Narwa (Narva)
Miasto położone jest w północno – wschodniej części Estonii, przy granicy rosyjskiej, nad rzeką Narwą. Po drugiej stronie rzeki znajduje się rosyjski Iwangorod (Ивангород), który należał do Estonii latach 1920–1944. Ponad 80% (53,3 tysiące) mieszkańców Narwy stanowią Rosjanie, Estończycy to zaledwie 3,90% (2600 mieszkańców). Pozostali obywatele zamieszkujący miasto to: Ukraińcy, Białorusini, Tatarzy, Ormianie, Niemcy, Finowie oraz przedstawiciele innych narodowości.
Przez Narwę przebiega zbudowana w 1870 roku historyczna linia kolejowa łącząca Paldiski z Skt. Petersburgiem, oraz droga krajowa nr 1. Stacja w Narwie jest stacją graniczną. W budynku dworca znajduje się punkt kontroli paszportowej i celnej a dostęp na perony jest ograniczony. Na dworcu ani w jego otoczeniu nie ma kasy. Bilety na połączenia krajowe kupuje się w pociągu, zaś na międzynarodowe przez internet. Z Tallina do Narwy można dojechać można pociągami spółki Elron. Obecnie są to 4 pary połączeń na dobę (w tym jeden ekspres) obsługiwane spalinowymi zespołami trakcyjnymi „Flirt”. Kolejowy ruch międzynarodowy to kursująca obecnie jedna para pociągu relacji Tallin – Skt. Petersburg/Moskwa, który na terenie Estonii obsługiwany jest on przez spółkę GO Rail. Na temat tego pociągu i kolei pasażerskiej w Estonii pisałem tutaj.
Główną atrakcją Narwy jest średniowieczny Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus), założony przez Duńczyków w XIII wieku. Składa się on z murów obronnych i dziedzińca na którym wznosi się sześciokondygnacyjna wieża Długi Herman. Łączy ona dziedziniec z górnym zamkiem. W całej swojej historii warownia należała do inflanckiej gałęzi zakonu krzyżackiego, Rosji, Szwecji, Niemiec i Estonii. Podczas II wojny światowej zamek został poważnie uszkodzony, tak jak większa część miasta. W latach 70-tych i 80-tych XX wieku warownia została częściowo odrestaurowana, a na jej terenie mieści muzeum miejskie, biblioteka oraz inne instytucje. Naprzeciwko zamku Herman, na rosyjskim brzegu rzeki Narwa, położona jest twierdza Iwangorod. Podziwiać można ją z tarasu widokowego przy ulicy Linnuse a także spacerując po promenadzie (Narva Promenaad) wzdłuż brzegu rzeki.
Miasto położone jest w północno – wschodniej części Estonii, przy granicy rosyjskiej, nad rzeką Narwą. Po drugiej stronie rzeki znajduje się rosyjski Iwangorod (Ивангород), który należał do Estonii latach 1920–1944. Ponad 80% (53,3 tysiące) mieszkańców Narwy stanowią Rosjanie, Estończycy to zaledwie 3,90% (2600 mieszkańców). Pozostali obywatele zamieszkujący miasto to: Ukraińcy, Białorusini, Tatarzy, Ormianie, Niemcy, Finowie oraz przedstawiciele innych narodowości.
Przez Narwę przebiega zbudowana w 1870 roku historyczna linia kolejowa łącząca Paldiski z Skt. Petersburgiem, oraz droga krajowa nr 1. Stacja w Narwie jest stacją graniczną. W budynku dworca znajduje się punkt kontroli paszportowej i celnej a dostęp na perony jest ograniczony. Na dworcu ani w jego otoczeniu nie ma kasy. Bilety na połączenia krajowe kupuje się w pociągu, zaś na międzynarodowe przez internet. Z Tallina do Narwy można dojechać można pociągami spółki Elron. Obecnie są to 4 pary połączeń na dobę (w tym jeden ekspres) obsługiwane spalinowymi zespołami trakcyjnymi „Flirt”. Kolejowy ruch międzynarodowy to kursująca obecnie jedna para pociągu relacji Tallin – Skt. Petersburg/Moskwa, który na terenie Estonii obsługiwany jest on przez spółkę GO Rail. Na temat tego pociągu i kolei pasażerskiej w Estonii pisałem tutaj.
Główną atrakcją Narwy jest średniowieczny Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus), założony przez Duńczyków w XIII wieku. Składa się on z murów obronnych i dziedzińca na którym wznosi się sześciokondygnacyjna wieża Długi Herman. Łączy ona dziedziniec z górnym zamkiem. W całej swojej historii warownia należała do inflanckiej gałęzi zakonu krzyżackiego, Rosji, Szwecji, Niemiec i Estonii. Podczas II wojny światowej zamek został poważnie uszkodzony, tak jak większa część miasta. W latach 70-tych i 80-tych XX wieku warownia została częściowo odrestaurowana, a na jej terenie mieści muzeum miejskie, biblioteka oraz inne instytucje. Naprzeciwko zamku Herman, na rosyjskim brzegu rzeki Narwa, położona jest twierdza Iwangorod. Podziwiać można ją z tarasu widokowego przy ulicy Linnuse a także spacerując po promenadzie (Narva Promenaad) wzdłuż brzegu rzeki.
Inne warte uwagi obiekty to: barokowy ratusz z XVII wieku, budynek fabryki Kreenholm z XIX wieku, kamienice z XVI i XVII wieku, prawosławna katedra Zmartwychwstania z XIX wieku, blok mieszkalny z wieżą ciśnień na dachu, mury obronne z XIV i XVII wieku oraz fortyfikacje zbudowane podczas panowania Szwedów. Przed dworcem kolejowym znajduje się obelisk “Memento Mori!” z roku 1992, poświęcony pamięci ofiar komunizmu.
Z Tallina do Narwy wyruszyłem przed południem. Odległość 210 km pociąg ekspresowy pokonuje w czasie 2 godzin i 20 minut. Ostatni pociąg powrotny do stolicy Estonii odjeżdża z Narwy o godzinie 18, tak więc miałem około 4 godzin na zwiedzenie miasta.
Z Tallina do Narwy wyruszyłem przed południem. Odległość 210 km pociąg ekspresowy pokonuje w czasie 2 godzin i 20 minut. Ostatni pociąg powrotny do stolicy Estonii odjeżdża z Narwy o godzinie 18, tak więc miałem około 4 godzin na zwiedzenie miasta.
Na końcu postu umieściłem filmik pokazujący Zamek Hermana, twierdzę w Iwangorodzie, most graniczny i promenadę.
Spalinowy zespół trakcyjny 2432 na stacji Tallinn-Balti. Pociąg ekspresowy Tallinn-Balti - Narva czeka na odjazd.Przedział 1 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego 2432.Przedział 2 klasy.
Budynek dworca stacji Narva.
Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus) widoczny z ulicy Linnuse. Po prawej stronie rzeka Narwa (Narva) i fragment twierdzy w Iwangorodzie.
Budynek dworca stacji Narva.
Zamek Hermana (Est. Hermanni linnus) widoczny z ulicy Linnuse. Po prawej stronie rzeka Narwa (Narva) i fragment twierdzy w Iwangorodzie.
Wieża Długi Herman.
...i jeszcze raz od ulicy Linnuse.
Drogowo - pieszy most graniczny (most Przyjaźni). Z lewej strony Estonia, z prawej Rosja.
Twierdza w Iwangorodzie (Ивангородская крепость). Mur południowy. Półwysep z aleją spacerową i mostek znajdują się jeszcze na terenie
Estonii.
Twierdza w Iwangorodzie. Przyczółek zachodni.
Twierdza w Iwangorodzie. Wieża w środkowej części muru południowego.
Twierdza w Iwangorodzie. Przyczółek południowo - wschodni.
Ulica Jõe i promenada (Narva Promenaad).
Zegar słoneczny na promenadzie.
Słupek graniczny na ulicy Jõe.
Spichlerz nad brzegiem Narwy po stronie rosyjskiej. Na drugim planie widoczny fragment północnego muru twierdzy w Iwangorodzie.
Przystań rosyjskiej straży przybrzeżnej.
Ulica Aleksandra Puszkina. Pomnik Paula Keresa, estońskiego i radzieckiego szachisty.
Ulica Aleksandra Puszkina. Pomnik Aleksandra Puszkina.
Narva Lossipark. Fontanna.
Narva Lossipark. Brama na teren Zamku Hermana. Nie udało się niestety wejść, gdyż na dziedzińcu odbywał się tego dnia festyn połączony z turniejem, na który wstęp był płatny.
Ulica Aleksandra Puszkina. Wystawa sklepu z zegarami.
Lokomotywy spalinowe C36-7i-1515 + C36-7i-1557 przewoźnika Eesti Raudtee na torze stacji Narva. Zdjęcie zrobione z kładki.
Tuż za stacją w kierunku wschodnim znajduje się most graniczny, natomiast na zachód od części pasażerskiej usytuowana jest grupa torów dla pociągów towarowych.
Lokomotywa spalinowa TEP70BS-327 (ТЭП70БС-327) należąca do RŻD. Lokomotywa oczekuje na pociąg pospieszny relacji Tallin - Moskwa / Skt. Petersburg.
Filmik pokazujący Zamek Hermana, twierdzę w Iwangorodzie, most graniczny i promenadę.