piątek, 21 sierpnia 2020

Litwa, Łotwa, Estonia. Sierpień 2019. Część 10. Stacja Tallin-Balti i kolej pasażerska w Estonii.

Stacja Tallinn Balti i kolej pasażerska w Estonii 

Stacja Tallinn – Balti zbudowana jest w układzie czołowym i stanowi punkt końcowy kolei Krajów Bałtyckich. Istniejący obecnie budynek dworca wzniesiony został w latach 1960 – 1963. W jego wnętrzu na dolnym poziomie znajduje się market i poczekalnia z kasami podmiejskimi, zaś na antresoli usytuowane są punkty usługowe i kasa dalekobieżna. W roku 2012 stacja przeszła modernizację w ramach której wymieniono cały układ torowy oraz zbudowano nowe, niższe perony przystosowane do niskopodłogowego taboru. 

Obecnie stacja ma 12 torów (z czego 5 jest zelektryfikowanych) oraz 6 peronów o różnych długościach. Krótsze perony obsługują ruch podmiejski, natomiast peron długi przeznaczony jest głównie dla ruchu dalekobieżnego. Na stacji znajduje się dodatkowo grupa torów techniczno - postojowych, służących do obrządzania składów oraz "żeberko" z rampą ładunkową. Po północnej stronie stacji, od układu torowego odchodzi tor kończący się ślepo obok przystanku tramwajowego Balti jaam na ulicy Kopli. Służył on w przeszłości do "obracania się" lokomotyw jadących ze stacji Tallinn-Balti do stacji towarowej Tallinn-Kopli po łącznicy wzdłuż ulicy Reisijate.

Przewozy pasażerskie w Estonii  to w zdecydowanej większości połączenia podmiejskie, których głównym punktem jest stolica kraju. Nie ma międzyregionalnych pociągów, które omijały by Tallin. Wyjątkiem jest lokalna linia Tartu - Koidula z dwiema parami połączeń na dobę skomunikowanymi na stacji w Tartu z pociągami do i z Tallina. Ceny biletów regulowane są taryfą według podziału na pięć stref, za granicami których opłata za przejazd liczona jest w zależności od przejechanych kilometrów. Operatorem obsługującym połaczenia jest spółka „Elron” (Eesti Liinirongid), która powstała w roku 1998 przez wyodrębnienie z kolei państwowych Eesti Raudtee. Tabor przewoźnika to 20 elektrycznych i 18 spalinowych zespołów trakcyjnych „Flirt” firmy Stadler.

Jedyny dalekobieżny pociąg na terenie Estonii to "Bałtijskij Ekspress" ("Балтийский Экспресс") łączący Tallin z Sankt Petersburgiem i Moskwą. Skład sformowany jest tylko i wyłącznie z wagonów rosyjskiego przewoźnika RŻD FPK (РЖД ФПК). Na estońskim odcinku operatorem pociągu jest spółka GO Rail, która do obsługi trakcyjnej składów używa lokomotyw spalinowych TEP70.

Przydatne linki:

Strona internetowa Eesti Raudtee
Strona internetowa Elron
Strona internetowa Go Rail
Zdjęcia z Estonii w mojej kolejowej galerii zdjęć



Schemat linii podmiejskich na terenie Estonii, z podziałem na strefy. Źródło: strona internetowa Elron.


Stacja Tallinn Balti

Budynek dworca stacji Tallinn-Balti. Widok od strony ulicy Toompuiestee.
Budynek dworca od strony peronów.
Widok na perony podmiejskie od strony budynku dworca.
Widok z peronu podmiejskiego w kierunku wyjazdu ze stacji.
Perony podmiejskie po północnej stronie układu stacyjnego widziane z peronu dalekobieżnego.
Widok z peronu podmiejskiego w kierunku wyjazdu ze stacji.
Widok z peronu dalekobieżnego w kierunku wyjazdu ze stacji.
Przystanek tramwajowy Balti jaam, usytuowany obok dworca, na ulicy Kopli.
Tor kończący się ślepo obok przystanku tramwajowego Balti jaam na ulicy Kopli. Służył on w przeszłości do "obracania" się lokomotyw jadących ze stacji Tallinn-Balti do stacji towarowej Tallinn-Kopli po łącznicy wzdłuż ulicy Reisijate.
Na prawo odgałęzia się łącznica wzdłuż ulicy Reisijate, prowadząca do stacji Tallinn-Kopli.




Pociągi podmiejskie Elron

Elektryczne zespoły trakcyjne 1300

Elektryczne zespoły trakcyjne 1330 i 1324 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1324 na stacji Tallinn-Balti w oczekiwaniu na odjazd do stacji Paldiski.
Elektryczny zespół trakcyjny 1329 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.


Elektryczne zespoły trakcyjne 1400

Elektryczny zespół trakcyjny 1402 na stacji Tallinn-Balti.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti jako pociąg podmiejski do stacji Keila.
Elektryczny zespół trakcyjny 1408 na stacji Tallinn-Balti.


Spalinowe zespoły trakcyjne 2200

Spalinowe zespoły trakcyjne 2233 + 2237 dojeżdżają do stacji Tallinn-Balti.
Spalinowy zespół trakcyjny 2236 na stacji Tallinn-Väike jako pociąg podmiejski do Rapli.


Spalinowe zespoły trakcyjne 2300

Spalinowy zespół trakcyjny 2314 po odjeździe ze stacji Tallinn-Balti. Pociąg podmiejski do
Türi.
Spalinowy zespół trakcyjny 2313 na stacji Tallinn-Väike. Pociąg podmiejski Rapla - Tallinn-Balti.
Spalinowy zespół trakcyjny 2315 na stacji Tartu czeka na odjazd do Tallina.


Spalinowe zespoły trakcyjne 2400

Spalinowy zespół trakcyjny 2432 na stacji Tallin-Balti po przyjeździe z Valgi.
Logo spółki ELRON na ścianie elektrycznego zespołu trakcyjnego 2432.
Spalinowy zespół trakcyjny 2432 na stacji Tallinn-Balti czeka na odjazd do stacji Narva.
Wnętrze przedziału 1 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.
Wnętrze przedziału 21 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.
Spalinowy zespół trakcyjny 2431 na przystanku osobowym Kitseküla w Tallinie.


Pociągi dalekobieżne

Pociąg pospieszny 34/33 "Bałtijskij Ekspress" ("Балтийский Экспресс").

Należąca do spółki GO RAIL lokomotywa spalinowa TEP70-0237 z pociągiem pospiesznym z Moskwy podjeżdża do stacji Tallinn-Balti.
TEP70-0237 na stacji Tallinn-Balti po przyprowadzeniu pociągu z Moskwy. Lokomotywa ciągnie skład od granicznej stacji Narva.
Logo spółki GO RAIL.
Lokomotywa spalinowa TEP70-0237 na stacji Tallinn-Balti czeka na odjazd z pociągiem pospiesznym do Moskwy.

Wagon sypialny (SV) typu 61-4174 rosyjskiego przewoźnika RŻD FPK (РЖД ФПК) w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" ("Балтийский Экспресс"), na stacji Tallinn-Balti.
Wagon kupiejny typu 61-4463 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Tablica kierunkowa pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon kupiejny typu 61-4462 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" na torach postojowych stacji Tallinn-Balti.
Wagon kupiejny typu 61-4179 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon płackartny typu 61-4447 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Wagon z miejscami do siedzenia typu 61-532 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress" na torach postojowych stacji Tallinn-Balti.
Wagon restauracyjny typu 61-4464 w składzie pociągu pospiesznego "Bałtijskij Ekspress".
Lokomotywa spalinowa ChME3T-7459 spółki Edelaraudtee używana do przestawiania składu pociągu "Bałtijskij Ekspress" na tory postojowe stacji Tallinn-Balti. Z tyłu widoczny budynek dyrekcji Kolei Estońskich.

W następnej części: Stacja Tallinn-Väike.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz