sobota, 22 czerwca 2013

Niedzielna wyprawa do Czeremchy 16.06.2013.

Kolejna relacja która ukazuje się z opóźnieniem z powodu braku czasu.

W niedzielę 16.06. nasza wesoła i silna ekipa w liczbie osób czterech pojechała na jednodniowy wyjazd do Czeremchy, celem odwiedzenia tamtejszej szopy (lokomotywowni). Dla mnie była kolejna okazja aby przejechać się malowniczą linią Siedlce - Hajnówka. Dobowy bilet Kolei Mazowieckich za jedyne 30 zł umożliwia przejechanie trasy tam i z powrotem (w sumie około 360 km). 

Linia Siedlce - Czeremcha - Hajnówka - Narewka - Siemianówka - Andrejevicy (D29-31) stanowi część dawnej magistrali siedlecko - bołogojskiej. Jest to jedna z nielicznych niezelektryfikowanych linii dwutorowych w Polsce, a także jedna z nielicznych niezelektryfikowanych linii na Mazowszu. Nasza jednodniowa podróż zaczęła się na stacji Warszawa Wschodnia, skąd wyruszyliśmy spalinowym zespołem trakcyjnym Kolei Mazowieckich relacji Tłuszcz - Czeremcha.
 
W oczekiwaniu na szynobus: EU47-007 z pociągiem osobowym do Dęblina. Po dostosowaniu tunelu średnicowego do wagonów piętrowych, składy push - pull coraz częściej można spotkać na mazowieckich szlakach nie tylko w formie pociągów przyspieszonych ale też osobowych.
Nasz VT628-008 + 018 przyjeżdża z Tłuszcza.
Wnętrze szynobusu.
Stacja Mrozy.
Zakłady Stadler w Siedlcach. "Flirt" dla kolei estońskich. Na razie bez pantografów i wózków.
Stacja Mordy. Budynek zbudowany na początku XX wieku to typowy przykład architektury na linii siedlecko - bologojskiej. Jak widać podzielił on losy wielu dworców na sieci PKP. Dla porównania tak wyglądają budynki stacji Gawja i Juraciszki na tej samej linii. Różnica jest taka, że znajdują się one po stronie białoruskiej.
Tablica na stacji Mordy Miasto.
Stacja Niemojki. Budynek dworca z lat 50-tych XX wieku, charakterystyczny dla centralnej i wschodniej Polski.
Stacja Platerów i kolejny budynek o standardzie by PKP.

Stacja Siemiatycze. Tym razem budynek w którym jest obsługa, co od razu rzuca się w oczy.
Szosa i tablica z nazwa miejscowości Sycze obok kolejowego przystanku osobowego o tej samej nazwie.
W miarę oddalania się od Warszawy szynobus stopniowo pustoszał. W przeciwną stronę za to obłożenie było coraz większe w miarę zbliżania się do Siedlec.
Na łuku pomiędzy Syczami a Nurcem.
Stacja Nurzec. Mijamy SA133-010 Przewozów Regionalnych z Hajnówki do Siedlec.
Budynek stacji Nurzec...
...wieża ciśnień...
...i nastawnia dysponująca.
Przystanek osobowy Nowy Nurzec.
VT628-0018+008 po przyjeździe na stację Czeremcha.

SA133-009, który za chwilę odjedzie do Hajnówki
Czeremcha. Budynek dworca.
Ślady dawnej świetności.
Czeremcha, szopa. SM42-693.
SM42-587
ST44-399
Po lewej ST44-399, po prawej SM42-693.
SM03-???. Nie zapisałem numeru.

SM30-091


Kolejny "Gagarin" ST44-1083.


Kanał przeglądowy.
SM42-299
SA105-103
Wjazd do hali od strony północno - wschodniej.
 Parowóz Tp4-148.
Rząd odstawionych "Stonek". SM42-104.
SM30-288.
SM42-032.
SM42-594.
SM42-780.

Pozostałości EW90-28, który kiedyś jeździł w Trójmieście. Więcej o pochodzeniu i historii tych jednostek można przeczytać tutaj. 
Sprzęgi SA3 czyli "pięści Breżniewa".
SM42-034.
SM42-379
SM42-276.
Zestawy kołowe.
SA105-103.
Kolejne ślady byłej świetności.
Na stacji Czeremcha znajduje się 90 kilometr linii Siedlce - Andrejevicy (D29-31)

 Na peronie pierwszym znajduje się także słupek kilometrowy pokazujący zerowy kilometr linii Czeremcha - Białystok (D29-32) i Czeremcha - Brest (Brześć) (D29-43)

Budynek stacji Czeremcha.
O międzynarodowym niegdyś charakterze dworca przypomina ten oto napis. Do roku 2004 ruch graniczny z Białorusią odbywał się bez wiz - warunkiem wjazdu było jedynie kupno wouczera.
Czeremcha - wnętrze dworca.


Pusta tablica z rozkładem jazdy. Do roku 2010 można było dojechać stąd do Wysokolitowska na Bialorusi, we wcześniejszych latach kursował tędy również pociąg z Białegostoku do Brześcia.
Obecny rozkład jazdy.
Żaden z zainstalowanych na dworcu zegarów nie działa.
Puszcza Białowieska zaprasza.
Kasy choć pozornie nieczynne to jednak czynne (należy wejść innymi drzwiami od strony peronów). Kolejny przykład standardu by PKP.
Sklep z dewocjonaliami w budynku dworca...
... w którym można kupić prawosławne ikony.
Na dworcu jeszcze "uchował się" automat telefoniczny...
...i piktogramy.
Tablica informacyjna i piktogramy przypominają o latach świetności dworca, gdy znajdowały się na nim: bufet, przechowalnia bagażu, poczta i świetlica dla podróżnych.
Zegar na peronie (niedziałający).
Ciekawostką jest fakt, ze na stacji wciąż działają semafory kształtowe.
Wagony wożące towary z miejscowego magazynu IKEA.
Stacja Siedlce. Nasz VTek po przyjeżdzie z czeremchy. Tutaj czeka nas przesiadka na pociąg do Warszawy.
Budynek stacji Siedlce.
ER75-013 czeka na odjazd do Warszawy.
Stacja Siedlce. Przejście podziemne pod peronami.
"Lokomotywa" Juliana Tuwima. 
Tablica na budynku dworca poświęcona Stanisławowi Zdanowskiemu, który w czasie okupacji ratował dzieci Zamojszczyzny z hitlerowskich transportów kolejowych.
Wskaźnik Wz przed rozjazdem typu "Anglik".
Siedlce. Kładka (która wkrótce zostanie zburzona) znajdująca się po wschodniej stronie stacji.
Tablica poświęcona pamięci kolejarzy poległych w walce z okupantem w latach 1939 - 1944.
Kładka.
Widok z kładki na zachód.
Widok z kładki na wschód.
EN57-1756 wśród plątaniny.
Peron 3 z którego odjeżdżał nasz pociąg do Warszawy.