niedziela, 1 marca 2015

Kolejowe "kółeczko": Niemcy, Czechy. Sierpień 2014. Część 4. Zgorzelec/Görlitz - Liberec - Turnov - Praga.

Zgorzelec/Görlitz – Zittau – Liberec – Turnov - Praga.

Odległość ze Zgorzelca do Pragi, jest mniej więcej taka sama jak do Wrocławia. Najlepsza opcja dojazdu z jednego miasta do drugiego, to połączenie kolejowe z Görlitz przez Zittau, Liberec i Turnov. Do ostatniej z wymienionych miejscowości, położonej około 100 km od stolicy Czech, dojechać można jeszcze na „Euro-Nysie”. Dalej trzeba już kupić oddzielny bilet w kasie Kolei Czeskich. Podróż czterema pociągami zajmuje około 5 godzin i aby w miarę wcześnie dotrzeć do Pragi, musiałem wyruszyć ze Zgorzelca około godziny 11. Jeszcze przed wyjazdem wydrukowałem sobie rozkłady z wszystkimi połączeniami, choć, każdy kto choć raz podróżował po Niemczech i Czechach wie, że nie jest to aż tak bardzo konieczne, aby wygodnie podróżować. Pociągi w tych krajach kursują bardzo często i spóźnienie się na jeden z nich nie oznacza tragedii, gdyż za pół godziny, godzinę, najdalej dwie będzie następny. Skomunikowania i przesiadki również nie są żadnym problemem, tak więc można jeździć prawie „w ciemno”.

Po dojechaniu do Zittau zostało mi jeszcze około pół godziny czekania na przesiadkę do Liberca. Połączenie obsługiwane jest przez operatora kolejowego Trilex. Co ciekawe, pociąg, którym miałem jechać kursuje z Czech do Czech przez terytorium Niemiec i Polski. W pociągach oczywiście akceptowane są również bilety „Euro-Nysa”. Przejeżdżając przez około trzykilometrowy odcinek na terytorium Polski, pociąg zwalnia do około 30 km/h. Spowodowane jest to złym stanem technicznym torowiska. PKP PLK nie poczuwa się do remontu szlaku, uznając widocznie, że jeśli kursują po nim pociągi tranzytowe, to nie leży to w interesie firmy i kraju. Jak wygląda przejazd linią na odcinku Zittau - Hrádek nad Nisou, można zobaczyć tutaj. Do tej pory nie odbudowano także przystanku osobowego w miejscowości Porajów, przez którą przejeżdża pociąg. Po wjeździe na terytorium Czech, pociąg nagle przyspiesza, by po kilku minutach jazdy zatrzymać się na stacji Hradku nad Nisou. Po przejechaniu kilku urokliwych, charakterystycznych dla czeskich linii lokalnych stacyjek, dotarłem w końcu do Liberca. Tutaj czekała mnie przesiadka na pociąg do Turnova, gdzie kończyła się ważność „Euro Nysy”. Stacja w Libercu ma układ „wyspowy”. Styl architektoniczny dworca jest typowy dla Austrowęgier. Wewnątrz mieści się restauracja a na perony dostać można się przez wyłożone kafelkami tunele. Po wypiciu szybkiego piwa (na powitanie Czech), zająłem miejsce w złożonym z wagonu spalinowego („motoraka”) i jednego wagonu doczepnego, pociągu. Po kolejnej około pół godzinie jazdy dotarłem do Turnova, gdzie czekała mnie ponad godzinna przerwa. Postanowiłem wykorzystać ją na zjedzenie obiadu złożonego ze smażonego sera z frytkami, w barze obok dworca.

Następny, złożony z motoraka oraz wagonu bezprzedziałowego skład z Turnova do Pragi, rozpoczynał bieg z toru przy peronie drugim. Na stacjach pośrednich był on oczywiście skomunikowany z innymi pociągami, co powodowało sporą rotacje pasażerów. Przez cały jednak czas, aż do samej Pragi w środku był komplet pasażerów. Do stolicy Czech przybyłem późnym popołudniem. Po kupieniu biletu na komunikacje miejską, wsiadłem w tramwaj nr. 3, który zawiózł mnie na miejsce noclegu w „Ubytowni Praha Koněvova” na osiedlu Chmelnice. Nocleg miałem zarezerwowany już wcześniej dzięki Magdzie z bloga I Can’t Believe it’s Vegan, która napisała mi wzór maila w języku czeskim (dzieki!!!:)) Sam obiekt to w zasadzie hotel robotniczy z dwuosobowymi pokojami, wspólnymi kuchniami i łazienkami. Wewnętrzny wystrój obiektu przypomina lata 80-te co oczywiście nie jest w żadnym wypadku ujmą. Pokoje i łazienki są bardzo czyste a na każdym piętrze w korytarzu wyznaczone jest miejsce do palenia. Obsługa w recepcji to panie w wieku około 50 lat, które raczej nie mówią po angielsku, jednak rozumieją, gdy się mówi po polsku. W pokoju obok mieszkało dwóch robotników, z którymi czasami widywałem się w kuchni. Po zrobieniu zakupów w pobliskim „Albercie”, położyłem się spać, aby wypocząć przed zwiedzaniem miasta następnego dnia.

Fasada dworca kolejowego w Görlitz jeszcze raz.
Berliner Straße. Widok w kierunku centrum miasta.
Według planu miasta umieszczonego na dworcu w Görlitz, w Zgorzelcu wciąż jest ulica Feliksa Dzierżyńskiego :)
Pociąg spalinowy 612 604 przewoźnika Deutsche Bahn.
Pociąg spalinowy 642 543 linii RB60 przewoźnika Deutsche Bahn do Drezna.
Pierwszy pociąg na trasie do Pragi - linia OE65 do Zittau przewoźnika OEDG.
W pociągu serwowane są napoje, których listę można znaleźć w menu.
Ponowny przejazd przez Krzewinę Zgorzelecką.
Most przez Nysę Łużycką prowadzący do Ostritz. Kiedyś był tutaj posterunek straży granicznej i celników.
OE65 po przyjeździe do Zittau.
Dawny posterunek niemieckiej straży granicznej i celników na peronie stacji Zittau.
Prowadzony parowozem 99 749 pociąg Żytawskiej Kolei Wąskotorowej (Zittauer Schmalspurbahn) jak co dzień wyrusza w trasę.

Drugi pociąg na trasie do Pragi. Linia TL70 przewoźnika Trilex. Jednostka spalinowa VT23B.
Wnętrze.
Na trasach obsługiwanych przez Trilex, również znajdują się przystanki na żądanie.
Hrádek nad Nisou (Gródek nad Nysą). Czechy witają.
Po dojeździe do Liberca.
Często spotykane składy na lokalnych liniach w Czechach - "motorak" + wagony doczepne. Na zdjęciu wagon motorowy 843 008-4 z wagonami doczepnymi Btn.
"Motorak" 814 164-0 przewoźnika České dráhy na stacji Liberec.
Przejście podziemne na stacji Liberec.
Manewrowa lokomotywa spalinowa 743 002-8.
814 163-2.
Zimny Vratislavický Ležák na powitanie Czech.
Po wypiciu piwa czas na dalszą podróż. Trzeci pociąg w podróży do Pragi złozony jest z wagonu spalinowego 843 018-3 i wagonu doczepnego Btn.
Pociąg linii L3 relacji Liberec - Stará Paka.
Po dojeździe do stacji Turnov.
Wagon Btn.
Budynek dworca Turnov. Widok od strony ulicy U Nádraží.
Knajpa - bar samoobsługowy "Albion" przy ulicy U Nádraží - tuż obok dworca. Serwują tu m.in. smażony ser z frytkami.
742 217-3 na stacji Turnov.
Bilet Turnov - Praha hl.n.
Czwarty pociąg w podróży do Pragi R 1149 "Metoděj Vlach", złożony jest z wagonu motorowego 854 001 i wagonu doczepnego Bdtn.

Wnętrze wagonu Bdtn.
Budynek dworca Turnov z okna pociągu.
"Motoraki" 914 193-9 i 814 180-6 na stacji Turnov.

W następnej części Praga.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz