wtorek, 17 stycznia 2017

Słowacja. Maj 2016. Część 4. Żylina - Bańska Bystrzyca.

Żylina - Bańska Bystrzyca.

Po nieudanej wizycie w Popradzie postanowiliśmy zrobić sobie wycieczkę do Bańskiej Bystrzycy. Z Żyliny można się tam dostać kursującymi kilka razy dziennie pociągami kategorii REx. Wpadliśmy na pomysł, aby pojechać najpierw do położonych po drodze do Vrutek (Vrútky), na tamtejszej stacji porobić kilka zdjęć i dopiero tam wsiąść w pociąg do Bańskiej Bystrzycy. Tak też zrobiliśmy. Na odcinku od Vrutek do stacji Martin linia jest zelektryfikowana, potem sieć trakcyjna się kończy. Skład na całej długości ciągnięty jest spalinową lokomotywą serii 757, tzw. „Okularnikiem” lub „Nurkiem”. Za przystankiem osobowym Turčianske Teplice, linia wchodzi w górzysty rejon Wielkiej Fatry i Niżnych Tatr. Pociąg przejeżdża przez kilka dłuższych i krótszych tuneli oraz usytuowane u podnóży gór stacyjki. Po ponad godzinie jazdy dotarliśmy w końcu na miejsce. Główna stacja Bańskiej Bystrzycy położona jest we wschodniej, bardziej przemysłowej części miasta. Po wyjściu z dworca, skręciliśmy w lewo i poszliśmy wzdłuż ulicy Stavebnej (Stavebná), która przechodzi w Štefánikovo nábrežie. Po drodze minęliśmy teren rekreacyjny i weszliśmy schodami prowadzącymi do Muzeum Słowackiego Powstania Narodowego (Múzeum Slovenského národného povstania). Nie wchodziliśmy do środka, skupiając się jedynie na obejrzeniu ekspozycji plenerowej. 

Od muzeum do Starego Miasta prowadzi ulica Kapitulská. Centralnym punktem Starówki jest Plac Słowackiego Powstania Narodowego (Námestie Slovenského národného povstania), otoczony gotyckimi, renesansowymi i barokowymi kamienicami mieszczańskimi. Przy placu usytuowane są zabytki takie jak: wieża zegarowa (Hodinová veža) z 1552 roku, XVI-wieczny budynek Ratusza (Radnica), XVIII-wieczny barokowy kościół katedralny pw. św. Franciszka Ksawerego (Katedrála svätého Františka Xaverského), zwany również Kościołem kolegiackim (Kapitulský Kostol). Do katedry przylega zbudowany w roku 1695 budynek dawnego kolegium jezuickiego. Na środku placu usytuowany jest pomnik – grób żołnierzy radzieckich poległych podczas II wojny światowej (Pomník padlým Sovietskej armády). Tak jak w przypadku Popradu, cały rynek niestety „upstrzony” jest różnego rodzaju reklamami, reklamkami i szyldami. Słowacja, jak widać w tej dziedzinie idzie „polskim śladem”. Zaraz obok Placu SNP, położony jest Plac Štefana Moysesa (Námestie Štefana Moysesa), przy którym znajduje się Miejski Zamek (Mestský hrad v Banskej Bystrici).

Po zwiedzeniu Starówki i tradycyjnym obiedzie złożonym ze smażonego sera z frytkami, poszliśmy na Štadlerovo nábrežie. Po przejściu przez most na rzece Hron doszliśmy do kolejowego przystanku osobowego Banská Bystrica mesto. Zatrzymują się tutaj pociągi jadące od strony Zwolenia (Zvolen) i Bratysławy (Bratislava). Po zrobieniu sesji fotograficznej przyszedł czas na powrót. Według rozkładu mieliśmy wsiąść do Rychlika „Urpín” z Bratysławy i podjechać jedną stację do głównego dworca Bańskiej Bystrzycy, skąd z kolei odjeżdżał nasz REx "Blatnica" do Żyliny. Bratysławski rychlik spóźnił się jednak około 10 minut. Na szczęście pociąg do Żyliny został zawczasu „przytrzymany”, tak aby można było się przesiąść i to w dodatku przy tym samym peronie. Frekwencja w porze wieczornej była dość spora. Pasażerowie patrzyli na nas trochę jak na dziwolągów, gdy wychylaliśmy się przez okna i robili zdjęcia taboru i infrastruktury, tudzież krajobrazu. W sumie jest to norma, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Po dojechaniu do Żyliny złożyliśmy jeszcze wizytę „Lidlowi”, następnie poszliśmy w okolice naszego ulubionego miejsca fotograficznego na ulicy Bratysławskiej. Pora była już dość późna, słońce schowało się za góry i po sfotografowaniu jednego pociągu trzeba było wracać. Wymyśliłem sobie, ze pójdziemy inną drogą. Okazało się, że musimy przejść przez różne zarośnięte krzakami „zakamary” i dziury pod węzłem drogowym, gdzie prawie nikt nie chodzi. W końcu dotarliśmy jednak do naszej ubytovni. 

