sobota, 16 maja 2020

Litwa, Łotwa, Estonia. Sierpień 2019. Część 3. Stacja Rīga Pasažieru i kolej pasażerska na Łotwie.

Stacja Rīga Pasažieru i kolej pasażerska na Łotwie

Stacja Rīga Pasažieru położona jest w samym centrum miasta i stanowi punkt komunikacyjny łączący kolej z autobusami dalekobieżnymi i transportem miejskim. W latach 2002 – 2003 budynek dworca przeszedł przebudowę w ramach której wzmocniono konstrukcje wsporcze budynku, naprawiono dach, wymieniono drzwi i okna a także zainstalowano windy i schody ruchome. W czasie rekonstrukcji połączono także halę podmiejską i dalekobieżną - wcześniej nie było między nimi możliwości bezpośredniego przejścia
. Stara wieża zegarowa została zburzona, a zamiast niej zbudowano nową o wysokości 43 metrów (wraz z napisem RĪGA ma ona wysokość 46 metrów) Na szczycie wieży znajduje się restauracja z której okien widać panoramę Starego Miasta. Dworzec wraz z przylegająca do niego galerią "Origo" to obecnie wielkie centrum handlowe. Kasy podmiejskie znajdują się przy wejściu do środkowego tunelu prowadzącego do peronów, natomiast kasa dalekobieżna usytuowana jest na antresoli w hallu głównym.
 
Stacja ma 12 zelektryfikowanych torów i 5 peronów. Tory 10, 11 i 12 zakończone są kozłami oporowymi a wjazd na nie możliwy jest tylko od strony wschodniej. Tory 2 i 9 są bez krawędzi peronowych i odbywa się po nich ruch pociągów towarowych i technicznych. Peron 1 jest peronem czołowym, peron 2 jest czołowy w połowie, natomiast perony 3, 4 i 5 są przelotowe. Na peronie 3 zbudowana jest wiata przykrywającą całą jego długość, na pozostałych ochronę przed deszczem zapewniają jedynie zejścia do tunelu. Równia stacyjna usytuowana jest na nasypie (podobnie jak np. Warszawa Wschodnia). Dojścia do peronów zapewniają trzy tunele, z których jeden - od strony ulicy Dzirnavu jest na noc zamykany. Przebudowa stacji wraz z modernizacją planowana jest w przyszłości w związku z budową linii "Rail Baltica".

Kolejowe przewozy pasażerskie na Łotwie w zdecydowanej większości obsługiwane są przez pociągi podmiejskie spółki Pasažieru Vilciens. Centralny punkt stanowi Ryga, z której wszystkie połączenia rozchodzą się „promieniście” a rozkład ułożony jest według reguły „im bliżej stolicy tym więcej pociągów”. Ceny biletów uregulowane są taryfą według podziału na pięć stref, za granicami których opłata za przejazd liczona jest w zależności od przejechanych kilometrów. Nie istnieją pociągi międzyregionalne pomiędzy mniejszymi ośrodkami, które by omijały Rygę. Warto przy tej okazji wspomnieć, że w krajach byłego ZSRR, pod pojęciem „pociąg podmiejski” rozumie się także składy pokonujące dystanse o długości 200, 300 a nawet 400 km. Zelektryfikowane linie kolejowe w Krajach Bałtyckich znajdują się tylko w rejonie aglomeracji, dlatego też dłuższe relacje obsługiwane są przez tabor spalinowy.

Tabor przewoźnika „Pasažieru Vilciens” to elektryczne zespoły trakcyjne ER2, ER2M i ER2T oraz spalinowe zespoły trakcyjne DR1A, DR1AM i DR1AC. Większość taboru zbudowana została w zakładach RVR w Rydze jeszcze w czasach radzieckich a także na początku lat 90-tych. Modernizacje składów przeprowadzane były jednak sukcesywnie i na dzień dzisiejszy pociągi są w dobrym stanie technicznym. W składach spalinowych wymieniono silniki na bardziej ekonomiczne, w niektórych zamontowano klimatyzację i urządzenia wi-fi. Duża szerokość pudeł pociągów oraz ułożenie foteli w układzie 2 + 2 w wielu składach sprawiają, że podróż nimi jest dość komfortowa. W niedalekiej przyszłości planowana jest dostawa 32 nowych pociągów dla „Pasažieru Vilciens”, które wyprodukuje czeska firma Škoda Vagonka. 


Pasażerski ruch dalekobieżny na Łotwie to obecnie 4 pary pociągów, z których tylko jeden - "Latvijas Ekspresis", relacji Ryga - Moskwa / Sankt Petersburg kursuje codziennie w obu kierunkach. Pozostałe połączenia to Ryga – Mińsk (co drugi dzień), oraz wspomniany już wcześniej „Pociąg Czterech Stolic” do/z Kijowa jeżdżący w wyznaczone dni miesiąca. Składy dalekobieżne ciągnięte są głównie przez lokomotywy TEP70 należące do spółki „Latvijas Dzelzceļš” - narodowego przewoźnika Łotwy. Wszystkie tego typu lokomotywy te stacjonują w lokomotywowni Zasulauks w Rydze.

Objaśnienie pojęć związanych z klasami wagonów w krajach byłego ZSRR:

Wagon sypialny (SV, 1 klasa) - wagon z dwoma łóżkami w przedziale (zazwyczaj 18 - 20 miejsc w wagonie)
Wagon kupiejny (2 klasa) - wagon z dwoma łóżkami w przedziale (zazwyczaj 36 - 40 miejsc w wagonie). W przedziałach są łóżka dolne i górne.
Wagon płackartny (3 klasa) - wagon bezprzedziałowy z miejscami do leżenia (zazwyczaj 54 miejsca w wagonie). Wagony tego typu mają wspólną przestrzeń z łózkami dolnymi i górnymi w boksach oraz dolnymi i górnymi po bokach wzdłuż korytarza.
Wagon "obszczij" (wspólny) - wagon bezprzedziałowy z miejscami do siedzenia. Zazwyczaj są to drewniane ławki.
Wagon "sidiaczyj" (z miejscami do siedzenia) - bardziej komfortowa, wyposażona w fotele wersja wagonu klasy "obszczij".

Wymienione klasy wagonów mogą mieć różne nazwy w krajach, gdzie obowiązują standardy kolejowych przewozów pasażerskich odziedziczone po byłym ZSRR.

Powyższy opis jest oczywiście dość skrótowy. Mam nadzieję, że będzie jeszcze okazja napisać dłuższy teksy na temat kolei na Łotwie w oparciu o różne źródła.

Przydatne linki:

Strona internetowa Latvijas dzelzceļš
Strona internetowa Pasažieru vilciens
Strona internetowa Latvijas Ekspresis
Zdjęcia z Łotwy w mojej kolejowej galerii zdjęć


Schemat linii podmiejskich na terenie Łotwy z podziałem na strefy. Źródło: strona internetowa Pasažieru vilciens.


Stacja Rīga Pasažieru
Budynek dworca stacji Rīga Pasažieru. Zdjęcie z roku 2008.
Budynek dworcowy z wyjściem na perony 1 i 2.
Widok z peronu 3 na perony 4 i 5.
Widok z peronu 5 na perony 4 i 3 (z wiatą).
Lokomotywa spalinowa 2M62UM-0094 z pociągiem towarowym na torze 9.
Widok z peronu 5 w kierunku zachodnim (mostu).
Przejście podziemne prowadzące na perony od strony Dzirnavu iela. Jest ono na noc zamykane


Pociągi podmiejskie Pasažieru vilciens.

Elektryczne zespoły trakcyjne ER2M

Elektryczny zespół trakcyjny ER2M-60501 z klasycznym, okrągłym czołem na stacji Rīga Pasažieru jako pociąg do stacji Lielvārde. 22.08.2019.



Elektryczne zespoły trakcyjne ER2 

Elektryczny zespół trakcyjny ER2-1310 na stacji Rīga Pasažieru po przyjeździe ze stacji Ogre. 14.08.2019.
Elektryczny zespół trakcyjny ER2-1342 dojeżdża do p.o. Majori w mieście Jurmała. Pociąg podmiejski Tukums-1 - Rīga Pasažieru. 14.08.2019.


Elektryczne zespoły trakcyjne ER2T

Elektryczny zespół trakcyjny ER2T-2207R (ER2T-7115-05R | ER2T-7115-04 | ER2T-2207-02 | ER2T-7117-07R) na stacji Rīga Pasažieru. Jednostka została zestawiona z członów od różnych zespołów trakcyjnych. W trakcie modernizacji zmieniono również czoło pociągu.
Elektryczny zespół trakcyjny ER2T-2207R (ER2T-7115-05R | ER2T-7115-04 | ER2T-2207-02 | ER2T-7117-07R) na stacji Rīga Pasažieru. 13.08.2019.


