Po prawie trzydniowym pobycie w
Pradze, przyszedł czas na wyruszenie do Ostrawy. Zdecydowałem, że pojadę pociągiem
„Regio Jet” firmy „Students Agency”. Bilety tego przewoźnika kupić można na dworcu
głównym (Praha hlavní nádraží), obok kas Ceskyh Drah. Pociągi kategorii IC „Regio
Jet” jeżdżą z Pragi do Hawierzowa (Havířov) w takcie dwugodzinnym. Od nowego
rozkładu jazdy 2014/2015 przewoźnik uruchomił również po 1 parze pociągów do
słowackich Koszyc i Martina, tak więc na terenie Czech obsługuje on w sumie 9
par pociągów na dobę. Na terenie Słowacji, Regio Jet obsługuje również kilka
połączeń kolejowych (Bratysława – Koszyce, Bratysława – Komarno), oraz
autobusowe (Bratysława – Bańska Bystrzyca).
Podróż z Pragi do Ostrawy Svinov zajęła
mi około 3,5 godziny. W czasie jazdy obsługa pociągu rozdaje wodę mineralną oraz sok w małych
flakonikach, a za dodatkową opłatą, można zamówić ciasto, kawę, herbatę a nawet
buteleczkę wina. Co ciekawe w trakcie jazdy nikt nie sprawdzał biletów. Później
dowiedziałem się, ze jest to u tego operatora normalne. Ciekawe jak weryfikują
gapowiczów :)
Przedział wagonu klasy "Business" w pociągu Regio Jet relacji Praha hl.n. - Ostrava hl.n.
Ostrawa (Ostrava).
Do Ostrawy dojechałem wczesnym
popołudniem. Z dworca Svinov odebrali mnie znajomi - Bea i Honza, u których
miałem nocować (dzięki za pomoc!!!). Wieczór spędziliśmy przy piwku w jednym z
miejscowych pubów, następnego dnia przyszedł czas na zwiedzanie miasta. Ostrawa
kojarzyła mi się głownie ze stacją, gdzie zatrzymuje się nocny pociąg z
Warszawy do Budapesztu, z którego miałem okazję nie raz korzystać. W mieście
znajduje się dużo zabytkowych obiektów, pochodzących głównie z przełomu XIX i
XX w. a także 20-lecia międzywojennego. Wspólnie z Honzą obeszliśmy kawałek
miasta zaczynając od przemysłowej dzielnicy Witkowice (Vitkovice), a kończąc na centrum.
Architektura Ostrawy jest różnorodna. Można spotkać tu bloki z wielkiej płyty, ceglane domy z lat 30-tych XX
wieku, oraz budynki przypominające trochę warszawski MDM lub Muranów. Vitkovice
to industrialna dzielnica z wciąż działającą hutą. W rejonie Dolni
Vitkovice na terenach poprzemysłowych utworzono muzeum techniki. Dzielnica
pełna jest niskich, ceglanych budynków mieszkalnych, przypominających trochę śląskie „familoki”. Po
zwiedzeniu dzielnicy przemysłowej doszliśmy do historycznego centrum Ostrawy. Usytuowany jest tutaj rynek - Plac Masaryka (Masarykovo náměstí), ratusz oraz wieża widokowa. Rynek
generalnie jest opustoszały, a wokoło „straszą” witryny zlikwidowanych sklepów
i restauracji. Powodem takiego stanu rzeczy jest podobno odpływ klientów do otwartego
niedawno wielkiego centrum handlowego „Karolina”, które przyczyniło się do
bankructwa przedsiębiorców w centrum miasta.
Będąc w Ostrawie warto odwiedzić znajdującą się w miejskim ratuszu wieżę widokową. Na górę można wjechać windą prosto z hallu budynku. Na szczycie wieży znajduje się sklepik z gadżetami i bezpłatnymi ulotkami informacyjnymi w kilku językach, w tym również w Polskim.
Ostrawa. Skrzyżowanie ulic Palkovského, Ruskiej (Ruská) i Závodní.
Ulica Ruská.
Ulica Ruská. Tramwaj typu Vario LF plus/o linii 3.
Dom na rogu ulic Ruskiej (Ruská) i Sztramberskiej (Štramberská).
Wnętrze zniszczonego domu przy ulicy Sztramberskiej (Štramberská).
Ulica Pohraniční. Przejazd.
Budynki na ulicy Pohraniční.Ulica Ruská.
Ulica Ruská. Tramwaj typu Vario LF plus/o linii 3.
Dom na rogu ulic Ruskiej (Ruská) i Sztramberskiej (Štramberská).
Wnętrze zniszczonego domu przy ulicy Sztramberskiej (Štramberská).
Ulica Pohraniční. Przejazd.
Ulica 1 Maja (1. máje). Pojazd służący do przewozu surowca pomiędzy działami Huty Witkowice.
Ulica 1 Maja (1. máje).Domy na rogu ulic 1 Maja (1. máje) i Mostarskiej (Mostárenská).
Ulica 1 Maja (1. máje).
Plac Pokoju (Mírové náměstí). Ratusz Witkowicki, zbudowany w latach 1901 - 1902.
Plac Pokoju (Mírové náměstí). Neogotycki kościół św. Pawła zbudowany w latach 1880–1886.
Domki na ulicy Tržní.
Ulica Lidická.
Koty w oknie domu na ulicy Tržní.
Modernistyczny budynek dawnego kina. Obecnie do wynajęcia.
Ulica Jeremenkova. Pawilon spożywczy.
Ulica Jeremenkova. Tabliczki z nazwiskami Żydów deportowanych z Ostrawy do gett i obozów śmierci, m.in. na terenie okupowanej Polski.
Ulica Výstavní.
Ulica Ruská.
Dolne Witkowice (Dolní oblast Vítkovice). Dawna huta, obecnie park naukowy z muzeami i wystawami.
Tereny postindustrialne dawnej Huty Witkowice. Tego dnia akurat odbywał się festyn strażacki.
Dawny zbiornik gazowy. Obecnie "Aula Gong", w której odbywają się konferencje oraz imprezy kulturalne. Po prawej stronie hala dawnej VI centrali energetycznej (U6), w której mieści się wystawa "Mały Świat Techniki" (Malý svět techniky U6).
Wygaszone na zawsze wielkie piece.Wewnątrz jednej z hutniczych hal.
"Weronika". Wagon do przewozu płynnej surówki.
"Koliba". Kadź do przewozu płynnego żużla.
Hasło z "czasów świetności" zakładu :)
Bunkier w pobliżu dawnej bramy wjazdowej na teren huty.
Dawny kozioł oporowy rozebranego toru wyciągowego.
Ulica Vítkovická. Pozostałość po bramie wjazdowej na teren huty.
W następnej części: Ostrawa (ciąg dalszy), Ostrawa - Warszawa.