piątek, 27 grudnia 2024

Czechy, Morawy Sierpień 2023. Część 4. Stacja kolejowa Olomouc hlavní nádraží, Międzynarodowe Spotkanie Bobin 2023 w Ołomuńcu i powrót.

Stacja kolejowa Olomouc hlavní nádraží

Główny dworzec kolejowy w Ołomuńcu wraz z terminalem tramwajowo – autobusowym mieści się pod adresem Jeremenkova 103/23. Stacja kolejowa Olomouc hlavní nádraží stanowi węzeł w którym spotykają się linie: Česká Třebová – Přerov, Ołomuniec – Šumperk, Ołomuniec – Senice na Hané, Nezamyslice – Ołomuniec i Ołomuniec – Opawa Wschód. Na stacji zatrzymują się pociągi wszystkich kategorii Kolei Czeskich, a także prywatnych przewoźników RegioJet i LEO Express. W budynku dworca znajdują się kasy biletowe České dráhy, RegioJet, LEO Express, DPMO, przechowalnia bagażu, poczekalnia i restauracja.

Stacja ma łącznie 60 torów i sześć peronów – cztery wyspowe (nr 2–5) i dwa perony dostępne z budynku dworca (nr 1 i 1A). Budynek dworca ma 160 metrów długości a cały obszar stacji z północy na południe mierzy prawie 4 kilometry. Hall dworca urządzony jest w duchu socrealizmu. Pod dużym sgraffito (310 m²) z motywami hanackimi widnieje napis: „Region rozkwita, moja ukochana kraina – gdy robotnicy i żniwiarze wieńczą go twórczą pracą”. To sgraffito z 1960 roku jest dziełem Šternberskiego artysty Wilhelma Zlamala. Autorem cytowanego cytatu był Alois Rečka, poeta i dyrektor Radia Ołomuniec. Znajdują się tu także dwie płaskorzeźby, których autorem jest ołomuniecki rzeźbiarz Jaromír Šolc (1911–1987). Na jednej z płaskorzeźb o tematyce postępu technicznego przedstawiony jest Sputnik. Druga płaskorzeźba ma motyw rolnictwa i przyrody.
 
Historia stacji w skrócie
 
Dnia 17 października 1841 roku doprowadzono do Ołomuńca z Przerowa linię Kolei Północnej, następnie wybudowano linię kolejową do Pragi. 17 października 1841 do miasta przybył pierwszy pociąg relacji Wiedeń–Ołomuniec, natomiast 20 sierpnia 1845 przybył pierwszy pociąg relacji Wiedeń–Ołomuniec–Praga. W latach 1885 – 1888 zbudowano ulicę prowadzącą z centrum Ołomuńca do stacji kolejowej. Początkowo centrum miasta z dworcem łączyły omnibusy jednak w kwietniu 1899 r. zastąpiono je tramwajami. W latach 1936 - 1938 gmach dworca przebudowano według projektu architekta Antonína Parkmana. Po zakończeniu II wojny światowej dworcowy budynek został odbudowany ze zniszczeń ze zmienionym wnętrzem. Na początku XXI wieku na terenie przed stacją, na ulicy Jeremenkova zbudowano terminal tramwajowo – autobusowy. Dnia 6 listopada 2006 roku oddano do użytku nowe przejście podziemne łączące teren przedstacyjny przy ulicy Jeremenková z ulicami Táborská i Trocnovská w dzielnicy Hodolany. 

Zdjęcia stacji Olomouc hlavní nádraží
 
Ulica Jeremenkova. Budynek dworca kolejowego Olomouc hlavní nádraží.
Terminal tramwajowo - autobusowy przed dworcem kolejowym.
Perony stacji Olomouc hlavní nádraží i składy pociągów specjalnych z okazji Międzynarodowego spotkania Bobin 2023.
Semafory wyjazdowe w kierunku Zabrzegu na Morawie (Zábřeh na Moravě)...
...i manewrujący skład pociągu specjalnego.
Lokomotywa elektryczna ze składem pociągu osobowego na torze postojowym.
Elektryczny zespół trakcyjny 661 102-4 | 662 202-1 | 064 102-7 | 662 102-3 | 660 102-5 podjeżdża od strony Przerowa do stacji Olomouc hlavní nádraží. Pociąg linii R19 relacji Brno hlavní nádraží - Olomouc hlavní nádraží. Przewoźnik České dráhy.
Pociąg przewoźnika Leo Express relacji Praha hlavní nádraží - Bohumín.

Międzynarodowe spotkanie Bobin 2023 ("Mezinárodní setkání Bobin 2023") w Ołomuńcu.

W dniach 11 - 13 sierpnia w Ołomuńcu odbyła się impreza kolejowa z udziałem najstarszych lokomotyw elektrycznych systemu zasilania 3000 V DC, serii E 499.0, czyli legendarnych „Bobin”. Wydarzenie upamiętniło 70-tą rocznicę produkcji pierwszego egzemplarza lokomotywy oraz 65-tą rocznicę produkcji ostatniego, czyli setnej „Bobiny” dla ówczesnych Kolei Czechosłowackich ČSD. Wszystkie lokomotywy zbudowane zostały w zakładach Škoda w Pilźnie (fabryczne oznaczenie: 12E). Podczas imprezy zaprezentowane zostały maszyny ze zbiorów Kolei Czeskich, a także ze Słowacji oraz od prywatnych właścicieli. Organizatorami wydarzenia były podmioty takie jak: České dráhy, Towarzystwo Spolok Výhrevne Vrútky, Towarzystwo Považské dráhy Žilina, Klub Weteranów Kolei Poprad, Muzeum Kolejnictwa Republiki Słowackiej, ČD Cargo, IDS Cargo, RM Lines, Gepard Express i ARRIVA. W piątek 11 sierpnia po południu wszystkie przybyłe „Bobiny” zostały zgromadzone na terenie lokomotywowni wachlarzowej (Depo Kolejových Vozidel Olomouc), aby zaprezentować się osobom zainteresowanym zrobieniem zdjęć. Dojazd do lokomotywowni zapewniał wagon motorowy kursujący wahadłowo z ołomunieckiej stacji. Główna część imprezy odbyła się w sobotę 12 sierpnia w Muzeum ČD w Ołomuńcu (Muzeum ČD v Olomouci), gdzie oprócz pokazu „Bobin” i innych zabytkowych maszyn miały miejsce imprezy towarzyszące takie jak zwiedzanie prezentowanego taboru, wystawa modeli i sprzedaż pamiątek o tematyce kolejowej. Imprezie towarzyszyły także przejazdy pociągami specjalnymi. I tak piątek 11 sierpnia rano w trasę z Pragi do Ołomuńca wyruszył specjalny ekspres złożony z lokomotywy E 499.042 i zabytkowych wagonów pociągu „Ostravan”. W sobotę odbyły się przejazdy pociągami specjalnymi na trasach z Ołomuńca do Prościejowa (Prostějov) i z powrotem (czterokrotnie w ciągu dnia) oraz z Ołomuńca do Przerowa (Přerov) i z powrotem (trzykrotnie w ciągu dnia). Na ostatni pociąg do Przerowa udało mi się „załapać”. Z resztą z kupnem biletu w dworcowej kasie nie było najmniejszego problemu. W niedzielę 13 sierpnia odbył się przejazd specjalnym międzynarodowym pociągiem „Bobina Express” relacji Ołomuniec – Poprad Tatry – Ołomuniec. Pasażerowie udający się do Popradu mieli także możliwość przejechania się zabytkowym tatrzańskim tramwajem „Trojča” EMU 89.009 z Popradu do Starego Smokowca i z powrotem.
 
Powrót
 
Połączenie kolejowe pomiędzy Warszawą a Ołomuńcem zapewniają cztery pary pociągów bezpośrednich. W porze dziennej są to dwie pary pociągów „Silesia” (z Warszawy do Pragi) i jedna para pociągu „Batory (z Warszawy do Budapesztu z wagonami bezpośrednimi do Pragi) oraz jedna para pociągu nocnego „Chopin” (pociąg wielorelacyjny z wagonami bezpośrednimi do Pragi). Nie chciałem jechać bezpośrednio do Warszawy i dlatego podróż powrotną podzieliłem na etapy. Najpierw pociągiem Regio Jet z Ołomuńca dojechałem do Hawierzowa (Havířov). Na miejscu, na stacji sfotografowałem skład pociągu retro „Vyletni Vlak” i po około 30 minutach wyruszyłem pociągiem osobowym do Ostrawy. Na stacji Ostrava hl.n utworzył się mały „korek” z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym w zawiązku z czym mój pociąg „Silesia” do Warszawy spóźnił się około 20 minut. Większą część podróży z Ostrawy do Warszawy spędziłem na rozmowach z obywatelem Kirgizji, który jechał ze mną w przedziale. Późnym wieczorem dotarłem na stację Warszawa Gdańska.
 
Międzynarodowe spotkanie Bobin 2023, zdjęcia z 11.08.2023. Depo Kolejových Vozidel Olomouc.

Wagon motorowy 843 021-7 kursujący pomiędzy stacją Olomouc hlavní nádraží a Ołomuniecką lokomotywownią (Depo Kolejových Vozidel Olomouc).
Lokomotywa spalinowa 735 007-7 (T466 0007) na terenie lokomotywowni w Ołomuńcu.

Prezentacja „Bobin” na wachlarzu ołomunieckiej lokomotywowni. Od lewej strony widoczne lokomotywy:
140 004-3 (E499 004).
140 004-3 (E499 004).
140 004-3 (E499 004) & 140 047-2 (E499 047) & 140 062-1 (E499 062) & 140 085-2 (E499 085) & 140 042-3 (E499 0042).
140 062-1 (E499 062) & 140 085-2 (E499 085) & 140 042-3 (E499 0042).
140 062-1 (E499 062) & 140 085-2 (E499 085).
140 001-9 (E499 001) & 140 074-6 (E499 074).
149 099-3 (E499 0099).
 
Międzynarodowe spotkanie Bobin 2023, zdjęcia z 12.08.2023. Muzeum ČD v Olomouci.

Muzeum ČD w Ołomuńcu. Obrotnica na której odbywał się pokaz lokomotyw.
Lokomotywa spalinowa 735 007-7 (T466 0007) "Pilštyk".
Elektrowóz 149 099-3 (E499 0099) wciągany na obrotnicę przez lokomotywę spalinową 710 090-2 (T334 090) "Rosnička".
"Bobina" 149 099-3 (E499 0099) należąca do Gepard Express.
"Bobina" 140 062-1 (E499 062) należąca do Klubu Kolejowego Tatran (Železničný klub Tatran).
"Bobina" 140 001-9 (E499 001) należąca do Kolejowego Muzeum Republiki Słowackiej (ŽSR – Železničné múzeum Slovenskej republiky).
"Bobina" 140 004-3 (E499 004) należąca do ČD DHV.
"Bobina" 150 749-2 (E499 0052) należąca do Arriva Polska na torze podjazdowym do obrotnicy.
"Bobina" 140 074-6 (E499 074) należąca do RM Lines.
140 074-6 (E499 074) w hali lokomotywowni wachlarzowej ołomunieckiego muzeum ČD.
Lokomotywa spalinowa 710 090-2 (T334 090) "Rosnička". Lata budowy: 1961 - 1972. Miejsca budowy: ČKD Praha, Turčianske strojárne Martin, Strojárske a metalurgické závody Dubnica nad Váhom.
Wagon motorowy M286 0001Krokodýl“ w hali lokomotywowni wachlarzowej ołomunieckiego muzeum  ČD. Lata budowy: 1962 - 1967. Miejsce budowy: Vagonka Studénka, n. p.
Lokomotywa spalinowa 706 606-1 w hali lokomotywowni wachlarzowej ołomunieckiego muzeum ČD. Rok budowy: 1955. Miejsce budowy: ČKD Sokolovo, Praha.
Parowóz  464 202 w hali lokomotywowni wachlarzowej ołomunieckiego muzeum ČD. Rok budowy: 1956. Miejsce budowy:Škoda Plzeň (Závody V. I. Lenina Plzeň).
Wagon restauracyjny Bautzen76 "WR851" nr 51 54 88 80 034-0, na imprezie pełniący funkcję lokalu gastronomicznego.
Wagon wapniarka nr 40 54 390 0 369-0 na terenie muzeum ČD w Ołomuńcu.
 
Pociągi specjalne odjeżdżające ze stacji Olomouc hlavní nádraží.

Bilet na przejazd pociągiem specjalnym Olomouc hlavní nádraží - Přerov.  
Lokomotywa 140 062-1 (E499 062) po przyprowadzeniu pociągu specjalnego na stacji Olomouc hlavní nádraží.
Lokomotywa 140 042-3 (E499 0042) z pociągiem specjalnym "Tatran" relacji Olomouc hlavní nádraží - Přerov czeka na odjazd do stacji Přerov.
Tablica kierunkowa pociągu specjalnego"Tatran".
Wagon 2 klasy typu Bautzen85 "Bm" nr 51 54 20-41 990-2 w składzie pociągu specjalnego "Tatran". Właściciel wagonu: Klubu Kolejowego Tatran (Železničný klub Tatran).
Wnętrze wagonu 2 klasy typu Bautzen85 "Bm" nr 51 54 20-41 990-2.
Wagon 2 klasy z przedziałem bagażowym typu Bautzen "BDms" nr 51 54 82-40 351-3 w składzie pociągu specjalnego "Tatran". Właściciel wagonu: Klubu Kolejowego Tatran (Železničný klub Tatran).
Wagon 1 klasy typu Bautzen "Am" nr 51 54 19-41 074-8 w składzie pociągu specjalnego "Tatran". Właściciel wagonu: Klubu Kolejowego Tatran (Železničný klub Tatran).
Wnętrze wagonu 1 klasy typu Bautzen "Am" nr 51 54 19-41 074-8.
Wagon 2 klasy z miejscami do leżenia typu Bautzen "Bc" nr 51 54 57-80 025-5 (Oznaczenie ČSD  "Bac" nr 51 56 59-80 187-9) w składzie pociągu specjalnego "Tatran".
Lokomotywa 140 042-3 (E499 0042) manewruje na stacji Přerov po przyprowadzeniu z pociągu specjalnego "Tatran" ze stacji Olomouc hlavní nádraží.
"Bobina" 140 042-3 (E499 0042) podstawia się do składu pociągu "Tatran" przed wyruszeniem w drogę powrotną do Ołomuńca.

Bilet na przejazd pociągiem specjalnym Přerov - Olomouc hlavní nádraží.

Pociąg specjalny "Tatran" na stacji Přerov czeka na odjazd w drogę powrotną do Ołomuńca.
140 042-3 (E499 0042) manewruje na stacji Olomouc hlavní nádraží po przyprowadzeniu z pociągu specjalnego "Tatran"ze stacji Přerov.
Wagon 1 klasy typu Bautzen "A150" nr 50 54 19-46 086-8 w składzie pociągu specjalnego na torze stacji Olomouc hlavní nádraží. Właściciel wagonu: České dráhy.
Lokomotywa 140 047-2 (E499 047) manewruje na stacji Olomouc hlavní nádraží.

Zdjęcia z podróży powrotnej

Bilet internetowy na przejazd w klasie "Business" w relacji Olomouc hlavní nádraží - Havířov. Przewoźnik Regio Jet.

Przedział wagonu klasy "Business" w pociągu Regio Jet relacji Praha hl.n. - Havířov.
Wagon 2 klasy Relax / Business przewoźnika Regio Jet "Ampz" nr 61 81 18-91 012-3 na stacji Havířov.
Po oblocie składu lokomotywa elektryczna 388 208-1 z pociągiem Regio Jet czeka na odjazd w drogę powrotną do Pragi.
Skład pociągu specjalnego „Vyletni Vlak” na stacji Havířov.
Zbudowany w roku 1967 wagon 2 klasy Tatra Vagónka Studénka"Bmx" nr 55 54 20-29 113-3 w składzie pociągu specjalnego „Vyletni Vlak” na stacji Havířov. Właściciel wagonu: Moravská železniční s.r.o.
Lokomotywa spalinowa 740 650-7 przewoźnika PKP Cargo International manewruje na stacji Havířov po przyprowadzeniu pociągu specjalnego „Vyletni Vlak”
Lokomotywa spalinowa 750 715-5 przewoźnika  České dráhy ze składem pociągu osobowego linii S6 na stacji Ostrava hlavní nádraží.
Wagon przewoźnika  České dráhy "Bdmteeo298", nr 50 54 26-72 202-9 w składzie pociągu osobowego linii S6 na stacji Ostrava hlavní nádraží.
Wagon sterowniczy przewoźnika  České dráhy "ABfbdmteeo396", nr 50 54 86-72 002-0 w składzie pociągu osobowego linii S6 na stacji Ostrava hlavní nádraží.

Bilet internetowy na pociąg w relacji Ostrawa - Warszawa, klasa 2. Przewoźnik České dráhy / PKP Intercity.