Spalinowe Zespoły Trakcyjne DR1A

Spalinowy zespół trakcyjny DR1A-227 (227.3 | 185.2 | 227.6) odjeżdża ze stacji Rīga Pasažieru. Pociąg podmiejski Rīga Pasažieru - Valga. Jednostka została zestawiona z członów od różnych zespołów trakcyjnych. 14.08.2019.
Spalinowy zespół trakcyjny DR1A-198.3 | 189.4 | 246.6 na stacji Rīga Pasažieru jako pociąg do stacji Valga. Jednostka została zestawiona z członów od różnych zespołów trakcyjnych. 13.08.2019.



Spalinowe Zespoły Trakcyjne DR1AM
 
Spalinowy zespół trakcyjny DR1AM-254 na stacji Rīga Pasažieru jako pociąg do stacji Sigulda. 12.08.2019.
Spalinowy zespół trakcyjny DR1AM-291 na stacji Rīga Pasažieru jako pociąg do stacji Sigulda. 12.08.2019.


Spalinowe Zespoły Trakcyjne DR1AC

Spalinowy zespół trakcyjny DR1AC-187 na stacji Rīga Pasažieru jako pociąg do stacji Daugavpils. 23.08.2019.



Pociągi dalekobieżne

Pospieszny 31/32 "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці")

Należąca do Latvijas dzelzceļš lokomotywa spalinowa TEP70-0267 z pociągiem pospiesznym "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці"), po przyjeździe na stację Rīga Pasažieru. W składzie pociągu znajdują się również wagony z Mińska. 13.08.2019.
Wagony kupiejne typu Ammendorf 47 Kolei Ukraińskich (Українська залізниця). W składzie pociągu "Cztery Stolice" znajdują się również wagony sypialne (SV).
Tablica kierunkowa pociągu "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці") Kijów Pasażerski (Київ-Пасажирський) - Rīga Pasažieru.
Wagon sypialny (SV) typu 61-779A Kolei Białoruskich (Беларуская чыгунка) w składzie pociągu "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці"). Wagon relacji Mińsk Pasażerski (Мінск-Пасажырскі) - Rīga Pasažieru.
Wagon płackartny typu  Kolei Białoruskich (Беларуская чыгунка) w składzie pociągu "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці"). Wagon relacji Mińsk Pasażerski (Мінск-Пасажырскі) - Rīga Pasažieru.
Tablica kierunkowa pociągu "Cztery Stolice" ("Чотири Столиці"). Wagon Mińsk - Ryga.


Pospieszny 2/1 "Latvijas Ekspresis"

Obsługą pasażerską pociągu zajmuje się firma "Latvijas Ekspresis" będąca spółką - córką przedsiębiorstwa Latvijas dzelzceļš.


Pociąg "Latvijas Ekspresis" do/z Moskwy i Sankt Petersburga kursuje codziennie. Po skończeniu biegu w Rydze lokomotywa spalinowa TEP70-0230 pcha skład w kierunku stacji postojowej Vagonu Parks.
Skład pociągu "Latvijas Ekspresis" zestawiany jest z wagonów Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš). Na zdjęciu wagon kupiejny typu Ammendorf 47.
Wagon sypialny (SV) typu Ammendorf 47.
Wagon sypialny (SV) typu Ammendorf 47.
Wagon sypialny (SV) typu 61-4440.
Oznaczenia na wagonie sypialnym (SV) typu 61-4440.
Wagon kupiejny typu Ammendorf 47.



Wagon kupiejny typu Ammendorf 47.
Wagon kupiejny typu 61-4440.
 Wagon płackartny typu 61-826.
Wagon płackartny typu 61-826. 
Wagon restauracyjny Ammendorf 47.

Pospieszny 88/87 Ryga - Mińsk - Ryga

Pociąg złożony jest z wagonów płackartnych, kupiejnych oraz wagonu sypialnego (SV) Kolei Białoruskich. W składzie znajduje się wagon bezpośredni do/z Witebska. Nie dysponuję niestety żadnymi zdjęciami pociągu, polecam jedynie film pokazujący jego odjazd z dworca w Rydze.



Stacja postojowa Vagonu Parks

Vagonu Parks. Stacja postojowa pociągów. Grupa torowa spalinowych zespołów trakcyjnych. W oddali widoczne zbudowane w latach 1896 i 1897 wieże ciśnień "Anna" i "Żanna".
Vagonu Parks. Grupa torowa elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z halą. Na lewo od lokomotywowni (poza kadrem) znajduje się torowa grupa postojowa pociagów dalekobieżnych.
Vagonu Parks. Peron w kierunku stacji Jāņavārti.
Vagonu Parks. Peron w kierunku stacji Rīga Pasažieru.
Vagonu Parks. Kładka nad torami łacząca obydwa perony oraz ulice Salaspils i Krustpils.

W następnej części: Muzeum Historii Kolei Łotewskiej w Rydze