wtorek, 9 sierpnia 2016

Linia kolejowa D29-449 po modernizacji. PKP Zielonka - PKP Warszawa Rembertów. 01.08.2016.

Ostatni wpis miał miejsce 2 miesiące temu. W międzyczasie postanowiłem przeprowadzić na blogu małe „porządki”. Doszedłem do wniosku, że część postów zawiera zbyt wiele zdjęć jak na jeden raz i dobrze byłoby je podzielić aby nie „zmęczyć” czytelników. Dotyczy to relacji z wyjazdu do Chorwacji i Bośni i Hercegowiny w roku 2013 oraz relacji z Majówki 2014 na ukraińskim Zakarpaciu oraz Rumunii. I jest to póki co koniec „porządków”.

W maju odwiedziliśmy z kolegą Słowację robiąc sobie małe kolejowe „kółeczko”. Relację z wyjazdu być może napiszę dopiero jesienią, gdyż obecnie nie mam zbytnio weny do pisania tekstów. Z drugiej strony letnia pora nie jest najlepszym czasem do pisania długich relacji. Najbardziej odpowiednimi porami roku na tego typu twórczość jednak jesień i zima. W te wakacje czeka mnie być może jeszcze krótki wyjazd, z którego także napiszę relację, jeśli oczywiście dojdzie do skutku. Obecnie zajmuję się również tworzeniem własnej, internetowej galerii zdjęć kolejowych, którą można obejrzeć tutaj. Obróbka i umieszczanie zdjęć oraz robienie opisów zabiera dość sporo czasu, tak więc jest to kolejny powód dla którego nie było ostatnio żadnych aktualnych wpisów na blogu.

Poniższy post związany jest z warszawską i mazowiecką infrastrukturą kolejową. Dotyczy on zmodernizowanej linii kolejowej D29-449. Życzę miłego czytania i oglądania.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa Warszawa Rembertów – Zielonka D29-449 jest częścią korytarza kolejowego E75 „Rail „Baltica”. Cała jej długość to 8,819 km, jednak kilometraż ukazany na słupkach liczony jest od stacji Warszawa Śródmieście a nie od Rembertowa.  Od 7 Stycznia 2014 roku aż do 31 Sierpnia 2016 roku cała linia przeszła gruntowną modernizację, połączona z budową nowego przystanku kolejowego Warszawa Mokry Ług Położony jest on tuz przy pętli autobusowej u zbiegu ulic Czwartaków, Mokry Ług i Al. Sztandarów. Warszawa zyskała zatem kolejny przystanek kolejowy co przyczyniło się do dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej na terenie miasta. W dniu 1 Sierpnia nastąpiło otwarcie zmodernizowanej linii dla ruchu pasażerskiego. Obecnie jest on ograniczony jedynie do 13 pociągów na dobę, które obsługują Koleje Mazowieckie. Jadące do i z Białegostoku oraz Suwałk pociągi TLK i IC spółki PKP INTERCITY w dalszym ciągu kursują objazdem przez Legionowo i Wieliszew (stan na Sierpień 2016). Na linii 449 póki co nie kursują również pociągi towarowe.

Relacja i zdjęcia wykonane zostały podczas przejazdu spalinowym zespołem trakcyjnym z Warszawy Wschodniej do Zielonki, wizyty na stacji Zielonka oraz spaceru wzdłuż torów i przejazdu pociągiem od p.o. Warszawa Mokry Ług  do stacji Warszawa Rembertów.

Stacja Warszawa Wschodnia. Szynobusy VT627-104 i VT627-102 spółki Koleje Mazowieckie, po przyjeździe z Tłuszcza po zmodernizowanej linii D29-449. O godzinie 12:32 odjadą do Czeremchy.
Spalinowy zespół trakcyjny 222M-001 Kolei Mazowieckich, relacji Warszawa Wschodnia - Tłuszcz. Za chwilę odjedziemy nim do Zielonki.
Wnętrze spalinowego zespołu trakcyjnego 222M-001.

Stacja Zielonka

Modernizowana stacja Zielonka. Linia D29-449 łączy się tutaj z linią D29-6. Spalinowy zespół trakcyjny 222M-001 po odjeździe do Tłuszcza z tymczasowego peronu. Po prawej stronie nowo budowany peron nr 2.
Stacja Zielonka. Widok w kierunku Ząbek (Warszawy Wileńskiej).
Elektryczne zespoły trakcyjne EN57AL-1658 + EN57AL-1733 jako pociąg relacji Warszawa Wileńska - Małkinia podjeżdżają pod prowizoryczny peron stacji Zielonka.
Stacja Zielonka. Widok od strony przejazdu na ul. Kolejowej.
Tymczasowe przejście na modernizowany peron 2.
Widok w kierunku Wołomina (Małkini, Białegostoku). Po lewej stronie peron tymczasowy, po prawej modernizowany peron 2.
Modernizowany peron 2. Widok w kierunku Wołomina (Małkini, Białegostoku).
Budowa poczekalni peronowej, której bryła będzie nawiązywać będzie do zburzonej, starej poczekalni.
Na końcu peronu 2. Widok w kierunku Wołomina (Małkini, Białegostoku).
Widok z peronu 2 na prowizoryczny peron w kierunku Ząbek (Warszawy Wileńskiej).
Dawna szafa urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Gablota z rozkładem jazdy na prowizorycznym peronie.

Linia D29-449. Zielonka - Warszawa Rembertów.

Linia D29-449. Semafory wjazdowe do stacji Zielonka. Widok z ulicy Leśnej.
Drezyna z dźwigiem WM-15W 01 spółki Torpol. Na torze nr. 2 wciąż trwały prace przy sieci trakcyjnej.
Linia D29-449. Widok w kierunku stacji Zielonka. Zdjęcie zrobione w okolicach przejazdu przy ulicy Prymasa Stefana Wyszyńskiego.
Przejazd przy ulicy Prymasa Stefana Wyszyńskiego w Zielonce. W tym miejscu, jak widać planowana jest budowa wiaduktu.
Pociąg techniczny spółki Torpol na torze nr 2 obok przystanku osobowego Zielonka Bankowa.
Przystanek osobowy Zielonka Bankowa. Widok na peron 2 od strony zachodniej.
Przystanek osobowy Zielonka Bankowa. Schody oraz pochylnia przy peronie 2.
Przejście dla pieszych zostało wyposażone w rogatki.
Widok w kierunku Warszawy Rembertów. Po lewej stronie peron nr. 1.
Widok na peron 2 w kierunku stacji Zielonka.
Widok w kierunku Warszawy Rembertów.
Pociąg techniczny firmy Torpol na torze nr 2.
Widok na peron 1 od strony zachodniej.
Przystanek osobowy Zielonka Bankowa. Widok w kierunku stacji Zielonka.
Ekrany przy torze nr 1, na kilometrze 18,6.
Pociąg sieciowy PLS 40.00 nr 01 firmy Torpol.
Semafory na kilometrze 17,7.
Pociąg techniczny z lokomotywą SM42-556 spółki PKP Energetyka przy peronie 2 przystanku osobowego Warszawa Mokry Ług.
Przystanek osobowy Warszawa Mokry Ług. Peron 2. Widok w kierunku stacji Warszawa Rembertów.
Wagon gospodarczy pociągu technicznego.
Wagon - agregat pociągu technicznego.
Peron 2. Widok w kierunku stacji Zielonka.
Wagon - platforma w składzie pociągu technicznego.
Budka hamulcowa na platformie.
Żuraw kolejowy EDK80/3.
Peron 2 . widok w kierunku stacji Zielonka.
Peron 2. Gablota z rozkładem jazdy...
...i kosz na śmieci.
Wskaźnik W14.
Przejazd kolejowy na ulicy Mokry Ług. Po prawej stronie znajduje się ulica Czwartaków oraz pętla autobusowa Mokry Ług. Po lewej stronie peron 1. Widok w kierunku stacji Warszawa Rembertów.
Widok na przejazd w kierunku stacji Zielonka. Po lewej stronie peron 2.
Warszawa Mokry Ług. Peron 1 Widok w kierunku stacji Warszawa Rembertów.
Na końcu perony 1. Widok w stronę stacji Warszawa Rembertów.
Przystanek osobowy Warszawa Mokry Ług. Elektryczne zespoły trakcyjne EN57-1656 i EN57-??? spółki Koleje Mazowieckie, jako pociąg osobowy Tłuszcz - Grodzisk Mazowiecki podjeżdżają do peronu 1. Ze względu na wciąż trwające prace na torze nr 2, ruch pociągów w obu kierunkach odbywa się wyłącznie po torze nr 1 (stan na dzień 1 Sierpnia 2016. Obecnie ruch pociągów odbywa się po obydwu torach)
Wnętrze jednostki EN57-???. Numeru niestety nie zanotowałem.
Widok na tor nr 2 w kierunku stacji Warszawa Rembertów. Przejazd przy ulicy Generała Antoniego Chruściela "Montera".

Kilometr 14,7. W tym miejscu tor nr 2 linii D29-449 odgałęzia się aby połączyć się z linią D29-2 na stacji Warszawa Rembertów od strony północnej.
Widok w kierunku stacji Zielonka.
Jazda po torze nr 1 w kierunku stacji Warszawa Rembertów.
Ostatni semafor odstępowy przed semaforem wjazdowym stacji Warszawa Rembertów.
Wiadukt nad ulica Cyrulików oraz linią kolejową D29-2 (Warszawa Centralna - Terespol).
Ulica Cyrulików. Widok z wiaduktu w kierunku zachodnim.
Linia kolejowa D29-2. Widok z wiaduktu w kierunku zachodnim.
Widok na wiadukt od strony południowej.
Tor nr 1 linii D29-449 dochodzi do linii D29-2 od strony południowej.
Tor nr 1 linii D29-449 dochodzi do linii D29-2 od strony północnej przecinając ulicę Cyrulików.
Drezyna WM15A spółki PKP Energetyka wraz z platformą. Roboty sieciowe na torze nr 2 linii D29-449 na obszarze stacji Warszawa Rembertów.
Elektryczne zespoły trakcyjne EN57AKM-1578 oraz EN57AKM-1643 spółki Koleje Mazowieckie na torze postojowym stacji Warszawa Rembertów.
Tory na wschodniej głowicy stacji Warszawa Rembertów.
Widok na ulicę Cyrulików.
Peron stacji Warszawa Rembertów od strony wschodniej. Na torze nr. 2 elektryczny zespół trakcyjny 27WE-010 spółki SKM Warszawa. Pociąg linii S2 relacji Sulejówek Miłosna - Warszawa Lotnisko Chopina.
Po krótkim postoju nasz pociąg został puszczony jako pierwszy.
Lokomotywa SM42-2125 spółki PKP Energetyka na torze odstawczym w pobliżu nastawni po stacji Warszawa Rembertów.
Lokomotywa TEM2-231 spółki Torpol.
Przejazd na ulicy Chełmżyńskiej. Widok w kierunku wschodnim.
Widok na komin elektrociepłowni "Kawęczyn" od strony południowej.