niedziela, 21 lipca 2013

Wycieczki rowerowe: 6 godzin po Warszawie 29.06.2013.

Wpis ten powinien pojawić się 3 tygodnie temu ale brak czasu ponownie uniemożliwił jego zamieszczenie. Dodatkową przyczyną była duża liczba zdjęć, które trzeba było obrobić (jest ich 273). 

W sobotę 29.06 w ramach inauguracji sezonu rowerowego wybrałem się na przejażdżkę po Warszawie, która trwała około 6 godzin. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że dla wielu osób sezon rowerowy trwa cały rok, a codzienne dojazdy do pracy, szkoły, na zajęcia to rzecz normalna (biorąc pod uwagę zwłaszcza ostatnie podwyżki biletów komunikacji miejskiej). Z początku trasa przejażdżki była wcześniej przeze mnie zaplanowana, później zacząłem "improwizować". Po drodze starałem się przyglądać stanowi infrastruktury rowerowej w Warszawie a także robić zdjęcia mijanych po drodze obiektów i punktów mojego miasta. Planuję jeszcze nie jedną taką wyprawę, również za  miasto, tak więc mam nadzieję, że niniejsza relacja nie będzie ostatnią tego typu.

Miłego oglądania i czytania :)


Włochy - ulica Cegielniana i tunel pod linia kolejową D29-1, D29-3, D29-447 do Krakowa, Katowic, Poznania, Grodziska Mazowieckiego, Łodzi etc.
Koniec ulicy Cegielnianej i skręt w ulicę Przesmyk.
 Ulica Cegielniana, widok w kierunku tunelu.
Ulica Przesmyk
Skrzyżowanie ulic Płużańskiej i Dziupli.
Ulica Płużańska
Ulica Dziupli

Opuszczony (?) budynek...

...i stara tabliczka. Co prawda znikają one z warszawskich ulic ale w wielu miejscach można je jeszcze spotkać.
Ulica Szczęsna. Stary płot, który pozostał po zakładach "Ponar Plasomat" produkujących prasy automatyczne a za płotem... nowo zbudowane osiedle deweloperskie. Nosi ono nazwę Osiedle Tęczowe.
Ulica Szczęsna.
Skrzyżowanie ulic Szczęsnej i Gryczanej.
Kamienica na rogu ulic Drukarzy i Gryczanej.
Ulica Drukarzy od strony ulicy Gryczanej w kierunku zachodnim.

Koniec ulicy Szczęsnej i skręt w ulicę Czółenkową. 
Ulica Poronińska i przejazd przez linię kolejową D29-510, łączącą Warszawę Główną Towarową z posterunkiem odgałęźnym Warszawa Aleje Jerozolimskie.
Ulica Poronińska i skręt w ulicę Czółenkową.
Budki Szczęśliwickie - niegdyś spokojna uliczka, służąca głównie mieszkańcom, obecnie ruchliwy skrót pomiędzy Alejami Jerozolimskimi a Starymi Włochami.

W tym miejscu należy raczej nacisnąć na hamulec a nie na gaz ;)
Kilometraż ukazany na słupie i ekrany, za którymi przebiega linia radomska D29-8.
Koniec betonowych płyt i początek asfaltowej ulicy. Kiedyś w tym miejscu zaczynała się polna droga a po lewej stronie rosła kapusta i kalafiory.
Budki Szczęśliwickie. Widok od strony Alej Jerozolimskich.

