Stacja Tallinn Balti i kolej pasażerska w Estonii
Stacja Tallinn – Balti zbudowana jest w układzie czołowym i stanowi punkt końcowy kolei Krajów Bałtyckich. Istniejący obecnie budynek dworca wzniesiony został w latach 1960 – 1963. W jego wnętrzu na dolnym poziomie znajduje się market i poczekalnia z kasami podmiejskimi, zaś na antresoli usytuowane są punkty usługowe i kasa dalekobieżna. W roku 2012 stacja przeszła modernizację w ramach której wymieniono cały układ torowy oraz zbudowano nowe, niższe perony przystosowane do niskopodłogowego taboru.
Obecnie stacja ma 12 torów (z czego 5 jest zelektryfikowanych) oraz 6 peronów o różnych długościach. Krótsze perony obsługują ruch podmiejski, natomiast peron długi przeznaczony jest głównie dla ruchu dalekobieżnego. Na stacji znajduje się dodatkowo grupa torów techniczno - postojowych, służących do obrządzania składów oraz "żeberko" z rampą ładunkową. Po północnej stronie stacji, od układu torowego odchodzi tor kończący się ślepo obok przystanku tramwajowego Balti jaam na ulicy Kopli. Służył on w przeszłości do "obracania się" lokomotyw jadących ze stacji Tallinn-Balti do stacji towarowej Tallinn-Kopli po łącznicy wzdłuż ulicy Reisijate.
Przewozy pasażerskie w Estonii to w zdecydowanej większości połączenia podmiejskie, których głównym punktem jest stolica kraju. Nie ma międzyregionalnych pociągów, które omijały by Tallin. Wyjątkiem jest lokalna linia Tartu - Koidula z dwiema parami połączeń na dobę skomunikowanymi na stacji w Tartu z pociągami do i z Tallina. Ceny biletów regulowane są taryfą według podziału na pięć stref, za granicami których opłata za przejazd liczona jest w zależności od przejechanych kilometrów. Operatorem obsługującym połaczenia jest spółka „Elron” (Eesti Liinirongid), która powstała w roku 1998 przez wyodrębnienie z kolei państwowych Eesti Raudtee. Tabor przewoźnika to 20 elektrycznych i 18 spalinowych zespołów trakcyjnych „Flirt” firmy Stadler.
Stacja Tallinn – Balti zbudowana jest w układzie czołowym i stanowi punkt końcowy kolei Krajów Bałtyckich. Istniejący obecnie budynek dworca wzniesiony został w latach 1960 – 1963. W jego wnętrzu na dolnym poziomie znajduje się market i poczekalnia z kasami podmiejskimi, zaś na antresoli usytuowane są punkty usługowe i kasa dalekobieżna. W roku 2012 stacja przeszła modernizację w ramach której wymieniono cały układ torowy oraz zbudowano nowe, niższe perony przystosowane do niskopodłogowego taboru.
Obecnie stacja ma 12 torów (z czego 5 jest zelektryfikowanych) oraz 6 peronów o różnych długościach. Krótsze perony obsługują ruch podmiejski, natomiast peron długi przeznaczony jest głównie dla ruchu dalekobieżnego. Na stacji znajduje się dodatkowo grupa torów techniczno - postojowych, służących do obrządzania składów oraz "żeberko" z rampą ładunkową. Po północnej stronie stacji, od układu torowego odchodzi tor kończący się ślepo obok przystanku tramwajowego Balti jaam na ulicy Kopli. Służył on w przeszłości do "obracania się" lokomotyw jadących ze stacji Tallinn-Balti do stacji towarowej Tallinn-Kopli po łącznicy wzdłuż ulicy Reisijate.
Przewozy pasażerskie w Estonii to w zdecydowanej większości połączenia podmiejskie, których głównym punktem jest stolica kraju. Nie ma międzyregionalnych pociągów, które omijały by Tallin. Wyjątkiem jest lokalna linia Tartu - Koidula z dwiema parami połączeń na dobę skomunikowanymi na stacji w Tartu z pociągami do i z Tallina. Ceny biletów regulowane są taryfą według podziału na pięć stref, za granicami których opłata za przejazd liczona jest w zależności od przejechanych kilometrów. Operatorem obsługującym połaczenia jest spółka „Elron” (Eesti Liinirongid), która powstała w roku 1998 przez wyodrębnienie z kolei państwowych Eesti Raudtee. Tabor przewoźnika to 20 elektrycznych i 18 spalinowych zespołów trakcyjnych „Flirt” firmy Stadler.
Jedyny dalekobieżny pociąg na terenie Estonii to "Bałtijskij Ekspress" ("Балтийский Экспресс") łączący Tallin z Sankt Petersburgiem i Moskwą. Skład sformowany jest tylko i wyłącznie z wagonów rosyjskiego przewoźnika RŻD FPK (РЖД ФПК). Na estońskim odcinku operatorem pociągu jest spółka GO Rail, która do obsługi trakcyjnej składów używa lokomotyw spalinowych TEP70.
Przydatne linki:
Strona internetowa Eesti Raudtee
Strona internetowa Elron
Strona internetowa Go Rail
Zdjęcia z Estonii w mojej kolejowej galerii zdjęć
Schemat linii podmiejskich na terenie Estonii, z podziałem na strefy. Źródło: strona internetowa Elron.
Stacja Tallinn Balti
Budynek dworca od strony peronów.
Widok na perony podmiejskie od strony budynku dworca.
Widok z peronu podmiejskiego w kierunku wyjazdu ze stacji.
Widok z peronu dalekobieżnego w kierunku wyjazdu ze stacji.
Przystanek tramwajowy Balti jaam, usytuowany obok dworca, na ulicy Kopli.
Elektryczne zespoły trakcyjne 1330 i 1324 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1324 na stacji Tallinn-Balti w oczekiwaniu na odjazd do stacji Paldiski.
Elektryczny zespół trakcyjny 1329 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.
Elektryczny zespół trakcyjny 1402 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 na stacji Tallinn-Balti.
Spalinowe zespoły trakcyjne 2233 + 2237 dojeżdżają do stacji Tallinn-Balti.
Tor kończący się ślepo obok przystanku tramwajowego Balti jaam
na ulicy Kopli. Służył on w przeszłości do "obracania" się lokomotyw
jadących ze stacji Tallinn-Balti do stacji towarowej Tallinn-Kopli po
łącznicy wzdłuż ulicy Reisijate.
Na prawo odgałęzia się łącznica wzdłuż ulicy Reisijate, prowadząca do stacji Tallinn-Kopli.
Pociągi podmiejskie Elron
Elektryczne zespoły trakcyjne 1300
Elektryczne zespoły trakcyjne 1300
Elektryczne zespoły trakcyjne 1330 i 1324 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1324 na stacji Tallinn-Balti w oczekiwaniu na odjazd do stacji Paldiski.
Elektryczny zespół trakcyjny 1329 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.
Elektryczne zespoły trakcyjne 1400
Elektryczny zespół trakcyjny 1402 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 na stacji Tallinn-Balti.
Spalinowe zespoły trakcyjne 2200
Spalinowe zespoły trakcyjne 2233 + 2237 dojeżdżają do stacji Tallinn-Balti.
Spalinowy zespół trakcyjny 2236 na stacji Tallinn-Väike jako pociąg podmiejski do Rapli.
Spalinowe zespoły trakcyjne 2300
Spalinowy zespół trakcyjny 2314 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti. Pociąg podmiejski do
Türi.
Spalinowy zespół trakcyjny 2313 na stacji Tallinn-Väike. Pociąg podmiejski Rapla - Tallinn-Balti.
Spalinowy zespół trakcyjny 2315 na stacji Tartu czeka na odjazd do Tallina.
Spalinowe zespoły trakcyjne 2400
Logo spółki ELRON na ścianie elektrycznego zespołu trakcyjnego 2432.
Spalinowy zespół trakcyjny 2432 na stacji Tallinn-Balti czeka na odjazd do stacji Narva.
Wnętrze przedziału 1 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.
Wnętrze przedziału 21 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.
Spalinowy zespół trakcyjny 2431 na przystanku osobowym Kitseküla w Tallinie.
Należąca do spółki GO RAIL lokomotywa spalinowa TEP70-0237 z pociągiem pospiesznym z Moskwy podjeżdża
do stacji Tallinn-Balti.
TEP70-0237 na stacji Tallinn-Balti po przyprowadzeniu pociągu z Moskwy. Lokomotywa ciągnie skład od granicznej stacji Narva.
TEP70-0237 na stacji Tallinn-Balti po przyprowadzeniu pociągu z Moskwy. Lokomotywa ciągnie skład od granicznej stacji Narva.
Lokomotywa spalinowa TEP70-0237 na stacji
Tallinn-Balti czeka na odjazd z pociągiem pospiesznym do Moskwy.

Wagon sypialny (SV) typu 61-4174 rosyjskiego przewoźnika RŻD FPK (РЖД ФПК) w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" ("Балтийский Экспресс"), na stacji Tallinn-Balti.
Tablica kierunkowa pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon kupiejny typu 61-4462 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" na torach postojowych stacji Tallinn-Balti.
Wagon kupiejny typu 61-4179 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon płackartny typu 61-4447 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon z miejscami do siedzenia typu 61-532 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" na torach postojowych stacji Tallinn-Balti.
W następnej części: Stacja Tallinn-Väike.