niedziela, 13 października 2019

Serbia, Czarnogóra. Sierpień 2018. Część 8. Sveti Stefan.

Sveti Stefan

Sveti Stefan (Święty Stefan) to skalista wyspa położona w centralnej części czarnogórskiego wybrzeża Adriatyku, w odległości 10 km. na południe od Budvy. Ze stałym lądem połączona jest ona wąską groblą. Wyspa zabudowana jest starymi domami z czerwonymi dachówkami w których mieści się luksusowy kompleks hotelowy. Jest to teren strzeżony na który osoby postronne nie mają wstępu. Podczas pobytu w Kotorze postanowiliśmy zrobić sobie wypad w okolicę wyspy z zamiarem zrobienia zdjęć, gdyż na tle morza prezentuje się ona nadzwyczaj malowniczo. Aby dojechać z Kotoru do Svetego Stefana należy wsiąść w autobus jadący w kierunku Petrovaca, Baru lub Ulcijn. Po przyjeździe na miejsce można sfotografować wyspę z leżącego obok Adriatyckiej Magistrali małego parkingu, jednak najpiękniejszy widok na Sveti Stefan i otaczające morze zobaczyć można z tarasu przy cerkwi św. Sawy. Usytuowana jest ona wysoko na skale, a dostać można się do niej jedynie własnym transportem. Z początku chcieliśmy dojść tam na piechotę, lecz okazało się, że taka piesza wycieczka wymaga nadrobienia przynajmniej pięciu kilometrów. Na koniec naszego krótkiego wypadu zeszliśmy jeszcze na plażę, aby sfotografować wyspę z bliska. Do Budwy podjechaliśmy przepełnionym busem, którego kierowca zachowywał się dość arogancko – poganiał pasażerów, pokrzykiwał na spóźniających się z płaceniem za przejazd, do tego pędził na złamanie karku po krętej, górskiej drodze. Podwózkę z Budwy do Kotoru zaoferował nam za opłatą pewien właściciel prywatnego samochodu. Po ustaleniu ceny zostaliśmy dowiezieni na miejsce, choć przez moment mieliśmy obawę, czy aby nie zostaliśmy porwani :)

Bilet autobusowy Kotor - Sveti Stefan.

Widok z autobusu na osiedle Zavala w Budwie (Budva).
Przystanek Sveti Stefian. Rozkład jazdy autobusów.
Wyspa Sveti Stefan. Widok z szosy E65 (Adriatyckiej Magistrali).

Widok z szosy E65 (Adriatyckiej Magistrali) na cerkiew św. Sawy (crkva Sv. Save).
Wyspa Sveti Stefan. Widok z plaży.