poniedziałek, 22 lutego 2021

Litwa, Łotwa, Estonia. Sierpień 2019. Część 16. Kowno - Białystok - Warszawa.

Kowno – Białystok – Warszawa

Oto ostatnia, szesnasta część relacji z część relacji z wyjazdu do Krajów Bałtyckich, który miał miejsce prawie dwa lata temu. Tak się jakoś złożyło, że była to najdłuższa relacja ze wszystkich, które dotychczas opublikowałem. Zamieszczanie postów rozciągnęło się w czasie, jednak ich tworzenie wymaga weny twórczej, która nie zawsze jest "na zawołanie". Mimo wszystko mam nadzieję, że treść była przystępna i ciekawa.

W minionym, 2020 roku nigdzie nie wyjechałem z różnych powodów. Mam nadzieję, ze w bieżącym roku uda się nadrobić zaległości.

Hostel opuściłem około godziny 8:00. Po drodze na stację poszedłem jeszcze do marketu na dworcu autobusowym aby zrobić zakupy. Ze względu na prohibicję godzinową, pomiędzy 20:00 a 10:00 nie chciano sprzedać mi piwa. Podobną sytuację miałem z resztą poprzedniego dnia wieczorem w jednym ze sklepów. Po dojściu na dworzec kolejowy zrobiłem jeszcze klika zdjęć i zająłem miejsce w pociągu do Białegostoku. Na litewskim odcinku frekwencja była niewielka. Kilkoro pasażerów wysiadło na stacjach Marijampole i Kazlu Ruda a granicę przekroczyło około 5 osób. Trochę więcej podróżnych było na polskim odcinku. Począwszy od Suwałk pociąg coraz bardziej się zapełniał i do celu dojechał już z prawie wszystkimi miejscami zajętymi.

Podróż przebiegła dość przyjemnie. Za oknem można było podziwiać malownicze krajobrazy południowo - zachodniej Litwy a także Suwalszczyzny i okolic Augustowa. Słoneczna pogoda bardzo dobrze wpływała na nastrój i tworzyła dobry klimat. W Augustowie pociąg miał około 40 minutowy postój przeznaczony na krzyżowanie z TLK „Hańcza” do Suwałk. Wykorzystałem ten czas na zrobienie kilku zdjęć tutejszemu dworcowi.

Po dojechaniu do Białegostoku ponad godzinę spędziłem w okolicach stacji czekając na pociąg do Warszawy. Budynek dworca był zamknięty ze względu na remont a sprzedaż biletów odbywała się kasach w ustawionych barakach. Mój pociąg TLK "Branicki" z Gdyni do Krakowa (przez Białystok) przybył o czasie. Koniec weekendu i prawie koniec wakacji do tego jeszcze wydłużona, jakby „naokoło” relacja sprawiły, że obłożenie pociągu było duże. Przeciśnięcie się z plecakiem przez korytarz sprawiło mi niemało trudności. Miejsce siedzące miałem zagwarantowane, ponieważ bilet kupiłem przez internet jeszcze przez wyjazdem. Jazda w upale w ciasnym 8 osobowym przedziale była mało komfortowa, na szczęście trwała niewiele ponad 3 godziny. Około godziny 17 dojechałem na Dworzec Centralny w Warszawie. I tak skończyła się moja dwutygodniowa wyprawa na Litwę, Łotwę i do Estonii.

Krótkie podsumowanie

Jeśli wziąć pod uwagę ilość odwiedzonych miejsc wyprawa była dość intensywna, jednak ograniczona ilość czasu spowodowała, ze nie udało mi się odwiedzić wielu ciekawych miejsc. W przyszłości chciałbym zwiedzić estońskie wybrzeże Zatoki Ryskiej, odwiedzić jeszcze raz Narwę, a także Rygę, Jurmałę, Dyneburg. Mam też plan przejażdżki linia kolei wąskotorowej w Gulbene. Co z tego wszystkiego wyjdzie - czas pokaże.

 

Bilet Kaunas - Białystok na pociąg Regio kupiony w kasie na kowieńskim dworcu.

Stacja Kaunas. Widok z peronu 3 na peron 2 w kierunku wschodnim. Na pierwszym planie tor 1435 mm, dalej tory 1520 mm.
Pociąg techniczny z dźwigiem "Takraf" EDK-500/1. Latem 2019 roku budowany był splot torów w tunelu w Kownie, w ramach projektu „Rail Baltica.
Wyświetlacz na peronie 3 kowieńskiej stacji.
Spalinowy zespół trakcyjny SA133-001 na stacji w Kownie. Pociąg Regio Kowno (Kaunas) - Białystok przed odjazdem. Przewoźnik: Przewozy Regionalne.
Wnętrze 2 klasy spalinowego zespołu trakcyjnego SA133-001.

Stacja Kazlų Rūda (Kozłowa Ruda).
Stacja Šeštokai.
Spalinowy zespół trakcyjny SA133-020 na polskiej stacji granicznej Trakiszki.
Budynek stacji Trakiszki.
Krajobrazy Suwalszczyzny pomiędzy stacjami Trakiszki i Suwałki.
Budynek dworca stacji Suwałki.
Spalinowy zespół trakcyjny SA133-001 na stacji Suwałki, gdzie następuje zmiana kierunku jazdy (zmiana czoła).
Peron stacji Las Suwalski.
Przystanek osobowy Augustów Port.
Stacja Augustów.
Stacja Augustów. Budynek dworca.
Stacja Augustów. Budynek dworca. Widok od strony ulicy Dworcowej.
SA133-001 na stacji Augustów.
Wypożyczona od Kolei Czeskich lokomotywa spalinowa 754 037-0 z pociągiem TLK "Hańcza" Kraków Główny - Suwałki podjeżdża do stacji Augustów.
Spalinowy zespół trakcyjny SA133-020 na stacji Białystok. Pociąg osobowy Kowno (Kaunas) - Białystok po przyjeździe na stację końcową.
Tory postojowe PKP Intercity na stacji Białystok.
Koniec podróży. TLK "Branicki" na stacji Warszawa Centralna. Kadr z filmu nagrywanego aparatem fotograficznym.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz