sobota, 19 listopada 2016

Słowacja. Maj 2016. Część 1. Warszawa - Żylina.

W bieżącym, 2016 roku nie mogłem pozwolić sobie na dłuższe wakacje, głównie ze względów finansowych. Udało mi się jednak wybrać na dwa tygodniowe wyjazdy. Pierwszy z nich był w Maju i obejmował Słowację a raczej jej centralno – wschodnią część. Drugi, sierpniowy wyjazd był do Wilna. Rzeczą, która połączyła obie wyprawy była dająca się we znaki niezbyt sprzyjająca, chłodna i deszczowa pogoda. Mimo to obie z nich uważam za udane i warte powtórzenia.

Poniżej pierwsza cześć relacji z wyjazdu na Słowację. Trochę zastanawiałem się, czy nie nazwać go „kolejowym kółeczkiem”. Doszedłem jednak do wniosku, że nie była to typowa wycieczka objazdowa, lecz podróż do konkretnego miejsca, którym były Koszyce. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Warszawa - Katowice.

Plan podróży z Warszawy do Katowic z początku zakładał pociągiem IC „Korfanty” przez Koluszki i Częstochowę. Ze względu na oszczędności nie mogłem pozwolić sobie na EIC „Varsovia”, który jedzie przez CMK. Okazało się jednak, że bilet kupiony przez stronę internetową PKP IC jest prawie o 1/3 tańszy od biletu z kasy. W związku z tym pierwszy etap podróży zajął nam niecałe dwie i pół godziny zamiast prawie czterech. W Katowicach mieliśmy ponad godzinę czasu oczekiwania na pociąg osobowy Kolei Śląskich do Zwardonia. Czas ten w zupełności wystarczył na kupienie biletu, zaopatrzenie się w piwo w pobliskim sklepie oraz fotografowanie pociągów na dworcu. Pociąg Katowice – Zwardoń składał się ze zmodernizowanej jednostki EN71AKS-100. Frekwencja na większości trasy była dość wysoka, choć tłoku nie było. Na większych stacjach np. w Czechowicach – Dziedzicach i Bielsku – Białej następowała wymiana pasażerów, jednak od Żywca do samego Zwardonia było już całkiem luźno. Tak jak już napisałem wcześniej trasa ta jest dla mnie dość „egzotyczna”, głównie ze względu na położenie z dala od głównych korytarzy transportowych a także ze względu na fakt, że wiedzie ona przez górzyste rejony Beskidu Śląskiego. Patrząc z drugiej strony, linia kolejowa D29-139 ma znaczenie międzynarodowe. Jeszcze nie tak dawno jeździły nią pociągi z Krakowa do Bratysławy a także pociąg pospieszny „Batory”, łączący Warszawę z Budapesztem. Od Katowic do Żywca prędkości są całkiem „przyzwoite”, dalej jest już trochę gorzej. Torowisko nie jest zbyt dobrze utrzymane, co daje się odczuć podczas wolnej jazdy, gdy pociąg „łupie” na rozjechanych złączach.
Internetowy bilet Warszawa Centralna - Katowice na pociąg EIC 14002 / IC 131 "Varsovia".
Pociąg EIC 14002 / IC 131 "Varsovia" relacji Warszawa Wschodnia - Budapest Keleti pályaudvar na stacji Katowice. Na czele lokomotywa EU44-008 (91 51 5 370 008-2) spółki PKP Intercity.
Nasz wagon 2 klasy, "Bvmz" Kolei Węgierskich MÁV.
Peron 3 katowickiej stacji.
Lokomotywa spalinowa M62M spółki "Rail Polska" z pociągiem towarowym przejeżdża przez stację Katowice.
Hala dworca od strony ulicy Kordeckiego.
Wnętrze hali dworca od strony Placu Szewczyka.
EN75-004 spółki Koleje Sląskie jako pociąg osobowy relacji Katowice - Tychy Lodowisko.

Katowice - Zwardoń - Żylina.

Do Zwardonia dojechaliśmy planowo. Ostatni raz na tutejszej stacji byłem 5 lat temu i od tamtej pory w zasadzie nic się nie zmieniło. Nieczynny budynek dworca jak „straszył”, tak dalej „straszy”, o czynnej kasie oczywiście nie ma mowy (bilet do Żyliny kupiliśmy w słowackim pociągu). Wystarczy jednak przejechać granicę aby zobaczyć taki sam budynek na stacji w Skalitem, ale odnowiony i zadbany, z obsługą i działającą kasą. Stacja Zwardoń położona jest na łuku. Pociąg do Żyliny złożony z elektrowozu i pięciu wagonów ŽSR, czekał na nas przy peronie 2. Oprócz nas odcinek graniczny przekraczały chyba tylko 2 lub 3 osoby, nie licząc drużyny konduktorskiej. Nikt nie sprawdzał nam dokumentów na granicy. Po drodze, już po słowackiej stronie dosiadało się trochę osób, lecz frekwencja jak na pięciowagonowy pociąg była dosyć niska. Na stacji w Skalitem czekał nas dłuższy postój. Z przeciwka właśnie przyjechał pociąg z Żyliny (Žilina). Po wykonaniu kilku manewrów, jego skład przyłączono do naszego. Zauważyłem ze na kolejach słowackich jest to dosyć częsta praktyka: do pociągu planowego przyłącza się skład jadący jako podsył z lokomotywą na końcu. Zdarza się też, że grupy wagonów są przedzielone elektrowozem pustego składu. W Czadcy odczepiono od nas grupę podsyłanych wraz z elektrowozem wagonów. Nasz pociąg wyjechał na główną „czechosłowacką” magistralę i wkrótce dotarliśmy do Żyliny. 

Szukanie noclegu zajęło nam trochę czasu. Mieliśmy zanotowane adresy kilku ubytovni (w językach: czeskim i słowackim funkcjonuje słowo „ubytovna”, dla potrzeb tekstu będę używał spolszczonego przez siebie słowa „ubytovnia”), czyli tanich hosteli, pełniących również funkcje hoteli robotniczych. Noclegu jednak wcześniej nie rezerwowaliśmy co jak się później okazało było błędem. Miejsce do spania udało nam się na szczęście znaleźć w drugim, z odwiedzonych obiektów, który znajdował się przy ulicy Bratysławskiej (Bratislavská). Wieczór spędziliśmy na dyskusjach przy popijaniu „Złotego Bażanta”. Sama ubytovnia w zasadzie nie różni się od innych tego typu obiektów w byłej Czechosłowacji. Charakterystyczny wystrój rodem z lat 70-tych i meble pamiętające czasy Gustawa Husaka, emeryci w recepcji, słowaccy i romscy robotnicy na półpiętrach grający w karty w dymie papierosowym i oglądający telewizję, tworzą swoisty klimat, który nawet lubię.

Bilet 2 klasy na pociąg osobowy Katowice - Zwardoń.
Nasz pociąg osobowy relacji Katowice - Zwardoń złożony z jednej jednostki EN71AKS-100, podczas podstawiania się w peron.
Wnętrze przedziału 2 klasy elektrycznego zespołu trakcyjnego EN71AKS-100.
EN71AKS-100 po przyjeździe do Zwardonia.
Budynek dworca na stacji Zwardoń.
Twórczość ludowa na peronie.
Bilet 2 klasy do Żyliny, kupiony w słowackim pociągu. Jak widać obejmuję on trasę z punktu granicznego w Skalitem (Skalité Gr.) a nie ze Zwardonia.
Pociąg osobowy Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) relacji Zwardoń - Żylina (Žilina) na stacji początkowej. Na czele lokomotywa elektryczna 162 004-6.
Stacja Zwardoń. Widok z okna pociągu w kierunku Skalitego.
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdt" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) w składzie pociągu osobowego Zwardoń - Žilina.
Wagon 2 klasy "B" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ) w składzie pociągu osobowego Zwardoń - Žilina.
Przedział w wagonie 2 klasy "B" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť )...
...i korytarz.
Stacja Zwardoń zaraz po odjeździe pociągu. widok w kierunku Katowic.
Skalité-Serafínov. Pierwszy przystanek osobowy po przejechaniu granicy.
Przystanek osobowy Skalité-Kudlov.
Przystanek osobowy Skalité pod Poľanou.
Stacja Skalité. Widok w kierunku Czadcy (Čadca).
Stacja Skalité. Budynek dworca. Widok w kierunku Zwardonia.
Stacja Skalité. Widok w kierunku Zwardonia.



Pociąg osobowy z Żyliny prowadzony elektrowozem 163 106-8 wjeżdża na stację Skalité.
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdt" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Po wykonaniu kilku manewrów skład przyłączono do naszego. Elektrowóz na końcu pociągu wraz z wagonami odczepiono w Czadcy.
Przystanek osobowy Čierne-Polesie.
Przystanek osobowy Čierne pri Čadci zastávka.
Stacja Čierne pri Čadci.
Przystanek osobowy Svrčinovec.

Podjazd do stacji Czadca (Čadca).
Stacja Čadca. Tutaj linia ze Zwardonia styka się z linia prowadzącą z Czech - "czechosłowacką" magistralą.
Stacja Krásno nad Kysucou.
Przystanek osobowy Dunajov.
Przystanek osobowy Ochodnica.
Stacja Kysucké Nové Mesto.
Pociąg osobowy w odwrotnym kierunku, czyli Žilina - Zwardoń. Na czele lokomotywa 162 006-1. Przewoźnik ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy "Bdteer" Kolei Słowackich ŽSR (Železničná spoločnosť ).
Nasz pociąg ze Zwardonia po przyjeździe na stację Żylina (Žilina).
Dworzec w Żylinie (Žilina). Widok od ulicy Pavla Országha Hviezdoslava.

W następnej części:  Żylina.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz