poniedziałek, 17 maja 2021

Stacja Celestynów 26.04.2021

Stacja Celestynów usytuowana jest na 38 kilometrze linii kolejowej nr 7, pomiędzy Otwockiem a Pilawą. Stacja zbudowana została na linii Kolei Nadwiślańskiej około roku 1895 i z początku służyła jako towarowa. Prace elektryfikacyjne odcinka Otwock - Pilawa rozpoczęły się wiosną 1957 roku, a pierwszy pociąg elektryczny na tej trasie pojawił się 12 stycznia 1958. W maju 2019 roku stacja została zamknięta na czas modernizacji. Zamiast pociągów na odcinku Otwock - Pilawa jeździły autobusy komunikacji zastępczej. Ponowne otwarcie dla ruchu po jednym torze nastąpiło 30 sierpnia 2020 roku, natomiast eksploatację nowo wybudowanego drugiego toru pomiędzy Otwockiem, a Pilawą rozpoczęto 13 grudnia 2020 roku. 
 
Obecny układ torowy Celestynowa jest wynikiem przeprowadzonej niedawno modernizacji. Stacja ma układ podłużny z torami głównymi zasadniczymi (1 i 2) usytuowanymi po bokach oraz torem dodatkowym (3) i torem postojowym (12b) umieszczonymi pośrodku. Układ uzupełniony jest dodatkowo torem bocznym (4) zakończonym „żeberkiem” (2a) z rampą ładunkową i magazynem. Obsługa podróżnych odbywa się na dwóch peronach - jednokrawędziowym, przy którym stoi budynek dworca oraz dwukrawędziowym wyspowym. Przemieszczanie się pomiędzy peronami umożliwia przejście podziemne z pochylniami oraz windą. Ruch pociągów prowadzony jest z nastawni „Cl” usytuowanej za peronem 1. Nastawnia obsługuje również przejazd kolejowy kategorii B, znajdujący się w obrębie stacji od strony Otwocka.
 
Drewniany budynek dworca z dwuspadzistym, pokrytym blachą dachem jest cennym zabytkiem architektury kolejowej okolic Warszawy. Jednopiętrowy obiekt zbudowany został na przełomie XIX i XX w. na otwartej w roku 1877 trasie Kolei Nadwiślańskiej. Przypominający „świdermajery” budynek przetrwał do czasów współczesnych w niezmienionej formie. W przeszłości w jego dolnej części mieściła się poczekalnia z kasą, zaś na piętrze urządzono mieszkania dla pracowników kolei, a następnie mieszkania komunalne. Poczekalnia wraz z kasą działały do czasu pożaru w grudniu 2019 roku. Obecnie budynek stoi pusty, jednak planowany jest jego generalny remont, który ma się zakończyć w roku 2023.
 
Obok budynku dworca znajduje się monument upamiętniający akcję uwolnienia więźniów przewożonych pociągiem z Warszawy do Auschwitz w nocy z 19 na 20 maja 1943 roku.
 
Na stacji Celestynów zatrzymują się pociągi Kolei Mazowieckich linii R7, RE7 (w kierunku Dęblina, Pilawy, Warszawy) a także R1 (w kierunku Grodziska, Żyrardowa, Skierniewic), R3 (w kierunku Błonia, Sochaczewa, Łowicza) oraz R8 (w kierunku Piaseczna, Góry Kalwarii, Warki, Radomia).
 
Stary i nowy układ torowy stacji można obejrzeć tutaj (dostępny po zalogowaniu).

Zdjęcia z dnia 26.04.2021

Wejście do przejścia podziemnego od strony ul. Świętego Kazimierza.
Pochylnia od strony ulicy Świętego Kazimierza.
Przejście podziemne. Widok w kierunku ulicy Kolejowej. Wyjście z tunelu i winda na peron 2.
Wyjście z tunelu na peron 1 i ulicę Kolejową.
Przejście podziemne. Widok w kierunku ulicy Świętego Kazimierza.

Wejście do przejścia podziemnego i windy na peronie 2.
Semafory wyjazdowe w kierunku Otwocka.
Widok na głowicę stacji w kierunku Otwocka. W oddali przejazd przez ulicę Janikowskiego.
Wiata na peronie 2. Widok w kierunku Pilawy.
Koniec peronu 2. Widok w stronę Pilawy.
Widok na głowicę stacji w kierunku Pilawy. Od lewej tor 2a z rampą i magazynem, tor 2, tor 12, tor 1. Na wprost tor postojowy 12b. Przed modernizacją, na lewo od przedstawionej na zdjęciu głowicy stacji odchodziła bocznica do składu farmacji.
Perony 2 i 1. Widok od strony Pilawy.
Wiata na peronie 1. Z tyłu widoczna nastawnia "Cl"
Wejście do przejścia podziemnego na peron 1 i ulicę Kolejową.
Pochylnia na peron 1 i ulicę Kolejową.
Tablice informacyjne na peronie 1.
XIX wieczny budynek dworca. Widok od strony torów.
Zamknięte wejście do budynki i biletomat Kolei Mazowieckich.
Budynek dworca. Widok od strony ulicy Kolejowej.
Tymczasowa kasa biletowa Kolei Mazowieckich mieszcząca się w kiosku.
Monument upamiętniający akcję uwolnienia więźniów przewożonych pociągiem z Warszawy do Auschwitz w nocy z 19 na 20 maja 1943 roku.