Bilet 2 klasy na pociąg Żylina - Bańska Bystrzyca.
Półpiętro w ubytovni na ulicy Bratysławskiej w Żylinie.
Przejście podziemne na dworcu w Żylinie.
Stacja Żylina. Widok z kierunku wschodniego. Zdjęcie zrobione z pociągu osobowego Żylina - Poprad-Tatry, którym podjechaliśmy do stacji Vrútky.
Most przez rzekę Varínka przed miejscowością Strečno.
Zamek Strečno (Hrad Strečno).
Pociąg REx "Strečno", relacji Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica) - Żylina (Žilina) mijany na łuku obok miejscowości Strečno. Na czele lokomotywa spalinowa 754 010-7. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Pociąg osobowy Žilina - Poprad-Tatry na stacji Vrútky. Na czele lokomotywa 162 101-9. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť).
Stacja Vrútky.
Przejście podziemne na dworcu w Vrútkach.
 Stacja Vrútky. Widok od strony wschodniej.
Spalinowy zespół trakcyjny 861 031-5 na stacji Vrútky.
Pociąg pospieszny (rýchlik) "Liptov" relacji Košice - Bratislava hlavná stanica wjeżdża na stację Vrútky. Na czele lokomotywa elektryczna 350 017-0. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Pociąg pospieszny (rýchlik) "Dargov" relacji Bratislava hlavná stanica - Košice na stacji Vrútky. Na czele lokomotywa elektryczna 363 134-8. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Pociąg przewoźnika "Regio Jet" relacji Bratislava hlavná stanica - Košice. Na czele lokomotywa 193 214 należąca do operatora European Locomotive Leasing.
Pociąg REx "Gader", relacji Żylina (Žilina) - Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica) wjeżdża na stację Vrútky. Na czele lokomotywa spalinowa 757 013-8. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ). Aby na niego zdążyć musieliśmy przebiec przez tunel.
Stacja Vrútky, część zachodnia. Lokomotywy spalinowe 740 641-6 i 140 076-1 czyli "Bobina".
Zakłady naprawcze taboru kolejowego we Vrútkach i wagony typu "Ammendorf" Kolei Azerbejdżańskich.
Stacja Martin.
Lokomotywa spalinowa 750 096-0, czeskiego przewoźnika KDS, na stacji Martin.
Przystanek osobowy Turčianske Teplice.
Stacja Harmanec jaskyňa. Postój w oczekiwaniu na krzyżowanie...
...z pociągiem REx "Gader" jadącym w przeciwnym kierunku. Relacja Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica) - Żylina (Žilina).
Stacja Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica). Budynek dworca i nasz pociąg REx "Gader" zaraz po przyjeździe.
Przejście podziemne na dworcu w Bańskiej Bystrzycy (Banská Bystrica).
Wnętrze budynku dworca w Bańskiej Bystrzycy.
Budynek dworca w Bańskiej Bystrzycy. Widok od strony ulicy Stavebnej (Stavebná).
Pętla trolejbusowa przed dworcem w Bańskiej Bystrzycy.
Park przy ulicy Štefánikovo nábrežie.
Gmach Muzeum Słowackiego Powstania Narodowego (Múzeum Slovenského národného povstania). Widok od strony parku przy ulicy Štefánikovo nábrežie.
Dziedziniec muzeum. Monument Powstania i wieczny ogień.
Dziedziniec muzeum. Tablice poświęcone ofiarom Holocaustu.
Dziedziniec muzeum. Tablice poświęcone ofiarom okupacji niemieckiej oraz poległym uczestnikom Powstania.
Gmach Muzeum Słowackiego Powstania Narodowego (Múzeum Slovenského národného povstania). Widok od strony ulicy Kapitulskiej (Kapitulská).
Ekspozycja plenerowa muzeum. Niemiecki transporter opancerzony Sd. Kfz. 251 Ausf. D.
Niemiecki czołg średni Pz. Kpfw. IV Ausf. J.
Działa i armaty w ekspozycji plenerowej muzeum.
Niemieckie działo samobieżne StuG-40. Ausf. G.
Czechosłowacki, lekki czołg LT-38.
Radziecki czołg średni T 34-85.
Dwuosiowe wagony kryte "Glm".
Wagony pancerne.
Czechosłowacki transporter opancerzony OT-810. Zbudowany w czasach powojennych.
Ziemianka.
Radziecki samolot Li2.
Plac Štefana Moysesa (Námestie Š. Moysesa) i Miejski Zamek (Mestský hrad v Banskej Bystrici).
Plac Słowackiego Powstania Narodowego (Námestie Slovenského národného povstania). 
Plac Słowackiego Powstania Narodowego (Námestie Slovenského národného povstania). Jak widać również i tutaj postawiono moję.
Figura Matki Boskiej i wieża zegarowa (Hodinová veža) z 1552 roku.
Kościół katedralny pw. św. Franciszka Ksawerego (Katedrála svätého Františka Xaverského), zwany również Kościołem kolegiackim (Kapitulský Kostol).
XVI-wieczny budynek Ratusza (Radnica).
Plac Słowackiego Powstania Narodowego (Námestie Slovenského národného povstania).
Pomnik – grób żołnierzy radzieckich poległych podczas II wojny światowej (Pomník padlým Sovietskej armády)
Ulica Dolná.
Ulica Dolná 27.
Ulica Dolná 37. W tym budynku podczas Słowackiego Powstania Narodowego była drukowana gazeta "Bojovnik".
Kościół św. Elżbiety (Kostol svätej Alžbety). Jego początki sięgają XIV wieku.
Ulica Štadlerovo nábrežie.
Rzeka Hron.
Przywitanie w "mieście aniołów" na przystanku :)
Przystanek kolejowy Banská Bystrica mesto.
Widok w stronę głównego dworca Bańskiej Bystrzycy.
Figura obok peronu.
Pociąg pospieszny (rýchlik) "Skalka" relacji Banská Bystrica - Bratislava hlavná stanica wjeżdża na przystanek osobowy Banská Bystrica mesto. Na czele lokomotywa elektryczna 240 081-0. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).

Bilet 2 klasy na pociąg Bańska Bystrzyca - Żylina.
Powrót do Żyliny. Widoki z okna pociągu na masyw Wielkiej Fatry.
Budynek stacji Uľanka.
Nasz pociąg REx "Blatnica" po przyjeździe do Żyliny. Na czele lokomotywa spalinowa 757 018-7. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
 Stacja w Żylinie o zachodzie słońca. Widok od strony zachodniej.

W następnej części: Żylina - Koszyce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz