują wagony motorowe, tzw. „motoraki”. Następny dzień po przyjeździe rozpoczęliśmy od wizyty na przystanku autobusowym na rogu ulic Bratysławskiej (Bratislavská) i Štefana Furdeka. Na Google maps wypatrzyłem to miejsce jako najlepsze do fotografowania pociągów jadących w/z kierunku Bratysławy. Dojście z naszej ubytovni na przystanek zajęło nam około 20 minut. Po drodze minęliśmy domy, przypominające śląskie „familoki”, w których mieszkają Romowie, a także terminal kontenerowy oraz kilka warsztatów i małych wytwórni. Gdy dotarliśmy na miejsce akurat zaczął padać deszcz, co znacznie utrudniało robienie zdjęć. Ruch pociągów był dość spory, tak więc nasza sesja fotograficzna trwała kilka godzin. Na przystanku pojawiła się emerytka, która pomyliła rozkład jazdy autobusu i musiała wrócić do domu, żeby długo nie czekać na następny. Był też jeden pan, również emeryt, który zdziwiony był, że przyjechaliśmy na Słowację specjalnie po to, żeby fotografować pociągi. Pan narzekał na sytuację ekonomiczną w kraju i w konkluzji stwierdził, że „najlepiej było za komunistów”. Żeby było jasne ani nie podzielam ani neguję takiej opinii, po prostu jako osoba świadoma, wiem jakie skutki przyniosły zmiany ustrojowe w Polsce. Jest to szeroki temat, którego na blogu poruszać nie będę. W tak zwanym międzyczasie udałem się jeszcze na oddaloną stację benzynową w celu zakupu piwa i „Kofoli” („Fofoli”). Po sesji fotograficznej na przystanku poszliśmy jeszcze na dworzec, gdzie kupiliśmy sieciowy rozkład jazdy pociągów Kolei Słowackich, czyli ichnią „cegłę”. Przed wyjazdem przezornie wydrukowałem sobie kilka tabel rozkładu, które ściągnąłem z Internetu. Okazało się jednak, że było to zupełnie niepotrzebne, gdyż w punkcie obsługi klienta ŽSR „cegła” kosztuje dokładnie 1 Euro.

Po całym dniu fotografowania przyszedł czas na zwiedzenie miasta. Centralnym punktem Żyliny jest Plac Andreja Hlinki (Námestie Andreja Hlinku), który jest głównym miejscem spotkań mieszkańców. Znajdują się na nim ławki, fontanna oraz telebim, na którym można obejrzeć mecz hokeja lub koncert. Od placu do dworca kolejowego prowadzi ulica Národná, pełniąca rolę głównego miejskiego deptaka. Po zachodniej stronie placu, na niewysokim wzgórzu położona jest starówka, na którą można dojść schodami (Farské schody). Po ich lewej stronie wznosi się Katedra św. Trójcy (Katedrála Najsvätejšej Trojice) oraz gmach Teatru Miejskiego w Żylinie (Mestské divadlo Žilina). Po prawej stronie schodów wybudowano centrum handlowe „Mirage”, które w mojej opinii nijak nie wkomponowuje się w otaczającą zabudowę, skutecznie szpecąc ten rejon miasta. W środku Starówki położony jest Plac Mariacki (Mariánske námestie), pełniący funkcję rynku. Na jego środku usytuowana jest fontanna oraz niewielki skwer. Plac otoczony jest renesansowymi i barokowymi kamienicami mieszczańskimi a po jego zachodniej stronie wznosi się kościół św. Pawła apostoła (Kostol svätého Pavla apostola). Od strony wschodniej usytuowany jest budynek Starego Ratusza (Mestská Radnica). W roku 1987 historyczne centrum miasta zostało objęte ochroną prawną. Wartym uwagi obiektem Żyliny jest również zamek w dzielnicy Budatín, położonej po północnej stronie rzeki Wag. Nie starczyło nam niestety czasu aby go zwiedzić. Więcej o zabytkach miasta można przeczytać tutaj.

Poniżej kilka fotografii kolejowych, które udało się zrobić podczas pobytu w Żylinie. Zostały one zrobione przy ulicy Bratysławskiej a także na żylińskiej stacji. Więcej zdjęć umieszczę wkrótce w swojej galerii kolejowej. W dalszej części postu fotografie miasta.

Ulica Bratysławska (Bratislavská). Widok na linię kolejową w stronę Bratysławy.
Ulica Bratysławska (Bratislavská). Widok w stronę żylińskiej stacji.
Przystanek autobusowy Furdekova, przy ulicy Štefana Furdeka.
"Fofola" - cytrusowa wersja "Kofoli". Obrazek na etykietce wzbudził we mnie zabawne skojarzenia ;)
Elektryczny zespół trakcyjny 671 001-6 Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) relacji Nové Mesto nad Váhom - Žilina.
Pociąg przewoźnika "Regio Jet" relacji Bratislava hlavná stanica - Košice. Na czele lokomotywa 193 226 należąca do operatora European Locomotive Leasing.
Pociąg przewoźnika "Regio Jet" relacji Košice - Bratislava hlavná stanica. Na czele lokomotywa 193 227 należąca do operatora European Locomotive Leasing.
Lokomotywa elektryczna 131 013-5 Kolei Słowackich ŽSR Cargo z pociągiem towarowym w rzęsistym deszczu jedzie w kierunku stacji w Żylinie.
Lokomotywy elektryczne 363 104-1 + 363 103-3 Kolei Słowackich ŽSR Cargo ze składem cystern stoi pod semaforem w stronę Bratysławy.
Płot z deklami przy ulicy Bratysławskiej (Bratislavská). Za ogrodzeniem mieści się warsztat samochodowy. :)
Dwuczłonowy wagon motorowy ("motorak") Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) relacji Rajec - Žilina, pod semaforem wjazdowym stacji docelowej. Zdjęcie zrobione obok przejazdu przez ulice Bratysławską (Bratislavská).
Pociąg pospieszny (rýchlik) "Novofruct" relacji Košice - Bratislava hlavná stanica wjeżdża na stację Žilina. Na czele lokomotywa elektryczna 362 001-1. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ). Pociągi pospieszne łączące dwa największe miasta Słowacji złożone są zazwyczaj z kilkunastu wagonów.
Wagon 2 klasy "Bmpeer" z reklamą firmy "Novofruct" sponsorującej pociąg.
Tablica kierunkowa w drzwiach wagonu.
Pociąg Pendolino Kolei Czeskich (České dráhy, ČD), jako pociąg kategorii SC ("SuperCity") relacji Košice - Praha hlavní nádraží odjeżdża ze stacji Žilina.
Lokomotywa PKP Cargo ET41-190 (wynajęta przez przewoźnika ŽSR Cargo), na stacji Žilina.

Żylina (Žilina). Zdjęcia miasta.


Dworzec kolejowy. Widok od ulicy Pavla Országha Hviezdoslava.
Ulica Národná, główny miejski deptak. Widok w kierunku dworca kolejowego.
Plac Andreja Hlinki (Námestie Andreja Hlinku).
Fontanna na Placu Andreja Hlinki (Námestie Andreja Hlinku).
Katedra św. Trójcy (Katedrála Najsvätejšej Trojice) widziana z Placu Andreja Hlinki (Námestie Andreja Hlinku). Po lewej stronie widoczny budynek Teatru Miejskiego w Żylinie (Mestské divadlo Žilina).
Farské schody. Widok w kierunku Starówki.
Farské schody. Widok w kierunku Placu Andreja Hlinki (Námestie Andreja Hlinku).
Plac u zbiegu ulic Dolný Val, Horný Val i Farskiej Uliczki (Farská ulička).
Katedra św. Trójcy (Katedrála Najsvätejšej Trojice). Z prawej strony widoczna Wieża Buriana (Burianova veža), służąca kiedyś jako dzwonnica.
Plac Mariacki (Mariánske námestie).
Plac Mariacki (Mariánske námestie). Budynek widoczny jako pierwszy z prawej strony to Stary Ratusz (Mestská Radnica).
Fontanna na Placu Mariackim.
Plac Mariacki (Mariánske námestie). Kościół św. Pawła apostoła (Kostol svätého Pavla apostola).
Zbudowany w roku 1738 barokowy Posąg Niepokalanej Maryi Panny (Socha Nepoškvrnenej Panny Márie).
Podcień kamienic na Placu Mariackim (Mariánske námestie).

W następnej części: Żylina - Poprad-Tatry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz