piątek, 4 września 2015

Muzeum Kolei Wąsoktorowej w Sochaczewie, 20.06.2015. Część 1.

Przez dłuższy czas nie było wpisów, dlatego też zrobiło się trochę zaległości. 

W drugiej połowie Czerwca wybraliśmy się w kilka osób na wycieczkę do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Na terenie placówki zgromadzony jest tabor oraz eksponaty związane z historią wąskotorówek. W sezonie letnim, w każdą sobotę uruchamiany jest muzealny pociąg turystyczny, kursujący na trasie Sochaczew Muzeum – Wilcze Tułowskie. W drodze powrotnej, przewidziany jest ponad dwugodzinny postój na stacji węzłowej Tułowice Sochaczewskie i piknik w tamtejszej osadzie puszczańskiej.

Sochaczewska Kolej Dojazdowa, zbudowana została w latach 1921 – 1922. Jej trasa liczyła łącznie 33 km i przebiegała od Sochaczewa do Wyszogrodu i Piasków Królewskich, Stacją węzłową były Tułowice Sochaczewskie. Regularny ruch pociągów prowadzony był do roku 1984, gdy Ministerstwo Komunikacji podjęło decyzje o jego zawieszeniu. W roku 1986, na terenie stacji Sochaczew Wąskotorowy, utworzono Muzeum Kolei Wąskotorowej, a jej nazwę przemianowano na Sochaczew Muzeum. Jakiś czas później uruchomione zostały również pociągi turystyczne, z początku tylko do Tułowic Sochaczewskich, następnie do Wilczy Tułowskich. Fragmenty linii do Wyszogrodu oraz znajdujących się na terenie Puszczy Kampinoskiej Piasków Królewskich, zostały wyłączone z ruchu.

Moja pierwsza wycieczka Kolejką Sochaczewską miała miejsce we wrześniu 1988 roku. Rok później byłem tutaj nawet ze szkolną wycieczką – dojazd do Sochaczewa zapewniono nam pociągiem „Retro” odjeżdżającym z dawnego Dworca Głównego w Warszawie. Do roku 1991, wycieczki wąskotorówką odbywałem regularnie. Ostatnia moja wizyta na Kolejce Sochaczewskiej miała miejsce w Lipcu 1999 roku. Nie dysponowałem wtedy jeszcze dobrym aparatem fotograficznym, zrobiłem jedynie trochę zdjęć zwykłą analogową „małpą”. We wcześniejszym okresie pociągi muzealne ciągnięte były parowozami Px48 i Px49, obecnie do tego celu wykorzystywana jest lokomotywa spalinowa Lxd2.

Sochaczewska Kolej Wąskotorowa od momentu swego powstania posiada tor o rozstawie 750 mm.

Odcinek torów kolejki o długości 2,5 km., stanowi splot z normalnotorową (częściowo rozebraną) bocznicą do Plecewic.

Zdjęcia zostały zrobione 20.06.2015. Z powodu pochmurnej i deszczowej pogody, niektóre z nich mogą być "dalekie mod ideału" :)
Ze względu na dużą ilość fotografii, relację podzieliłem na dwie części.W pierwszej opisana jest wycieczka pociągiem muzealnym, w drugiej znajdują się zdjęcia eksponatów zgromadzonych  muzeum.

Budynek stacji Sochaczew Muzeum. Widok od strony ulicy Towarowej. Na pomniku przed budynkiem parowóz nr.1.
Wejście do Muzeum Kolei Wąskotorowej.
Na terenie muzeum.
Drezyna OTL Hajnówka, Wagon - salonka Wojciecha Jaruzelskiego oraz parowozy: Kp4-3760 i Px48-1739.
Wagon kolei konnej Rudka - Mrozy.
Parowozy T(b)-4688 (bezpaleniskowy), CT7 i CT3.
Peron 1.
Bilet normalny na przejazd pociągiem Retro.

Rozkład jazdy pociągu muzealnego w sezonie Lato 2015.

Pociąg muzealny prowadzi lokomotywa Lxd2-342.
Tabliczka producenta lokomotywy.
Ze względu na zbyt mała liczbę miejsc, w stosunku do sprzedanych biletów, do pociągu przyczepiono dodatkowy wagon. Skład musiał cofnąć się na zaplecze muzeum.
Pociąg złożony jest z wagonów typu 1Aw (Bxhpi), wyprodukowanych w roku 1955, w zakładach w Świdnicy.
Dawny budynek dworca Sochaczew Miasto. Obecnie mieszczą się w nim mieszkania.
Widok na Bzurę przed Chodakowem, zasłonięty niestety drzewami. 
Ulica Kolejowa.
Ulica Kolejowa. Podjazd do stacji Chodaków.
Peron stacji Chodaków.
Stacja Tułowice Sochaczewskie. W miejscu starego budynku dworca pobudowano Dom Kultury.
 Przejazd przez rzekę Łasica.
Podjazd do Wilczy Tułowskich na skraju Puszczy Kampinoskiej.
Stacja Wilcze Tułowskie.
Wskaźnik W4 stojący na zachodniej głowicy stacji.
Lokomotywa Lxd2-342 manewruje na stacji Wilcze Tułowskie.
Pociąg gotowy do odjazdu do Tułowic Sochaczewskich.
Pudło wagonu 3Aw na podwórku jednego z mijanych gospodarstw.
Przejazd przez rzekę Łasica w drodze powrotnej. W oddali droga wojewódzka 705.
Pociąg muzealny na stacji Tułowice Sochaczewskie, gdzie przewidziany był ponad dwugodzinny postój, oraz piknik w osadzie puszczańskiej.
Sprzęg orczykowy pomiędzy wagonami...
...oraz lokomotywą i pierwszym wagonem.
Wnętrze wagonu 1Aw (Bxhpi).
Ogrzewanie wagonu, tzw. "Koza".
Drzwi do przejścia międzywagonowego.
Hamulec ręczny.
Drzwi do przedziału pasażerskiego i nieczynna dźwignia hamulca powietrznego.
Oznaczenie na ścianie bocznej wagonu.
Z pod farby widoczny jest stary znak "PKP".
Dom kultury na stacji w Tułowicach Sochaczewskich.
Nieczynne WC.
Widok w kierunku Wilczy Tułowskich.
Tył składu. Widok w kierunku Sochaczewa.
Rozjazd na północnej głowicy stacji Tułowice Sochaczewskie.
Dźwignia zwrotnicy.
Polna droga prowadząca do stacji.
Widok w kierunku Wilczy Tułowskich. W oddali most na rzece Łasica.
"Przejście Zabronione". :)
Most rzeczywiście znajduje się w złym stanie technicznym. Pociąg przejeżdża przez niego z prędkością około 5 km/h.
Za mostem. Widok w kierunku Wilczy Tułowskich.
Most. Widok w kierunku Sochaczewa.
Rozjazd na odgałęzieniu linii. Na prawo tor w kierunku Wilczy Tułowskich, na lewo nieczynny tor w kierunku Wyszogrodu.
Uszkodzony mechanizm zwrotnicy.
Złącze.
Tor do Wilczy Tułowskich.
Widok w kierunku Sochaczewa.
Wjazd do Osady Puszczańskiej od strony drogi wojewódzkiej 705.
Drogowskaz rowerowy przy wjeździe do osady.
Osada puszczańska w Tułowicach.
Droga powrotna do Sochaczewa. Stacja Chodaków.
Wycieczkę umilała pasażerom Pyza Mazowiecka. :)
Przystanek Sochaczew Miasto.
Przejazd przez ulicę Warszawską w Sochaczewie.
Jazda wzdłuż ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Odcinek linii, na którym tory "zahaczają" o biegnąca wzdłuż nich ulicę.
Przejazd przez ulice Licealną. Wjazd na teren stacji Sochaczew Muzeum.
Stacja Sochaczew Muzeum.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz