wtorek, 6 czerwca 2017

Słowacja. Maj 2016. Część 7. Koszyce - Bohumin - Katowice - Warszawa.

Koszyce - Bohumin - Katowice - Warszawa. 

W dniu wyjazdu wstałem o godzinie 3:00 i po wyszykowaniu się wyszedłem z hostelu w stronę dworca. Okazało się, ze Park Miejski jest na noc zamykany, w związku z czym czekała mnie trochę dłuższa wędrówka przez okoliczne ulice, aby go ominąć. Na dworzec doszedłem około 10 minut przed odjazdem pociągu. „Flirt” czekał przy peronie, jednak obsługa ociągała się z wpuszczeniem pasażerów. Przed samym odjazdem można było w końcu wejść do środka. Po wyruszeniu z Koszyc pociąg zatrzymał się w Kysaku (Kysak), następnie zboczył z magistrali zajeżdżając do Preszowa (Prešov), gdzie nastąpiła zmiana czoła. Po 5 minutach postoju pociąg ruszył w kierunku powrotnym, aby z powrotem wyjechać na główną słowacką magistralę. Po drodze pociąg zatrzymał się na stacjach Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Štrba, Liptovský Mikuláš, Vrútky, Žilina, Čadca na Słowacji oraz Bystřice, Třinec (Trzyniec), Třinec centrum (Trzyniec Centrum), Český Těšín (Czeski Cieszyn), Karviná, hl.n., Dětmarovice i w końcu Bohumin. Część trasy oczywiście przespałem ze względu na wczesną porę. 

Po wyjściu z pociągu poszedłem od razu do kasy aby kupić bilet do pierwszej polskiej stacji Chałupki. Jego cena to 16 Koron. Przed przekroczeniem granicy istnieje także możliwość kupna biletu u kierownika w polskim pociągu za 2 złote. Z Bohumina do Warszawy można oczywiście dojechać bezpośrednim pociągiem EIC, jednak koszt przejazdu to 30 Euro. Kupno biletu w pociągu tylko na odcinek krajowy również nie wchodziło w grę, gdyż PKP IC za taką usługę „zdziera” 10 zł od biletu a właściwie nawet od osoby. Wybrałem więc opcję jazdy pociągiem Regio z przesiadką na TLK „Kormoran” w Katowicach.

Po robieniu zakupów w „Hruszce” i wypiciu jednego piwa w dworcowej knajpie a drugiego na peronie przyszedł czas odjazdu. Pociąg do Katowic złożony był z jednostki EN57. U kierowniczki kupiłem bilet na polska część trasy. Linia z Chałupek do Katowic (D29-158 oraz D-29-140) jest całkiem nieźle utrzymana w związku z czym podróż przebiegła dość szybko. Frekwencja w środku raczej marna, szczególnie na pierwszym odcinku trasy. Miało to jednak swoje plusy, gdyż pozwalało na dyskretne wypicie jeszcze jednego piwa. W miarę zbliżania się do Katowic do pociągu wsiadało trochę pasażerów, ale i tak przez cały czas generalnie było luźno. W Katowicach czekał już na mnie mój TLK i niestety okazało się, że miejscówkę mam w bezprzedziałowym wagonie typu 111Arow, którego szczerze nie cierpię. W środku komplet pasażerów, duszno ze względu na brak klimatyzacji. Po tygodniowym pobycie w normalności kolejowej na Słowacji, gdzie pociągi pospieszne złożone są czasami nawet z 13 wagonów i mają w składzie wagon restauracyjny, przyszedł czas na polską, TLKowską, polską rzeczywistość. 

Pociąg pokonujący dwa razy większy dystans (Katowice – Olsztyn) niż przeciętny słowacki „Rychlik” złożony jest tylko z czterech wagonów w których miejsca rozprzedane są co do jednego a jeszcze w przejściach i na korytarzach stoją ludzie. O wagonie restauracyjnym oczywiście nie ma mowy. Luksusy typu knajpa w pociągu nie są mi co prawda potrzebne, ale chcę pokazać zderzenie z jakim spotyka się pasażer podróżujący z kraju normalności kolejowej do kraju jednak wciąż nienormalności tej dziedziny transportu. Przez chwilę pomyślałem o jeździe na stojąco na korytarzu w sąsiednim wagonie, jednak doszedłem do wniosku, że jakoś te 2 godziny 40 minut z Katowic do Warszawy Zachodniej się przemęczę. Na miejsce dotarłem planowo. I tak zakończyła się kolejna wyprawa.

Stacja Košice (Koszyce). Elektryczny zespół trakcyjny "Flirt" przewoźnika "Leo Express", czeka na odjazd do stacji Praha hlavní nádraží.

Czechy. Dwujęzyczna tablica na przystanku osobowym Třinec centrum (Trzyniec Centrum) w kraju morawsko - śląskim.
Třinec (Trzyniec). Budynek przy ulicy Jablunkowskiej (Jablunkovska).

Grupa towarowa stacji Český Těšín (Czeski Cieszyn).
Dwujęzyczna tablica na stacji Český Těšín (Czeski Cieszyn).
Stacja Karviná hlavní nádraží.
Stacja Bohumín. Elektryczny zespół trakcyjny "Flirt", przewoźnika Leo Express odjeżdża w kierunku Pragi.
 Stacja Bohumín. Budynek dworca wraz z peronem 1.
Perony stacji Bohumín. Widok od strony północno - wschodniej.
Stacja Bohumín. Budynek dworca w środku.
Stacja Bohumín. Przejście podziemne na perony.
Budynek dworca stacji Bohumín. Widok od strony ulicy Ad. Mickiewicze (Adama Mickiewicza).
Ulica Ad. Mickiewicze (Adama Mickiewicza).
Kamienica na rogu Alei Dr. E. Beneša (tř. Dr. E. Benešei) i ulicy Studenckiej (Studentská).
Aleja Dr. E. Beneša (tř. Dr. E. Benešei).
Stacja Bohumín. Lokomotywa elektryczna 380 007-5 Kolei Czeskich (České dráhy, ČD), przyprowadziła pociąg EC "Sobieski" relacji Wien Hauptbahnhof - Gdynia Główna.
Po odczepieniu czeskiej lokomotywy, do składu podjeżdża elektrowóz EP09-019 przewoźnika PKP Intercity, który pociągnie skład do stacji Gdynia Główna.
Lokomotywa elektryczna EP09-019 z pociągiem EC "Sobieski" relacji Wien Hauptbahnhof - Gdynia Główna, czeka na odjazd ze stacji Bohumín.
Bilet 2 klasy na odcinek graniczny Bohumín - Chałupki. Kupiony na stacji Bohumín.
Bilet 2 klasy relacji Chałupki - Katowice, kupiony w pociągu Kolei Śląskich.
Elektryczny zespół trakcyjny EN57-909 przewoźnika Koleje Śląskie, Pociąg relacji Katowice - Bohumín wjeżdża na stację Bohumin. Po 10 minutach postoju skład odjedzie z powrotem do Katowic.
Wnętrze elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57-909. Pociąg relacji Bohumin - Katowice.
Chałupki. Stacja graniczna po stronie polskiej.
Lokomotywa elektryczna ET22-1118 na torze stacji Chałupki.
Lokomotywy elektryczne ET22-1211 i EU07-1508 na torze stacji Chałupki.
Stacja Olza.
Budynek przystanku osobowego Bełsznica.
Przystanek osobowy Czyżowice.
Stacja Wodzisław Śląski.
Przystanek osobowy Wodzisław Śląski Radlin.
Łuk przed przystankiem osobowym Radlin Obszary.
Przystanek osobowy Radlin Obszary.
Przystanek osobowy Rybnik Rymer.
Stacja Rybnik Towarowy.
Stacja Rybnik Towarowy. Tablica na peronie z napisami w językach polskim i czeskim.
Stacja Rybnik.
Przystanek osobowy Rybnik Paruszowiec.
Stacja Leszczyny.
Stacja Czerwionka.
Stacja Orzesze. Elektryczny zespół trakcyjny EN57-1402 jako pociąg osobowy z Katowic do Chałupek. Przewoźnik: Koleje Śląskie.
Podjazd do stacji Mikołów.
Stacja Mikołów.
Przystanek osobowy Mikołów Jamna.
Stacja Katowice Ligota. Elektryczny zespół trakcyjny 36WEa-008 jako pociąg osobowy do Raciborza. Przewoźnik: Koleje Śląskie.
Przystanek osobowy Katowice Brynów.
Katowice. Pozostałości parowozowni wachlarzowej.
Podjazd do stacji Katowice. Nieczynna nastawnia.
Elektryczny zespół trakcyjny EN57-909 przewoźnika Koleje Śląskie, Pociąg relacji Bohumín - Katowice po przyjeździe na stację Katowice.
Elektryczny zespół trakcyjny EN76-005 przewoźnika Koleje Śląskie, Pociąg relacji Katowice - Wisła Głębce.
Stacja Katowice. Widok na perony 4 i 3.
Bilet 2 klasy na pociąg TLK Katowice - Warszawa Zachodnia.
Wagon typu 111Arow "B9nopuvz" w składzie pociągu TLK "Kormoran" Katowice - Olsztyn Główny. Przewoźnik: PKP Intercity.
Tablica kierunkowa pociągu na drzwiach wagonu.