niedziela, 18 października 2020

Litwa, Łotwa, Estonia. Sierpień 2019. Część 12. Narwa.

Narwa (Narva)

Miasto położone jest w północno – wschodniej części Estonii, przy granicy rosyjskiej, nad rzeką Narwą. Po drugiej stronie rzeki znajduje się rosyjski Iwangorod (Ивангород), który należał do Estonii latach 1920–1944. Ponad 80% (53,3 tysiące) mieszkańców Narwy stanowią Rosjanie, Estończycy to zaledwie 3,90% (2600 mieszkańców). Pozostali obywatele zamieszkujący miasto to: Ukraińcy, Białorusini, Tatarzy, Ormianie, Niemcy, Finowie oraz przedstawiciele innych narodowości.

Przez Narwę przebiega zbudowana w 1870 roku historyczna linia kolejowa łącząca Paldiski z Skt. Petersburgiem, oraz droga krajowa nr 1. Stacja w Narwie jest stacją graniczną. W budynku dworca znajduje się punkt kontroli paszportowej i celnej a dostęp na perony jest ograniczony. Na dworcu ani w jego otoczeniu nie ma kasy. Bilety na połączenia krajowe kupuje się w pociągu, zaś na międzynarodowe przez internet. Z Tallina do Narwy można dojechać można pociągami spółki Elron. Obecnie są to 4 pary połączeń na dobę (w tym jeden ekspres) obsługiwane spalinowymi zespołami trakcyjnymi „Flirt”. Kolejowy ruch międzynarodowy to kursująca obecnie jedna para pociągu relacji Tallin – Skt. Petersburg/Moskwa, który na terenie Estonii obsługiwany jest on przez spółkę GO Rail. Na temat tego pociągu i kolei pasażerskiej w Estonii pisałem tutaj.

Główną atrakcją Narwy jest średniowieczny Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus), założony przez Duńczyków w XIII wieku. Składa się on z murów obronnych i dziedzińca na którym wznosi się sześciokondygnacyjna wieża Długi Herman. Łączy ona dziedziniec z górnym zamkiem. W całej swojej historii warownia należała do inflanckiej gałęzi zakonu krzyżackiego, Rosji, Szwecji, Niemiec i Estonii. Podczas II wojny światowej zamek został poważnie uszkodzony, tak jak większa część miasta. W latach 70-tych i 80-tych XX wieku warownia została częściowo odrestaurowana, a na jej terenie mieści muzeum miejskie, biblioteka oraz inne instytucje. Naprzeciwko zamku Herman, na rosyjskim brzegu rzeki Narwa, położona jest twierdza Iwangorod. Podziwiać można ją z tarasu widokowego przy ulicy Linnuse a także spacerując po promenadzie (Narva Promenaad) wzdłuż brzegu rzeki. 
 
Inne warte uwagi obiekty to: barokowy ratusz z XVII wieku, budynek fabryki Kreenholm z XIX wieku, kamienice z XVI i XVII wieku, prawosławna katedra Zmartwychwstania z XIX wieku, blok mieszkalny z wieżą ciśnień na dachu, mury obronne z XIV i XVII wieku oraz fortyfikacje zbudowane podczas panowania Szwedów. Przed dworcem kolejowym znajduje się obelisk “Memento Mori!” z roku 1992, poświęcony pamięci ofiar komunizmu.

Z Tallina do Narwy wyruszyłem przed południem. Odległość 210 km pociąg ekspresowy pokonuje w czasie 2 godzin i 20 minut. Ostatni pociąg powrotny do stolicy Estonii odjeżdża z Narwy o godzinie 18, tak więc miałem około 4 godzin na zwiedzenie miasta.
 
Na końcu postu umieściłem filmik pokazujący Zamek Hermana, twierdzę w Iwangorodzie, most graniczny i promenadę.
Bilet na pociąg ekspresowy Tallin - Narwa.
 