Końcówka ul Włodarzewskiej po stronie Włoch. Kiedyś w tym miejscu również szla polna droga
Rondo na skrzyżowaniu ulic Gottlieba Daimlera i Włodarzewskiej. W oddali Aleje Jerozolimskie.
Droga rowerowa, wzdłuż Alej Jerozolimskich. Pobudowano ją jeszcze w okresie układania kostki bauma. Widok w kierunku Centrum.
Aleje Jerozolimskie, widok w kierunku Pruszkowa.
Wiadukt nad torami linii radomskiej oraz WKD.
Przystanek osobowy Warszawa Aleje Jerozolimskie i "Elf" na Lotnisko Chopina.
Zdewastowana i oczywiście niedziałająca winda na peron p.o. Warszawa Aleje Jerozolimskie.
Winda na peron WKD, mogłaby posłużyć w jakimś wątku filmu Stanisława Barei.
W pobliżu ronda u zbiegu Alej Jerozolimskich i ulicy Mszczonowskiej droga rowerowa na pewnym odcinku przebiega po jezdni dojazdowej do pobliskich salonów samochodowych...
...o czym odpowiednio wcześniej informują znaki.
Przystanek "Śmigłowca 02" w kierunku Włoch, Ursusa, Piastowa...
Rondo u zbiegu Alej Jerozolimskich oraz ulic Mszczonowskiej i Śmigłowca.
Przejazd na drugą stronę Alej Jerozolimskich.
Po prawej skręt w ulicę Opaczewską i CH Blue City.
Po drugiej stronie Alej Jerozolimskich CH Reduta.
Dalej ścieżka przebiega wzdłuż jezdni. Nie jest to najlepsze rozwiązanie ze względu na pęd wiatru i kurzu powodowany przez samochody. Jest to odczuwalne zwłaszcza gdy jedzie się "pod prąd".
Kolejny przykład złego projektowania ścieżek rowerowych - nawierzchnia z kostki Bauma i brak wyraźnego oddzielenia od części pieszej. W oddali wiadukt nad Rondem Zesłańców Syberyjskich.
Reduta Ordona - miejsce obrony Warszawy przed Rosjanami we wrześniu 1831 roku. Obok budowany jest meczet.
Rondo Zesłańców Syberyjskich.
Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 Roku, dawniej Wery Kostrzewy.
I w końcu droga rowerowa zbudowana prawidłowo - gładki asfalt zamiast kostki.
Kiedyś w tym miejscu działały Baseny Szczęśliwickie. Obecnie została już tylko ruina.
Parowóz - pomnik Tx-1123, stojący przed gmachem dawnego Technikum Kolejowego a obecnie Centrum Kształcenia Ustawicznego na rogu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Szczęśliwickiej.
Dawna baza MPT...
...i budynek biurowy.
Skrzyżowanie ulic Bitwy warszawskiej 1920 roku ze Szczęśliwicką.
Skrzyżowanie ulic Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Grójeckiej. Widok od strony ulicy Banacha. Brak śluzy dla rowerów i zatłoczone przejście dla pieszych, sprawiają, ze jest to bardzo "nieprzyjazne" miejsce dla rowerzystów.
Oznakowanie szlaku rowerowego na ulicy Banacha.
Ciąg pieszo - rowerowy na ulicy Banacha. Ze względu na brak oznakowania poziomego nie wiadomo z której strony linii jest droga dla rowerów a z której chodnik.
Skrzyżowanie ulic Stefana Banacha i Wolnej Wszechnicy. Droga rowerowa rozdzielona przejściem dla pieszych. 
Stacja Veturilo na ulicy Banacha w pobliżu Żwirki i Wigury
Przejście dla pieszych przez ulicę Żwirki i Wigury. W oddali Pole Mokotowskie.
Pole Mokotowskie. Droga rowerowa zbudowana z kostki, chodnik z asfaltu.
Nareszcie mamy drugą Irlandię ;)
Pole Mokotowskie - oaza zieleni w środku miasta.
Z zieleni wyłania się warszawskie "City" :)
Mapa Pola Mokotowskiego w systemie informacji miejskiej.
Ścieżka rowerowa w kierunku Alei Niepodległości.

Skrzyżowanie Alei Niepodległości z ulicą Stefana Batorego
Warszawa spotyka Berlin. 
Ulica Stefana Batorego. Klub "Stodoła".
Ulica Stefana Batorego. Odcinek bez drogi dla rowerzystów.
Zaczyna się ona kilkaset metrów dalej.
Skrzyżowanie Stefana Batorego z ulicą Waryńskiego. Kiedyś w tym miejscu stał Supersam.

Ulica Tadeusza Boya - Żeleńskiego. Widok w kierunku Placu Unii Lubelskiej.
Ulica Waryńskiego. W oddali ulica Puławska.
Plac Unii Lubelskiej.


 Ulica Marszałkowska. Widok z Placu Unii Lubelskiej w kierunku Centrum. 
W oddali widoczne wieże kościoła św Zbawiciela przy Placu Zbawiciela.
Plac Unii Lubelskiej. Rogatki mokotowskie.
Ulica Polna - budynek straży pożarnej. W pierwszej klasie szkoły podstawowej zwiedzałem go w ramach szkolnej wycieczki :)

Ulica Bagatela. Widok w kierunku Alej Ujazdowskich.
Skrzyżowanie Alej Ujazdowskich, Bagateli i ulicy Belwederskiej. Brązowe tablice informują, ze jest to zabytkowa część miasta.
Wejście do Parku Łazienkowskiego od strony Alej Ujazdowskich.
Pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego.
Ulica Belwederska.

Droga rowerowa w ciągu Alej Ujazdowskich.

Wystawa na ogrodzeniu Parku Łazienkowskiego.

Aleje Ujazdowskie. Skręt w ulice Agrykola obok Placu na Rozdrożu.
Skrzyżowanie dróg rowerowych na Placu Na Rozdrożu.
Plac Na Rozdrożu.
Aleja Armii Ludowej czyli Trasa Łazienkowska.
Ulica Agrykola. Zjazd w dół.

Na dole. Ulica Agrykola "przemienia się" w ulicę Szwoleżerów.
Brama do Parku Łazienkowskiego. Wjazd rowerem na jego teren jest zabroniony.
Brama do Parku Agrykola. Droga rowerowa prowadzi w kierunku północnym.

Droga rowerowa w Parku Agrykola.
Zamek Ujazdowski. W tym miejscu odbywały i odbywają się koncerty plenerowe.

Wiadukt Trasy Łazienkowskiej.
Ulica Myśliwiecka i wiadukt Trasy Łazienkowskiej. Murale na Rondzie Stanisława Sedlaczka.
Ulica Myśliwiecka.
Skrzyżowanie ulic Józefa Hoene - Wrońskiego i Górnośląskiej.
Skwer wzdłuż ulicy Rozbrat.
Solec. Skrzyżowanie ulic Ludnej i Rozbrat.
Aleja 3 Maja i wiadukt Mostu Poniatowskiego.
Dolny budynek dworca Warszawa Powiśle zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza. Obecnie mieści się tu bar.
Wiadukt Linii Średnicowej.
Skrzyżowanie ulic Tamka, Leona Kruczkowskiego i Topiel.
Ulica Tamka. Widok w kierunku Wisły.
Skrzyżowanie ulic Browarnej i Oboźnej.
Ulica Oboźna.
Ścieżka ks. Bronka Bozowskiego.
Ścieżka wzdłuż ulicy Browarnej.
Skrzyżowanie ulic Browarnej i Karowej.
Wisłostrada (ulica Wybrzeże Kościuszkowskie) i "słynny" regularnie zalewany i naprawiany tunel.
Wybrzeże Kościuszkowskie. Centrum Nauki Kopernik.
Jezdnia Wisłostrady używana zastępczo podczas awarii tunelu. Z powodu remontu nabrzeża i znajdującej się na nim drogi rowerowej, obecnie służy również rowerzystom.
Widok w kierunku północy.
Remontowane nabrzeże i Most Śląsko - Dąbrowski.
Widok na południe. W oddali Most Świętokrzyski i Stadion Narodowy.
Bloki na praskim brzegu Wisły.
"Wąskie gardło" spowodowane remontem nabrzeża.
Arkady Kubickiego znajdujące się na tyłach Zamku Królewskiego. Zdjęcie zrobione "pod słonce", stąd słaba jakość.
Wisłostrada (Wybrzeże Gdańskie), widok w kierunku południowym. Wiadukt Mostu Śląsko - Dąbrowskiego.
Wybrzeże Gdańskie. Widok w kierunku północnym.
Multimedialny Park Fontann na skwerze między Wisłostradą a ulica Rybaki.
Wieża kościoła Nawiedzenia NMP na Nowym Mieście.
Drogowskaz do przystani promowej.
Nabrzeże. Widok na południe. 
Most Gdański
Elf na równoległym do Mostu Gdańskiego, moście kolejowym. 
Most Gdański jest jedynym w Warszawie mostem dwupoziomowym. Górna część przeznaczona jest dla ruchu kołowego, dolna dla tramwajów.
Mury Cytadeli.
Wybrzeże Gdyńskie na styku z ulicą Krasińskiego. Obok znajduje się klub sportowy "Spójnia". W tym miejscu, po kilku godzinach jazdy postanowiłem wracać do domu (w planach miałem jeszcze Most Północny). Od tego miejsca mój przejazd był improwizowany.
Żoliborz. Ulica Zygmunta Krasińskiego. Wejście do Parku Stefana Żeromskiego.
Pomnik upamiętniający likwidację SS-obersturmfuhrera Herberta Junka, która miała miejsce dnia 15.06.1944 roku.
Żoliborz Oficerski. Ulica Stefana Czarnieckiego.
Zabudowa typowa dla tej części Żoliborza.
Ulica Stefana Czarnieckiego 51. Fort Sokolnickiego. Obecnie mieści się tutaj centrum sztuki.
Plac Inwalidów. Widok w kierunku północnym.
Ulica Leopolda Lisa - Kuli.
Ulica Ludwika Rydygiera. Wiadukt Al. Jana Pawła II.
Ulica Ludwika Rydygiera.
Róg ulic Ludwika Rydygiera i... Ludwika Rydygiera. Ulica "łamie się" w pobliżu Placu Grunwaldzkiego.
Do samego placu prowadzi ulica Krystyny Matysiakówny.

Ulica Ludwika Rydygiera. Tereny poprzemysłowe stały się gratką dla deweloperów.
W tym miejscu stał biurowiec, w którym nakręcono kilka scen filmu Stanisława Barei "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz".
Ulica Przasnyska i stara wiata autobusowa. Tego typu obiekty małej architektury budowano w Warszawie w latach 60-tych XX wieku na terenie całego miasta. Wiata ze zdjęcia jest prawdopodobnie jedyną ocalała w Warszawie. Kiedyś kursowała tędy linia 122.
Styk ulic Powązkowskiej i Duchnickiej. Sygnalizacja na przejściu dla pieszych nie działa w tym miejscu od lat.
Ulica Duchnicka.
Ulica Powązkowska. widok w kierunku Ronda Kompanii AK "Radosław". W oddali kościół św. Karola Boromeusza i mur Cmentarza Powązkowskiego.
Ulica Powązkowska. Widok w kierunku ulicy Elbląskiej.
Widok z wiaduktu: tory linii kolei obwodowej (D29-20 i D29-509). W tym miejscu planowany jest przystanek kolejowy Warszawa Powązkowska, na którym zatrzymywać będą się pociągi SKM i Kolei Mazowieckich. Nie wiadomo dlaczego perony nie zostały zbudowane podczas ostatniej modernizacji.
Droga wzdłuż torów i wiadukt ulicy Powązkowskiej.
Droga wzdłuż torów. Widok w kierunku ulicy Jana Ostroroga.
Odgałęzienie linii D29-20 prowadzącej do Warszawy Odolany przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Czyste (po lewej) i linii D29-509 prowadzącej do Warszawy Odolan przez Warszawę Jelonki. Obok znajduje się przejazd przy ulicy Jana Ostroroga.
Przejazd przy ulicy Jana Ostroroga.
Ulica Tatarska. Po lewej stronie widoczny mur Muzułmańskiego Cmentarza Tatarskiego, po prawej mur otaczający Cmentarz Powązkowski.
Ulica Jana Ostroroga. Mur Cmentarza Powązkowskiego. Tablica poświęcona żołnierzom Armii Krajowej poległym w czasie wypadu na pociąg pancerny dnia 08.08.1944 roku.
Przystanek Jana Ostroroga.
Ulica Wawrzyszewska.
Ulica Obozowa. Widok w kierunku Centrum.
Ulica Obozowa, widok w kierunku Koła. Wiadukt kolejowy linii D29-20.
Wiadukt. Widok od drugiej strony. W lewo kierunek do Warszawy Gdańskiej, w prawo kierunek do Warszawy Zachodniej (peron 8).
Wiadukt Alei Prymasa Tysiąclecia nad ulicą Obozową.
Budynki przy ulicy Obozowej.
Droga rowerowa wzdłuż Alei Prymasa Tysiąclecia. Przy budowie ekranów pomyślano o zasadzeniu pnącej roślinności, dzięki czemu nie szpecą one aż tak bardzo otoczenia. Ścieżka rowerowa zbudowana jest niestety z kostki Bauma.
Rondo z wiaduktem u zbiegu ulic Górczewskiej i Alei Prymasa Tysiąclecia  Dzielnica Wola.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Górczewskiej. Asfaltowa nawierzchnia jest tylko na krótkim odcinku. Niestety.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Górczewskiej. Na lewo skręt prowadzący do Parku Edwarda Szymanowskiego.
Droga rowerowa w parku Edwarda Szymańskiego. Z początku wyłożona kostką...
... po jakiś czasie zamienia się w asfaltową "rowerową arterię". Pomyślano też o rolkarzach.
Skrzyżowanie ulic Wolskiej i Ordona.
Kolejne skrzyżowanie: ulica Marcina Kasprzaka róg Juliusza Konstantego Ordona. Początek Odolan.
Ulica Marcina Kasprzaka. W oddali pozostałości po zakładach "VIS".
Ulica Marcina Kasprzaka. Rzeźby wykonane na Biennale Rzeźby w Metalu odbywające się w Warszawie w roku 1968. Niedawno zostały odnowione.
Ulica Ordona w pobliżu Jana Kazimierza. Deweloperzy zaczynają wdzierać się również na Odolany.
Ulica Juliusza Ordona. Widok w kierunku Gniewkowskiej.
 Ulica Juliusza Ordona. Widok w kierunku ulicy Kasprzaka.
Ordona 2B - kontenerowa stacja przeładunkowa. Obecnie działa tylko częściowo. Na zdjęciu opuszczone suwnice.
 Ulica Juliusza Ordona, róg Gniewkowskiej...
...i stara tabliczka.
Ulica Gniewkowska. Widok w kierunku Włoch (zachodnim). W weekendy ulica jest dość pusta. W dni powszednie przekształca się w ruchliwy skrót z dużą ilością ciężarówek.
Ulica Mszczonowska po wolskiej stronie. Idąc na wprost i przechodząc przez tory dojść można na Ochotę w rejon CH Reduta.
Koniec ulicy Mszczonowskiej po wolskiej stronie.

Łącznica prowadząca od Warszawy Zachodniej do Warszawy Odolan. Przez jakiś czas służyła jako tor postojowy dla pociągów z Działdowa, Ciechanowa i Nasielska. Obecnie nieużywana. Widok w kierunku Warszawy Zachodniej.
Widok w kierunku Warszawy Głównej Towarowej (Warszawy Odolan).
Ulica Gniewkowska. Widok w kierunku wschodnim. W oddali widoczna ulica Mszczonowska.
Ulica Gniewkowska. Przejazd przez tory prowadzące do Lokomotywowni Warszawa Odolany.
Tor z lokomotywowni. Widok w kierunku wschodnim.
Tak PKP dba o swoje mienie...
Teren Lokomotywowni Warszawa Odolany.
Ciąg dalszy ulicy Gniewkowskiej. Widok w kierunku zachodnim...
...i wschodnim.
Składowisko śmieci.
ET22-193 na terenie Lokomotywowni Odolany.
Przejście przez tory w pobliżu pętli autobusowej na Odolanach. Zastanawia mnie sens postawienia tego labiryntu.
Ulica Potrzebna. Widok w kierunku zachodnim.
Rondo przy bramie wjazdowej do Wagonowni Szczęśliwice.
Brama do Wagonowni Szczęśliwice.
Ulica Potrzebna. Część odolańska. Widok w kierunku wschodnim.
Ulica Potrzebna. Widok w kierunku zachodnim. W oddali przystanek kolejowy Warszawa Włochy.