W drugiej połowie Czerwca
wybraliśmy się w kilka osób na wycieczkę do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Na terenie placówki zgromadzony jest tabor oraz eksponaty związane
z historią wąskotorówek. W sezonie letnim, w każdą sobotę uruchamiany jest
muzealny pociąg turystyczny, kursujący na trasie Sochaczew Muzeum – Wilcze
Tułowskie. W drodze powrotnej, przewidziany jest ponad dwugodzinny postój na
stacji węzłowej Tułowice Sochaczewskie i piknik w tamtejszej osadzie
puszczańskiej.
Sochaczewska Kolej Dojazdowa,
zbudowana została w latach 1921 – 1922. Jej trasa liczyła łącznie 33 km i przebiegała od Sochaczewa
do Wyszogrodu i Piasków Królewskich, Stacją węzłową były Tułowice Sochaczewskie.
Regularny ruch pociągów prowadzony był do roku 1984, gdy Ministerstwo
Komunikacji podjęło decyzje o jego zawieszeniu. W roku 1986, na terenie stacji
Sochaczew Wąskotorowy, utworzono Muzeum Kolei Wąskotorowej, a jej nazwę
przemianowano na Sochaczew Muzeum. Jakiś czas później uruchomione zostały
również pociągi turystyczne, z początku tylko do Tułowic Sochaczewskich, następnie
do Wilczy Tułowskich. Fragmenty linii do Wyszogrodu oraz znajdujących się na
terenie Puszczy Kampinoskiej Piasków Królewskich, zostały wyłączone z ruchu.
Moja pierwsza wycieczka Kolejką
Sochaczewską miała miejsce we wrześniu 1988 roku. Rok później byłem tutaj nawet
ze szkolną wycieczką – dojazd do Sochaczewa zapewniono nam pociągiem „Retro”
odjeżdżającym z dawnego Dworca Głównego w Warszawie. Do roku 1991, wycieczki
wąskotorówką odbywałem regularnie. Ostatnia moja wizyta na Kolejce
Sochaczewskiej miała miejsce w Lipcu 1999 roku. Nie dysponowałem wtedy jeszcze
dobrym aparatem fotograficznym, zrobiłem jedynie trochę zdjęć zwykłą analogową
„małpą”. We wcześniejszym okresie pociągi muzealne ciągnięte były parowozami
Px48 i Px49, obecnie do tego celu wykorzystywana jest lokomotywa spalinowa
Lxd2.
Sochaczewska Kolej Wąskotorowa od
momentu swego powstania posiada tor o rozstawie 750 mm.
Odcinek torów kolejki o długości 2,5 km., stanowi splot z
normalnotorową (częściowo rozebraną) bocznicą do Plecewic.
Zdjęcia zostały zrobione
20.06.2015. Z powodu pochmurnej i deszczowej pogody, niektóre z nich mogą być "dalekie mod ideału" :)
Ze względu na dużą ilość fotografii, relację podzieliłem na dwie części.W pierwszej opisana jest wycieczka pociągiem muzealnym, w drugiej znajdują się zdjęcia eksponatów zgromadzonych muzeum.
Ze względu na dużą ilość fotografii, relację podzieliłem na dwie części.W pierwszej opisana jest wycieczka pociągiem muzealnym, w drugiej znajdują się zdjęcia eksponatów zgromadzonych muzeum.
Budynek stacji Sochaczew Muzeum. Widok od strony ulicy Towarowej. Na pomniku przed budynkiem parowóz nr.1.
Wejście do Muzeum Kolei Wąskotorowej.
Na terenie muzeum.
Wejście do Muzeum Kolei Wąskotorowej.
Na terenie muzeum.
Peron 1.
Tabliczka producenta lokomotywy.
Ze względu na zbyt mała liczbę miejsc, w stosunku do sprzedanych biletów, do pociągu przyczepiono dodatkowy wagon. Skład musiał cofnąć się na zaplecze muzeum.
Pociąg złożony jest z wagonów typu 1Aw (Bxhpi), wyprodukowanych w roku 1955, w zakładach w Świdnicy.
Dawny budynek dworca Sochaczew Miasto. Obecnie mieszczą się w nim mieszkania.
Dawny budynek dworca Sochaczew Miasto. Obecnie mieszczą się w nim mieszkania.
Stacja Tułowice Sochaczewskie. W miejscu starego budynku dworca pobudowano Dom Kultury.
Przejazd przez rzekę Łasica.
Pociąg gotowy do odjazdu do Tułowic Sochaczewskich.
Pudło wagonu 3Aw na podwórku jednego z mijanych gospodarstw.
Przejazd przez rzekę Łasica w drodze powrotnej. W oddali droga wojewódzka 705.
Pociąg muzealny na stacji Tułowice Sochaczewskie, gdzie przewidziany był ponad dwugodzinny postój, oraz piknik w osadzie puszczańskiej.
Pudło wagonu 3Aw na podwórku jednego z mijanych gospodarstw.
Przejazd przez rzekę Łasica w drodze powrotnej. W oddali droga wojewódzka 705.
Pociąg muzealny na stacji Tułowice Sochaczewskie, gdzie przewidziany był ponad dwugodzinny postój, oraz piknik w osadzie puszczańskiej.
Drzwi do przejścia międzywagonowego.
Hamulec ręczny.
Drzwi do przedziału pasażerskiego i nieczynna dźwignia hamulca powietrznego.
Hamulec ręczny.
Z pod farby widoczny jest stary znak "PKP".
Dom kultury na stacji w Tułowicach Sochaczewskich.
Nieczynne WC.
Dom kultury na stacji w Tułowicach Sochaczewskich.
Nieczynne WC.
Dźwignia zwrotnicy.
Polna droga prowadząca do stacji.
Widok w kierunku Wilczy Tułowskich. W oddali most na rzece Łasica.
"Przejście Zabronione". :)
Most rzeczywiście znajduje się w złym stanie technicznym. Pociąg przejeżdża przez niego z prędkością około 5 km/h.
Polna droga prowadząca do stacji.
Widok w kierunku Wilczy Tułowskich. W oddali most na rzece Łasica.
"Przejście Zabronione". :)
Most rzeczywiście znajduje się w złym stanie technicznym. Pociąg przejeżdża przez niego z prędkością około 5 km/h.
Most. Widok w kierunku Sochaczewa.
Rozjazd na odgałęzieniu linii. Na prawo tor w kierunku Wilczy Tułowskich, na lewo nieczynny tor w kierunku Wyszogrodu.
Uszkodzony mechanizm zwrotnicy.
Rozjazd na odgałęzieniu linii. Na prawo tor w kierunku Wilczy Tułowskich, na lewo nieczynny tor w kierunku Wyszogrodu.
Uszkodzony mechanizm zwrotnicy.
Wjazd do Osady Puszczańskiej od strony drogi wojewódzkiej 705.
Drogowskaz rowerowy przy wjeździe do osady.
Osada puszczańska w Tułowicach.
Droga powrotna do Sochaczewa. Stacja Chodaków.
Drogowskaz rowerowy przy wjeździe do osady.
Osada puszczańska w Tułowicach.
Droga powrotna do Sochaczewa. Stacja Chodaków.
Odcinek linii, na którym tory "zahaczają" o biegnąca wzdłuż nich ulicę.
Przejazd przez ulice Licealną. Wjazd na teren stacji Sochaczew Muzeum.