sobota, 19 listopada 2016

Słowacja. Maj 2016. Część 1. Warszawa - Żylina.

W bieżącym, 2016 roku nie mogłem pozwolić sobie na dłuższe wakacje, głównie ze względów finansowych. Udało mi się jednak wybrać na dwa tygodniowe wyjazdy. Pierwszy z nich miał miejsce w Maju i obejmował Słowację a raczej jej centralno – wschodnią część, natomiast drugi, sierpniowy wyjazd był do Wilna. Rzeczą, która połączyła obie wyprawy była dająca się we znaki niezbyt sprzyjająca, chłodna i deszczowa pogoda. Mimo to obie z nich uważam za udane i warte powtórzenia.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Warszawa - Katowice.

Plan podróży z Warszawy do Katowic z początku zakładał jazdę pociągiem IC „Korfanty” przez Koluszki i Częstochowę. Okazało się jednak, że bilet kupiony przez stronę internetową PKP IC na pociąg EIC "Varsovia" jest prawie o 1/3 tańszy od biletu kupionego na ten sam pociąg w kasie. W związku z tym pierwszy etap podróży zajął nam niecałe dwie i pół godziny zamiast prawie czterech. W Katowicach mieliśmy ponad godzinę czasu oczekiwania na pociąg osobowy Kolei Śląskich do Zwardonia. Czas ten w zupełności wystarczył na kupienie biletu na dalszą podróż, zaopatrzenie się w piwo w pobliskim sklepie oraz fotografowanie pociągów na dworcu. Pociąg Katowice – Zwardoń składał się ze zmodernizowanej jednostki EN71AKS-100. Frekwencja na większości trasy była dość spora, choć tłoku nie było. Na większych stacjach np. w Czechowicach – Dziedzicach i Bielsku – Białej następowała wymiana pasażerów, od Żywca do samego Zwardonia było już jednak całkiem luźno. Tak jak już wspomniałem wcześniej, trasa ta jest dla mnie dość „egzotyczna" głównie ze względu na położenie z dala od głównych korytarzy transportowych a także ze względu na fakt, że wiedzie ona przez górzyste rejony Beskidu Śląskiego. Patrząc z drugiej strony, linia kolejowa D29-139 ma znaczenie międzynarodowe. Jeszcze nie tak dawno jeździły nią pociągi z Krakowa do Bratysławy a także pociąg pospieszny „Batory”, łączący Warszawę z Budapesztem. Od Katowic do Żywca prędkości są całkiem „przyzwoite”, dalej jest już trochę gorzej. Torowisko nie jest zbyt dobrze utrzymane, co daje się odczuć podczas wolnej jazdy, gdy pociąg „łupie” na rozjechanych złączach.
Internetowy bilet Warszawa Centralna - Katowice na pociąg EIC 14002 / IC 131 "Varsovia".
Pociąg EIC 14002 / IC 131 "Varsovia" relacji Warszawa Wschodnia - Budapest Keleti pályaudvar na stacji Katowice. Na czele lokomotywa EU44-008 (91 51 5 370 008-2) spółki PKP Intercity.
Nasz wagon 2 klasy, "Bvmz" Kolei Węgierskich MÁV.
Peron 3 katowickiej stacji.
Lokomotywa spalinowa M62M spółki "Rail Polska" z pociągiem towarowym przejeżdża przez stację Katowice.
Hala dworca od strony ulicy Kordeckiego.
Wnętrze hali dworca od strony Placu Szewczyka.
EN75-004 spółki Koleje Sląskie jako pociąg osobowy relacji Katowice - Tychy Lodowisko.

Katowice - Zwardoń - Żylina.

Do Zwardonia dojechaliśmy planowo. Ostatni raz na tutejszej stacji byłem 5 lat temu i od tamtej pory w zasadzie nic się nie zmieniło. Nieczynny budynek dworca jak „straszył”, tak dalej „straszy”, o czynnej kasie oczywiście nie ma mowy (bilet do Żyliny kupiliśmy w słowackim pociągu). Wystarczy jednak przejechać granicę aby zobaczyć podobny budynek na stacji w Skalitem, ale odnowiony i zadbany, z obsługą i działającą kasą. Stacja Zwardoń położona jest na łuku. Pociąg do Żyliny złożony z elektrowozu i pięciu wagonów ŽSR, czekał na nas przy peronie 2. Nie licząc drużyny konduktorskiej, odcinek graniczny przekraczaliśmy tylko my i chyba tylko 2 lub 3 osoby. Nikt nie sprawdzał nam dokumentów na granicy. Po drodze, już po słowackiej stronie dosiadło się trochę osób, lecz frekwencja jak na pięciowagonowy skład była dosyć niska. Na stacji w Skalitem czekał nas dłuższy postój. Z przeciwka właśnie przyjechał pociąg z Żyliny (Žilina). Po wykonaniu kilku manewrów, jego skład przyłączono do naszego. Na kolejach słowackich jest to dosyć częsta praktyka: do pociągu planowego przyłącza się skład jadący jako podsył z lokomotywą na końcu. Zdarza się też, że grupy wagonów są przedzielone elektrowozem pustego składu. W Czadcy odczepiono od nas grupę podsyłanych wraz z elektrowozem wagonów. Nasz pociąg wyjechał na główną „czechosłowacką” magistralę i wkrótce dotarliśmy do Żyliny. 

Szukanie noclegu zajęło nam trochę czasu. Mieliśmy zanotowane adresy kilku ubytovni (w językach: czeskim i słowackim funkcjonuje słowo „ubytovna”, dla potrzeb tekstu będę używał spolszczonego przez siebie słowa „ubytovnia”), czyli tanich hosteli, pełniących również funkcje hoteli dla pracowników. Nie rezerwowaliśmy wcześniej noclegu, co jak się później okazało było błędem. Miejsce do spania udało nam się w końcu znaleźć w obiekcie przy ulicy Bratysławskiej (Bratislavská). Wieczór spędziliśmy na dyskusjach przy popijaniu „Złotego Bażanta”. Sama ubytovnia w zasadzie nie różni się od innych tego typu obiektów w byłej Czechosłowacji. Charakterystyczny wystrój rodem z lat 70-tych, meble pamiętające czasy Gustawa Husaka, słowaccy i romscy robotnicy na półpiętrach oglądający telewizję i grający w karty w dymie papierosowym tworzą swoisty klimat takich miejsc, który w sumie lubię.

Bilet 2 klasy na pociąg osobowy Katowice - Zwardoń.
Nasz pociąg osobowy relacji Katowice - Zwardoń złożony z jednej jednostki EN71AKS-100, podczas podstawiania się w peron.
Wnętrze przedziału 2 klasy elektrycznego zespołu trakcyjnego EN71AKS-100.
EN71AKS-100 po przyjeździe do Zwardonia.
Budynek dworca na stacji Zwardoń.
Twórczość ludowa na peronie.
Bilet 2 klasy do Żyliny, kupiony w słowackim pociągu. Jak widać obejmuję on trasę z punktu granicznego w Skalitem (Skalité Gr.) a nie ze Zwardonia.
Pociąg osobowy Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) relacji Zwardoń - Żylina (Žilina) na stacji początkowej. Na czele lokomotywa elektryczna 162 004-6.
Stacja Zwardoń. Widok z okna pociągu w kierunku Skalitego.
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdt" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) w składzie pociągu osobowego Zwardoń - Žilina.
Wagon 2 klasy "B" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) w składzie pociągu osobowego Zwardoń - Žilina.
Przedział w wagonie 2 klasy "B" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť )...
...i korytarz.
Stacja Zwardoń zaraz po odjeździe pociągu. widok w kierunku Katowic.
Skalité-Serafínov. Pierwszy przystanek osobowy po przejechaniu granicy.
Przystanek osobowy Skalité-Kudlov.
Przystanek osobowy Skalité pod Poľanou.
Stacja Skalité. Widok w kierunku Czadcy (Čadca).
Stacja Skalité. Budynek dworca. Widok w kierunku Zwardonia.
Stacja Skalité. Widok w kierunku Zwardonia.



Pociąg osobowy z Żyliny prowadzony elektrowozem 163 106-8 wjeżdża na stację Skalité.
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdt" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Po wykonaniu kilku manewrów skład przyłączono do naszego. Elektrowóz na końcu pociągu wraz z wagonami odczepiono w Czadcy.
Przystanek osobowy Čierne-Polesie.
Przystanek osobowy Čierne pri Čadci zastávka.
Stacja Čierne pri Čadci.
Przystanek osobowy Svrčinovec.

Podjazd do stacji Czadca (Čadca).
Stacja Čadca. Tutaj linia ze Zwardonia styka się z linia prowadzącą z Czech - "czechosłowacką" magistralą.
Stacja Krásno nad Kysucou.
Przystanek osobowy Dunajov.
Przystanek osobowy Ochodnica.
Stacja Kysucké Nové Mesto.
Pociąg osobowy w odwrotnym kierunku, czyli Žilina - Zwardoń. Na czele lokomotywa 162 006-1. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdteer" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Nasz pociąg ze Zwardonia po przyjeździe na stację Żylina (Žilina).
Dworzec w Żylinie (Žilina). Widok od ulicy Pavla Országha Hviezdoslava.

W następnej części:  Żylina.

2 komentarze: