poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Serbia, Czarnogóra. Lipiec 2015. Część 7. Jezioro Szkoderskie, Virpazar.

Jezioro Szkoderskie, (Skadarsko jezero, Скадарско језеро, Liqueni i Shkodrës), Virpazar (Вирпазар).

Jazda pociągiem z Podgoricy do Virpazaru trwa niecałą godzinę. Na odcinku kilkunastu kilometrów w kierunku południowym, linia kolejowa oraz biegnąca obok niej droga krajowa nr. 65, prowadzą przez teren równinny. Z okna pociągu zobaczyć można rozciągnięte po lewej stronie winnice, na których uprawiana jest lokalna odmiana winogron o nazwie „Vranac”. Zaraz za stacją Vranjina (Врањина) linia kolejowa i szosa, przechodzą przez groblę oddzielającą dwie części Jeziora Szkoderskiego. Po wjeździe na wał, po prawej stronie widoczne są pozostałości XVII-wiecznego Fortu Lesendro (Tvrđava Lesendro, Тврђава Лесендро), zbudowanego w czasach rządów Piotra I Niegosza w celu obrony przed najazdem Turków. Po przejechaniu mostu, szlak kolejowo – drogowy wchodzi w łuk, który ograniczony jest z prawej strony górami, z lewej zaś brzegiem jeziora. 

Stacja w Virpazarze oddalona jest od turystycznej części miejscowości o około 1 km. Aby dojść na miejsce, trzeba pokonać dość niebezpieczny 600-metrowy odcinek ruchliwej drogi krajowej, na którym nie ma praktycznie pobocza. Podczas marszu nagabywał mnie jakiś jadący w samochodzie człowiek, namawiając na turystyczną wycieczkę łodzią po jeziorze. Z początku nie miałem ochoty na taka wyprawę, później dałem się jednak namówić i okazało się, że było to dobre posunięcie. Trwający ponad godzinę rejs kosztuje 24 Euro i obejmuje fragment czarnogórskiej części Jeziora Szkoderskiego. 

Na jednej łodzi motorowej mieści się około 10 osób nad którymi czuwa przewodnik, mówiący w m.in. po angielsku i rosyjsku. Po przepłynięciu pod mostami kolejowym i drogowym na północną część jeziora, następuje przerwa w wycieczce. Łódź zatrzymuje się nie dobijając do brzegu a pasażerowie maja możliwość się wykąpać. Pomimo wysokiej temperatury, upał podczas rejsu po jeziorze nie był bardzo odczuwalny. Po powrocie z wycieczki udałem się jeszcze na krótki spacer po Virpazarze. Zabudowa miejscowości, rozciąga się w zasadzie przy jednej głównej ulicy, przy której napotkać można bary i restauracje oferujące tradycyjną kuchnię (oparta głównie na rybach) i lokalne wino. Miejscowa agencja turystyczna oferuje różne rodzaje wycieczek po jeziorze i wokół niego. W Virpazarze znajduje się także centrum informacyjne Narodowego Parku Jezioro Szkoderskie.

Po krótkim spacerze zrobiłem jeszcze tylko zdjęcie Pomnika Wyzwolenia (Spomenik oslobođenja, споменик oслобођења) i wróciłem na dworzec kolejowy, skąd miałem pociąg do Baru.

Bilet Podgorica - Virpazar na pociąg osobowy.
Wieża radiowa na Dajbabskiej Górze (Toranj na Dajbabskoj Gori, Торањ на Дајбабској Гори).
Przystanek kolejowy Aerodrom (Аеродром), położony około 1 km od portu lotniczego Aerodrom Podgorica.
Rzeka Morača (Морача) niedaleko miejscowości Golubovci (Голубовци).
Północna część Jeziora Szkoderskiego i pozostałości XVII-wiecznego Fortu Lesendro (Tvrđava Lesendro, Тврђава Лесендро).
Jezioro Szkoderskie, (Skadarsko jezero, Скадарско језеро, Liqueni i Shkodrës). Część północna.
Budynek stacji Virpazar (Вирпазар).
Rejs po Jeziorze Szkoderskim. Łódź motorowa z początku płynie wąskim kanałem prowadzącym z portu w Virpazarze.
Znak (wskaźnik) przed wypłynięciem na pełne jezioro.
Jezioro Szkoderskie, widok w kierunku północnym.
Jezioro Szkoderskie, widok w kierunku południowym. Granica z Albanią znajduje się w odległości kilku kilometrów od miejsca zrobienia zdjęcia. Jest ona oznaczona czerwonymi bojami.
Jezioro Szkoderskie, widok w kierunku północnym.W oddali widoczny masyw górski u podnóża którego położony jest kolejowo - drogowy szlak komunikacyjny.
Łódź kieruje się na północ jeziora, w stronę mostów kolejowego i drogowego oraz położonego obok nich Fortu Lessendro.
Jedna z wysepek na jeziorze i pozostałości budowli obronnych.
Przystań w miejscowości Vranjina (Врањина). Po lewej stronie na nasypie znajduje się droga krajowa E80 oraz linia kolejowa (Belgrad-Bijelo Polje-) Podgorica - Bar.
Tunel kolejowo drogowy pod masywem górskim.
Most kolejowo - drogowy, przez który wiedzie droga krajowa E80 oraz linia kolejowa (Belgrad-Bijelo Polje-) Podgorica - Bar.
Północna, mniejsza część jeziora. Góra Vranjina (Врањина) u podnóża której położona jest miejscowość o takiej samej nazwie.
Jedna z przystani po północnej części jeziora.
Powrót na południową część jeziora. Łódź ponownie przepływa pod mostem kolejowo - drogowym.
Łódź wycieczkowa VP-33 (ВП-33) po powrocie do portu w Virpazarze.
Virpazar (Вирпазар) widziany z portu.
Zabudowa Virpazaru, przy głównej ulicy. Miejscowość ma charakter typowo turystyczny.  Znajduje się tutaj wiele restauracji i barów oferujących tradycyjną kuchnię (opartą głownie na rybach) i lokalne wino.
šov Lekoviđ
Virpazar (Вирпазар). Pomnik Wyzwolenia (Spomenik oslobođenja, споменик oслобођења). Dzień 13 Lipca jest w Czarnogórze świętem narodowym. W godzinach porannych pod monumentem odbyły się uroczystości z udziałem władz państwowych.
Wehikuł nie mój :)
Widok z mostku w stronę południową.
W widocznym po lewej stronie biało - szarym budynku mieści się centrum informacyjne Narodowego Parku Jezioro Szkoderskie.
Droga E80 z wąskim poboczem oraz linia kolejowa (Belgrad-Bijelo Polje-) Podgorica - Bar. Na prawo skręt i przejazd przez tory, które prowadzą do Virpazaru. Widok w kierunku Podgoricy...
...i w kierunku Baru.
Tablica poświęcona rozstrzelanym w czasie II wojny światowej działaczy Ruchu Oporu Jugosławii.
Pociąg osobowy Bar (Бар) - Bijelo Polje (Бијело Поље) po odjeździe ze stacji Virpazar. Na czele lokomotywa 461-039 Kolei Czarnogórskich (Željeznički prevoz Crne Gore).