W ostatniej części relacji z wyjazdu do Rumunii w Sierpniu 2022 roku wspomniałem, że na blogu pojawi się post o Brzecławiu. Minął kolejny rok. w ciągu którego odwiedziłem kilka ciekawych miejsc zbierając nowe materiały do kolejnych relacji. W tej chwili trudno mi jednak powiedzieć kiedy na blogu pojawi się następny post i czego będzie dotyczył. Ze względu na brak czasu nie jestem w stanie opisać i opublikować wszystkiego.
Poniższy wpis można traktować jako uzupełnienie relacji z zeszłorocznej podróży do Rumunii.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brzecław (Břeclav) położony jest w Republice Czeskiej, na południowych Morawach nad rzeką Dyją, u zbiegu granic Czech, Austrii i Słowacji. Miasto znajduje się w odległości około 50 kilometrów na południowy wschód od Brna, około 10 km na północny zachód od słowackiej granicy w Kútach i około 65 km na północ od Wiednia. Pierwsza pisemna wzmianka o Brzecławiu pochodzi z roku 1046, kiedy to określano go łacińską nazwą Bretyzlave. Nazwa Břeclav wywodzi się od nazwiska założyciela tutejszego zamku, księcia Brzetysława, natomiast niemiecka nazwa miasta - Lundenburg pochodzi najprawdopodobniej od nazwy słowiańskiego plemienia Lovetice.
Obszar okolic współczesnego Brzecławia został zasiedlony przez pierwsze plemiona słowiańskie już w VI wieku. Pod koniec wieku VIII na południowy wschód od dzisiejszego miasta powstał gród, zwany Pohansko (co oznacza „miejsce pogańskie”), który w IX wieku stał się znaczącym ośrodkiem Wielkich Moraw. Na początku XI wieku na miejscu dawnej słowiańskiej osady książę Břetislav I zbudował zamek, który w drugiej połowie wieku XIII przebudowano na potężną romańską twierdzę. W połowie XV wieku rozwinęła się ona w miasto zwane Nová Břeclav. Trzon podzamcza stanowił trójkątny rynek, zamieszkany przez rzemieślników i obsługę twierdzy. Odchodziły od niego drogi wiodące do Poštornej, Starego Brzecławia i Lanžhotu.
Począwszy od wieku XIII zamek przechodził w różne ręce jako lenno lub zastaw. Na początku XV wieku Břeclav jako lenno otrzymali Liechtensteinowie. W latach 1426 – 1434 zamek był siedzibą wojsk husyckich, które urządzały wyprawy na ziemie austriackie i za pobliską granicę Węgier. W roku 1534 majątek Břeclav przejęła rodzina Zierotinów, która przebudowała zamek na rezydencję renesansową z zachowaniem jego funkcji militarnej. Wojna trzydziestoletnia była dla Brzecławia najbardziej tragicznym okresem w historii nowożytnej. Kwitnące Břeclavsko z szeroką tolerancją religijną, rozkwitem rolnictwa, rzemiosła i nauki, w ciągu trzech dekad zamieniło się w wyludniony, spustoszony kraj, którego odbudowa trwała przez całe następne stulecie.
W 1638 roku Brzecław został zakupiony przez Liechtensteinów, którzy przebudowali zamek w ten sposób, że ostatecznie utracił on funkcje militarne. Powódź w roku 1845, powstała na skutek błędnego projektu nasypu kolejowego spowodowała zalanie miasta. Fakt ten uwzględniono przy późniejszym projektowaniu obiektów kolejowych. Rozkwit miejscowości rozpoczął się po wybudowaniu kolei w pierwszej połowie XIX wieku. Dnia 12 września 1872 r. Brzecław na mocy dekretu cesarskiego otrzymał prawa miejskie i wkrótce stał się ważnym ośrodkiem przemysłowym z węzłem kolejowym.
Dnia 10 listopada 1918 roku Brzecław znalazł się na terenie niepodległej Czechosłowacji. Po układzie monachijskim z 1938 r. miasto zostało zajęte przez Niemców, którzy zmienili jego nazwę na Lundenburg. Miejscowa społeczność żydowska została wywieziona i wymordowana w wyniku holokaustu. Miasto szczególnie doświadczyło okropności wojny 20 listopada 1944 r., kiedy po południu doszło do silnego bombardowania centrum i dzielnicy Dubič. W dniach 15-17 kwietnia 1945 r. Brzecław został wyzwolony przez wojska radzieckie. Ludność niemiecka została wysiedlona z zgodnie z dekretami prezydenta Benesza. W okresie po roku 1948 w Brzecławiu systematycznie budowano przemysł chemiczny i maszynowy, rozwijał się przemysł materiałów budowlanych i drzewny. W latach 1974 i 1976 do miasta przyłączono wsie Poštorna, Harvatska Nova Ves (do 1920 r. część Austrii) i Ladna (w roku 2006 ponownie stała się samodzielną miejscowością).
Obecnie Brzecław liczy około 26000 mieszkańców a jego powierzchnia to 87,17 km². Miasto warte jest uwagi ze względu na znajdujące się na jego terenie obiekty architektoniczne oraz duży węzeł kolejowy gdzie każdy miłośnik kolei może oddać się pasji fotografowania.
Zabytki i atrakcje turystyczne warte odwiedzenia:
- zamek księcia Brzetysława I,
- XVI wieczny młyn (Vránův mlýn),
- synagoga i cmentarz żydowski (najstarsze zachowane nagrobki z XVIII wieku),
- kościół Nawiedzenia NMP w Posztornie (Poštorná) i przyległe budynki (plebania, szkoła, biblioteka, centrum zdrowia),
- XIX wieczne kaplice – św. Cyryla i Metodego, Wskrzeszenia Pańskiego i św. Rocha,
- IX wieczna osada Pogansko z w pobliżu której znajduje się zamek myśliwski Pohansko, zbudowany w 1812 roku,
- XIX wieczna cukrownia rodziny Kuffnerów.
Stacja kolejowa Brzecław
Decydujący punkt zwrotny dla Brzecławia nastąpił w 1836 roku wraz z początkiem budowy linii kolejowych do Wiednia a następnie do Brna i Ołomuńca. Kolej zapoczątkowała bezprecedensowy rozwój miejscowości i przyczyniła się do nadania jej praw miejskich w roku 1872. Pierwszy pociąg, który przybył na stację Břeclav dnia 6 czerwca 1839 roku, został przyjęty przez miejscowych rolników jako „sprawa diabła”. Po pewnym czasie kolej spowodowała duży napływ ludności i umożliwiła założenie szeregu fabryk produkujących drewno i żywność. Brzecław stał się ważnym węzłem kolejowym Kolei Północnej łączącej Wiedeń z Krakowem.
Obecnie Břeclav to stacja graniczna, na której zatrzymują się pociągi krajowe i międzynarodowe przewoźników:Obok dworca kolejowego znajduje się terminal autobusowy obsługujący ruch regionalny oraz wieżowy parking dla rowerów. Część pasażerska stacji ma w sumie 10 krawędzi peronowych z czego siedem jest przelotowych a trzy czołowe. W głównej części budynku dworca znajdują się kasy, poczekalnia, kiosk, przechowalnia bagażu, mini muzeum kolejnictwa z modelami pociągów a w bocznym skrzydle restauracja. Część towarowa stacji znajduje się obok pasażerskiej. Składają się na nią tory dodatkowe, postojowe, wyciągowe a także dwie hale wachlarzowe dla lokomotyw oraz warsztaty naprawcze wagonów towarowych.
Linie kolejowe przebiegające przez Břeclav:
- 246: Břeclav – Znojmo,
- 247: Břeclav – Lednice,
- 250: Havlíčkův Brod - Brno - Kúty (Słowacja),
- 330: Přerov – Otrokovice – Břeclav,
- Nordbahn: Wiedeń – Břeclav (na czeskiej mapie kolejowej oznaczona numerami 801 i 802)
Na linii kolejowej nr 330, w odległości około 1,5 km od części pasażerskiej stacji znajduje się towarowa stacja rozrządowa Břeclav přednádraží.
W granicach Brzecławia usytuowana jest również stacja Boří les (linie 246 i 247) oraz przystanek osobowy Hrušky (linia 330).
Stacja Břeclav widziana z góry na Google maps (nie udało mi się znaleźć w sieci narysowanego
schematu stacji).
Zdjęcia lotnicze stacji Břeclav na stronie www.nebeske.cz
Bilet na pociąg IC/EC 103 "Polonia" w relacji Warszawa - Brzecław
Náměstí Tomaše Garyka Masaryka. Kościół św. Wacława (kostel sv. Václava).Ulica U Tržiště. Synagoga.
Ulica Jana Palacha. Pawilon handlowy.
Sady 28. října (Park 28 października). Kamienna rzeźba "Głowa krzyczącego mężczyzny" ("Hlava křičícího muže") autorstwa Daniela Talavery. Sady 28. října (Park 28 października). XIX-wieczna neogotycka kaplica św. Rocha (kaple sv. Rocha).Ulica 17. listopadu. Most przez rzekę Dyję.
Rzeka Dyja (Dyje). Widok w kierunku północnym.
Widok na most od strony ulicy Na Řádku.Tablica informacyjna na kratownicy mostu.
Ulica Čechova.
Rzeka Dyja. Widok z mostu w kierunku północno - zachodnim.
Krużganek na 1 piętrze skrzydła południowego (zamknięty dla zwiedzających).
Wewnętrzny dwór Wnętrza w remoncie
Schody wejściowe na wieżę główną (wewnętrzną), gdzie znajduje sie taras widokowy (vyhlídka). Taras widokowy (vyhlídka) na głównej wieży zamku.
Tablica informacyjna dotycząca panoramy kierunków wschodniego, południowo - wschodniego i zachodniego.Widok z tarasu widokowego w kierunku wschodnim. Na pierwszym planie wieża południowa na dalszym Vránův mlýn i centrum Brzecławia.
Wieża południowa zamku.
Budynek dworca stacji Břeclav. Widok od strony ulicy Stromořadní. Zdjęcia z Sierpnia 2023.
Dawny dzwon sygnałowy.
Wieżowy parking rowerowy.
Peron stacji Břeclav. Krawędzie 3 i 4.
Pociąg osobowy linii S9 przewoźnika České dráhy czeka na odjazd do stacji Otrokovice.Na czele lokomotywa elektryczna 362 070-5.
Pociąg EN/IC "Metropol" / "Chopin" relacji Budapest Keleti / Graz Hbf - Warszawa Wschodnia / Praha hl.n. / Berlin Charlottenburg. Wagon 2 klasy przewoźnika ÖBB relacji Graz Hbf - Berlin Charlottenburg.Wagony bezpośrednie relacji Warszawa - Břeclav - Warszawa dołączane do pociągu EN/IC "Metropol" / "Chopin".
Lokomotywa elektryczna 383 061-9 eksploatowana przez EP Cargo.
Lokomotywa elektryczna 193 963-6 przewoźnika ČD Cargo ze składem doświadczalnym pociągu 654 | 655 zbudowanego przez PESA dla przewoźnika Regio Jet.
Elektryczny zespół trakcyjny PESA 654 | 655 dla przewoźnika Regio Jet.Wagon motorowy 854 209-4 przewoźnika České dráhy z wagonem pasażerskim przy krawędzi peronowej 9a.
Lokomotywa elektryczna 230 054-9 przewoźnika ČD Cargo.
Lokomotywa elektryczna 240 033-1 przewoźnika Loko Train.
Lokomotywa elektryczna 383 057-7 przewoźnika Orlen Unipetrol z pociągiem towarowym odjeżdża ze stacji Břeclav.Pociąg osobowy linii REX1 do stacji Wiener Neustadt odjeżdża ze stacji Břeclav. Na czele pociągu lokomotywa 1116 187-6.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz