niedziela, 4 listopada 2012

Kolejowe "kółeczko" Warszawa - Kutno - Sierpc - Nasielsk - Warszawa 03.11.2012.

W sobotę, 3 listopada 2012 roku wybraliśmy się z kolegą Maćkiem na kolejowe "kółeczko" po północnym Mazowszu. Postanowiliśmy odwiedzić Sierpc gdyż jest to w tej chwili jedyny węzeł kolejowy na Mazowszu gdzie jeżdżą tylko i wyłącznie pociągi spalinowe. Dodatkową atrakcją dla nas również to, że prawie cała sygnalizacja na stacji jest kształtowa (nie ma tam semaforów świetlnych tylko "łapowe" napędzane mechanicznie przez pędnie). Naszą jednodniowa podróż podzieliliśmy na etapy: pociąg TLK "Czartoryski" na odcinku Warszawa - Kutno, następnie pociąg - szynobus Kolei Mazowieckich na odcinkach Kutno - Sierpc i Sierpc - Warszawa. Trochę obawialiśmy się o pogodę ale na szczęście ta okazała się w miarę łaskawa, choć mogłoby być trochę więcej słońca. Potraktowałem ten wyjazd jako miłą, późnojesienną wycieczkę wśród mazowieckich krajobrazów, choć nie ukrywam, że bardziej preferuję wyprawy w porze letniej. Była to nasza druga wizyta w Sierpcu - poprzednia miała miejsce w czerwcu 2008 roku. Pierwszy raz jednak "zaliczaliśmy"  linię Kutno - Sierpc.

Warszawa Zachodnia - Kutno - Sierpc

W oczekiwaniu na TLK do Kutna: "Taurus" w barwach PGE arena z pociągiem Berlin - Warszawa Ekspress wjeżdża na tor 2 przy peronie 6.
 "Kamila" Kolei Czeskich CD z pociągiem Interregio.
Wagon 141A pociągu TLK "Czartoryski" relacji Lublin - Gdynia Główna przy peronie stacji w Kutnie.
 Dworzec w Kutnie to już nie ten sam dworzec, który znany jest z piosenki Kultu.
Tablica przed dworcem z napisem "Kolejarzom poległym w walce o wyzwolenie społeczne i narodowe w latach 1939 - 1945. Kutno 1.9.1963.
Zadaszenie nad wejściem do tunelu.
Budynek dworca. Widok od strony ulicy.
 "Sputnik" CTL na torach postojowych grupy towarowej w Kutnie.
 VT627-003 relacji Kutno - Sierpc.
 Wejscie do budynku dworca od strony peronu.
VT627-102 mijany gdzieś pod Płockiem w drodze do Kutna.
 ET22-080 na torze stacji Płock Radziwie.
 Płock, zamek książąt mazowieckich. Widok z mostu kolejowo - drogowego.
Wisła w Płocku.
Płock. Dawny spichlerz.
Płock. Opustoszały dworzec.
Płock. Petrochemia. Zdjęcie zrobione przez szybę, stąd słaba jakość :P
 Wyposażenie każdego miłośnika kolei. No plus jeszcze jakieś dobre (najlepiej lokalne) piwo.
 Stacja Sierpc. ST44-199 gotowy do odjazdu w stronę Płocka.
 ST44-199 i kształtowa tarcza zaporowa.
Budynek dworca w Sierpcu. Widok od strony peronów.
Budynek dworca w Sierpcu. Widok od strony ulicy.

Sierpc

Budynek dworca jest opuszczony i niszczejący, tak samo z resztą jak kilka innych budynków na mijanych po drodze stacjach. Na ścianach wiszą jedynie płachty z napisem "do wynajęcia". Ciekawe tylko kto będzie chciał wynająć ruinę... W godzinach odjazdów pociągów ruch pasażerów na dworcu jest dość spory, później jednak zamiera. Pozytywem jest być skomunikowanie szynobusów Arrivy z Torunia z szynobusami Kolei Mazowieckich do Kutna i Warszawy. Szkoda, że tylko jedno w ciągu dnia. 

Samo miasto Sierpc o tej porze roku sprawia wrażenie opustoszałego. Otoczenie dworca od strony ulicy nota bene Dworcowej wieczorową porą przypomina scenerię horroru (ciemność, majaczący budynek dworca, majacząca wieża ciśnień, pusty pawilon w którym kiedyś mieścił się sklep). Mam nadzieję, że kiedyś przyjadę do Sierpca latem i zwiedzę m.in. skansen wsi mazowieckiej, tym razem jednak skupiliśmy się na tematyce kolejowej.

 Sierpc. Rozkład jazdy pociągów.
 
Wskaźnik W4 oznaczający miejsce zatrzymania się czoła pociągu. Kominek świadczy, że kiedyś oświetlany był on lampą karbidową.
 Nieczynna wieża ciśnień
 Pozostałości po parowozowni
Tory widoczne w jezdni to pozostałość "trójkąta" na którym kiedyś "obracały się" parowozy.
Fragmenty hasła. Dziś już nawet nie można odczytać jak brzmiało ono w całości.

Rampa na końcu "trójkąta". Sądząc po napisie tankowano tu lokomotywy spalinowe.
To kiedyś był wskaźnik W9
Po dużej parowozowni, gdzie stacjonowały równie lokomotywy spalinowe pozostało kilka torów postojowych i budynek administracyjny. Na zdjęciu SA135-015 Kolei Mazowieckich.
Sierpc to czterokierunkowy węzeł kolejowy, gdzie krzyżują się linie Nasielsk - Toruń oraz Kutno - Brodnica. Ruch pasażerski odbywa się obecnie w relacjach Kutno - Płock - Sierpc, Nasielsk - Sierpc (Koleje Mazowieckie) oraz Toruń - Sierpc (Arriva). Ruch towarowy w trakcji spalinowej odbywa się we wszystkich kierunkach. Na lewo tor w kierunku Torunia, na prawo w kierunku Brodnicy.
Nastawnia z lat 30-tych XX wieku. Na stacji znajdują się 2 takie budynki. Są one ogrzewane piecami węglowymi. "Zapach" czadu unoszący się w powietrzu przypomina czasy gdy stacjonowały tu parowozy. 
Nastawnia od strony ulicy.
Drogowskaz na ulicy Dworcowej
SA135-015 przed podstawieniem się w perony i odjazdem do Kutna.
Przybysz z Zamojszczyzny czyli ST44-2023 spółki PKP LHS. Tym razem na normalnym torze.
SM42-471
SM42-660
ST44-1113
Tory stacyjne, widok od strony Torunia.
Pozostałości parowozowni. Jesienna aura potęguje tylko krajobraz upadku.
Tor prawdopodobnie do "trójkąta" zaślepiony kozłem oporowym.
Pozostałości elementów rozjazdów
Pozostałości rampy. Na "żeberku" odstawczym zdążyło już wyrosnąć drzewo.
Semafory kształtowe oraz świetlne tarcze ostrzegawcze.
Krzyżownica z torem prowadzącym do jednej z ramp.
VT627-008 czeka na odjazd do Płocka.

Sierpc - Warszawa Gdańska

VT627-102, którym wracaliśmy do Warszawy Gdańskiej.
VT627-102 wnętrze.
VT627-102 po przyjeździe do Warszawy Gdańskiej. Po kilkunastominutowym postoju odjedzie do Tłuszcza przez Legionowo i Wieliszew.