Spalinowy zespół trakcyjny 2432 na stacji Tallinn-Balti. Pociąg ekspresowy Tallinn-Balti - Narva czeka na odjazd.
Przedział 1 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.
Przedział 2 klasy.
Budynek dworca stacji Narva.

Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus) widoczny z ulicy Linnuse. Po prawej stronie rzeka Narwa (Narva) i fragment twierdzy w Iwangorodzie.
Wieża Długi Herman.
 Zamek Hermana. Widok od ulicy Raja...
...i jeszcze raz od ulicy Linnuse.
Drogowo - pieszy most graniczny (most Przyjaźni). Z lewej strony Estonia, z prawej Rosja.
Twierdza w Iwangorodzie (Ивангородская крепость). Mur południowy. Półwysep z aleją spacerową i mostek znajdują się jeszcze na terenie Estonii.
Twierdza w Iwangorodzie. Mur zachodni. 
Drzewa przypominające duże brokuły ;)
Zdjęcie na tle twierdzy iwangorodzkiej wykonane na tarasie centrum rekreacyjno - sportowego Joaorg.
Twierdza w Iwangorodzie. Przyczółek zachodni.
Twierdza w Iwangorodzie. Wieża w środkowej części muru południowego.
Twierdza w Iwangorodzie. Przyczółek południowo - wschodni. 
Zamek Hermana. Widok górnego zamku z ulicy Linnuse. 
Słupek graniczny na ulicy Linnuse.
Most graniczny z bliska.
Ulica Jõe i promenada (Narva Promenaad).
Zegar słoneczny na promenadzie.
Widok na zegar z tarasu widokowego.
Fontanna na promenadzie i rysunek na punkcie gastronomicznym.
Słupek graniczny na ulicy Jõe. 
Tablica przy jednym z bastionów murów obronnych.
 
 Kamienne lwy na promenadzie.

Widok z promenady w Narwie na rosyjski brzeg.
Spichlerz nad brzegiem Narwy po stronie rosyjskiej. Na drugim planie widoczny fragment północnego muru twierdzy w Iwangorodzie.
Przystań rosyjskiej straży przybrzeżnej.
Rosyjski kuter straży przybrzeżnej.
Most graniczny. Widok z tarasu widokowego.
Zamek Hermana. Widok od strony północnej.
Ulica Aleksandra Puszkina (Aleksander Puškini).
 Dom z wieżą ciśnień na dachu, pod adresem Aleksander Puškini 20.
Ulica Aleksandra Puszkina. Pomnik Paula Keresa, estońskiego i radzieckiego szachisty.
Ulica Aleksandra Puszkina. Pomnik Aleksandra Puszkina.
Narva Lossipark. Monument upamiętniający poległych w II wojnie światowej.
Narva Lossipark. Fontanna. 
Narva Lossipark. Brama na teren Zamku Hermana. Nie udało się niestety wejść, gdyż na dziedzińcu odbywał się tego dnia festyn połączony z turniejem, na który wstęp był płatny.
Zamek Hermana. Mur zachodni.

Ulica Aleksandra Puszkina. Wystawa sklepu z zegarami.
Lokomotywy spalinowe C36-7i-1515 + C36-7i-1557 przewoźnika Eesti Raudtee na torze stacji Narva. Zdjęcie zrobione z kładki.
Tuż za stacją w kierunku wschodnim znajduje się most graniczny, natomiast na zachód od części pasażerskiej usytuowana jest grupa torów dla pociągów towarowych.
Lokomotywa spalinowa TEP70BS-327 (ТЭП70БС-327) należąca do RŻD. Lokomotywa oczekuje na pociąg pospieszny relacji Tallin - Moskwa / Skt. Petersburg.
Bilet Narwa - Tallin kupiony w pociągu.
 
Filmik pokazujący Zamek Hermana, twierdzę w Iwangorodzie, most graniczny i promenadę.